Výbor pro obranu řešil studii proveditelnosti kolové obrněné techniky i nákup UAV Skyspotter bez výběrového řízení
Na programu včerejší schůze výboru pro obranu byla studie proveditelnosti kolové obrněné techniky ministerstva obrany a projednávaly se také informace o stavu řešení námitky proti postupu zadavatele při zadávání veřejných zakázek podanou společností Primoco UAV k ÚOHS v rámci nákupu bezpilotních prostředků Skyspotter bez výběrového řízení. Obě témata již nějakou dobu rezonují v mediálním prostředí. Mezi další body programu patřil doplněk k účasti Ozbrojených sil České republiky na vojenských cvičeních mimo území České republiky a účasti o zbrojených sil jiných států na vojenských cvičeních na našem území v letošním roce. Výbor projednával také informace o vývoji na Ukrajině a v Izraeli, toto jednání však již probíhalo za zavřenými dveřmi.

Vojenská cvičení
V úvodu schůze výboru poslanci vzali na vědomí změny v plánech cvičení armády. Ty představil 1. náměstek ministryně obrany František Šulc, který včera zastoupil ministryni Janu Černochovou. Šulc představil novinky ve výcviku vojáků, které je letos čekají nad rámec již schváleného pořadu účasti Ozbrojených sil České republiky na vojenských cvičeních mimo území České republiky a účasti ozbrojených sil jiných států na vojenských cvičeních na území České republiky a u kterých došlo během přípravy ke změnám některých parametrů. Půjde o sedmnáct nových cvičení, z toho jedenáct cvičení je mimo území naší země a šest cvičení je na domácí půdě. „Uvedené změny plánu cvičení se zahraničními partnery odrážejí především požadavky zahraničních partnerů v oblasti přípravy do zahraničních operací, bilaterální a regionální spolupráce a aktuální potřeby Armády České republiky,“ uvedl ve zdůvodnění Šulc s tím, že v oblasti zabezpečení zahraničních cvičení není potřeba navyšovat rozpočet resortu obrany.
Náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Karel Řehka následně poslancům představil nové cvičení ALPINE STAR 2025, jehož cílem je získat nové dovednosti v oblasti taktických činností v horském prostředí pod záštitou Centra odborné přípravy NATO pro boj v horách (NATO COE MW – Centre of Excellence Mountain Warfare), které cvičení organizuje. Toto cvičení na území Itálie bude zaměřeno na výcvik průzkumných jednotek při vedení taktické činnosti v horském a těžko přístupném terénu. Celkem se cvičení zúčastní 30 příslušníků 102. průzkumného praporu a 533. praporu bezpilotních prostředků a použito bude 5 kusů pozemní techniky.
Studie proveditelnosti kolové obrněné techniky
Poslanci se dále věnovali studii proveditelnosti kolové obrněné techniky, kdy své projednávání přerušili do doby, než budou mít danou studii k dispozici. Téma uvedl náměstek Šulc informací, že kolová bojová vozidla pěchoty a kolové obrněné transportéry Pandur II v průměru dosahují poloviny svého životního cyklu, respektive její poslední čtvrtiny a část z nich je v první čtvrtině. „Analýzy prokázaly, že jejich modernizace odpovídající požadavkům soudobého bojiště by nebyla ekonomicky výhodná. Z tohoto důvodu v současnosti probíhá zpracování studie proveditelnosti, kterou v gesci Sekce průmyslové spolupráce Ministerstva obrany připravujeme na základě uživatelských požadavků definovaných Armádou České republiky,“ sdělil poslancům Šulc.
Na vysoké náklady spojené s modernizací verze Pandur II na Pandur II NG poukázal také generál Řehka, podle kterého tento postup nedává ekonomický smysl, jelikož by se případné úpravy vyšplhaly až na 75 % ceny vozidla. „Po podrobné analýze ve spolupráci s výrobcem se ukázala modernizace jako neperspektivní varianta, jak tady bylo zmíněno, především šlo o nedostatečnou úroveň balistické ochrany,“ uvedl Řehka. Z tohoto důvodu tak bude upuštěno od původního plánu na modernizaci vozidel dvou praporů a vybavení jednoho praporu novými vozidly. „Zadal jsem zpracování studie proveditelnosti bojového vozidla pěchoty a jeho pořízení, jejímž cílem je nalezení optimálního řešení pro nahrazení stávajících vozidel a doplnění 4. brigády rychlého nasazení,“ pokračoval ve své řeči náčelník generálního štábu. „Mým cílem je zajistit akvizici vozidel, která budou plně odpovídat finančním požadavkům, konkrétně tzv. Capability Targets 2025,“ sdělil Řehka, podle kterého bude studie proveditelnosti dokončena do konce roku 2025. V návaznosti na ní pak bude zpracována specifikace obrněnce, která se stane klíčovým podkladem pro další fáze procesu. Náčelník Generálního štábu AČR také upřesnil, že v této fázi nemůže být vůbec řeč o typu vozidla, který z této akvizice vzejde. „Musí se tam posoudit řada různých kritérií. Zároveň chci říct, že optimálně bychom studii proveditelnosti zpracovávali i v případě, že bychom měli modernizované Pandury, jak byl původní záměr. Právě studie proveditelnosti je jediná, která nám dá komplexní přehled o tom, co je dnes na trhu, kolik to zhruba stojí a jaké jsou možnosti. Abychom byli schopni specifikovat optimální motorové vozidlo bez toho, že bychom se spoléhali na informace z jednoho zdroje nebo od jednoho dodavatele,“ doplnil generál Řehka.

„Historie pořízení KBVP Pandur sahá až do roku 2006. Tehdy vláda Jiřího Paroubka dojednala pořízení 199 kusů a opce na dalších 40. Vláda Mirka Topolánka nakonec v roce 2009 pořídila 107 kusů v šesti provedeních za 14,4 miliardy korun. Dodávky byly dokončeny až v roce 2013. Ve stávajícím provedení jich máme šest variant. Čtyři varianty nesou dálkově ovládané zbraňové stanici Rafael s 30mm kanónem a protitankovými střelami. To je základní bojová podoba 72 kusů, pak je 11 velitelských obrněnců. Průzkumná varianta, průzkumná varianta – radiolokátor jsou po osmi kusech. Zbylé dvě varianty jsou bez zbraňové stanice. Po zkušenostech z Afghánistánu se vyvinula sedmá varianta. Několik kusů prošlo konverzí se standardem M1 na expediční operace. Plán původní modernizace se předpokládal v roce 2021,“ řekl zpravodaj tohoto bodu Karel Krejza. „Z důvodu naplnění minimálních požadovaných schopností došlo k navýšení souvisejících potřeb o pořízení nových kolových vozidel pěchoty pro. 44. lehký motorizovaný prapor. Je nutná rozsáhlejší modernizace, zahrnující zvýšení balistické ochrany, nové zbraňové stanice a vybavení novými systémy,“ uvedl poslanec Krejza.
V souvislosti s plánovaným pořizováním nových kolových obrněnců pro Armádu ČR se včera na finské ambasádě konala prezentace společnosti Patria, která je výrobcem obrněného vozidla Patria AMV XP. Právě toto vozidlo bude s ostatními kolovými platformami soutěžit v rámci plánovaného tendru na nové kolové BVP pro Armádu České republiky. Senior Vice President divize Protected Mobility and Defence Systems Mikko Karppinen přítomným novinářům představil schopnosti a různé modifikace kolových platforem Patria 6x6 a Patria AMV XP 8x8, včetně ekonomických a průmyslových přínosů pro český průmysl v případě, že by se Armáda České republiky rozhodla v rámci tendru na nové kolové obrněnce právě pro vozidla Patria. Participovat na výrobě by podle Karppinena mohlo přibližně 20 českých firem s tím, že by se mohlo jednat například o svařování trupu vozidel, účast na výrobě věže, dodání různých ochranných systémů (C-UAS, C-IED), dodání munice, C4I (Command, Control, Communications, Computers and Intelligence) systémů, dodání simulátorů či zajištění místní podpory po celou dobu životního cyklu vozidel. České firmy by také v rámci případné spolupráce s Finy mohly participovat i na dalších budoucích projektech společnosti Patria.

V dnešní bezpečnostně nejisté době je podpora domácího obranného průmyslu důležitá, což mimo jiné několikrát potvrdila i ministryně obrany Jana Černochová. Je také jakýmsi standardem, že pokud má určitá země schopnost vyrábět vlastní kvalitní zbraňové systémy, primárně je nekupuje ze zahraničí, ale využívá právě schopností svého domácího průmyslu. V případě kolových obrněnců tak například Finsko nakupuje svá vozidla Patria, Německo nakupuje vozidla Boxer, Švýcarsko nakupuje svá vozidla Piranha apod. V této souvislosti jsme se Mikky Karppinena zeptali, jaký je jeho názor na tuto problematiku. „Existuje několik národů, které sdílejí stejné vybavení, kdy podpora přichází ze zahraničí. Chápeme, že například během válečné krize je velmi obtížné udržovat tuto podporu, proto v rámci našeho transferu technologií u zemí, které jsou schopny vlastní podpory, zejména u licencovaných technologií, jako například u Japonska a Polska, tyto země podporujeme, co se třeba modernizace životního cyklu a podobně týče,“ sdělil Mikko Karppinen. Toho následně doplnil ředitel pro rozvoj obchodu společnosti STV GROUP (se kterou Patria uzavřela memorandum o spolupráci) Ivo Strejček. „Je třeba zmínit, že AMV XP bude české řešení. Ano, bude to pořád AMV XP, ale s Patrií diskutujeme o různých balíčcích týkajících se transferu technologií a výroby. Určitě se bude hodně pracovat na lokalizaci výroby vozidla. Takže ano, jedná se sice o výrobek původem z Finska, ale pro český projekt jej považujeme za české vozidlo.“
Nákup UAV Skyspotter bez výběrového řízení
Dalším bodem jednání výboru byla informace ministerstva obrany o stavu řešení námitky proti postupu zadavatele při zadávání veřejných zakázek podanou společností Primoco UAV na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ohledně nákupu bezpilotních prostředků Skyspotter bez výběrového řízení. Jednání se účastnili zástupci obou dotčených subjektů – za firmu Primoco Ladislav Semetkovský a za společnost Modelárna LIAZ Vojtěch Pražma. K tomuto bodu nakonec poslanci nepřijali usnesení, protože z deseti přítomných členů výboru pět hlasovalo pro a pět proti jeho přijetí.

„Ministerstvo obrany v polovině února letošního roku prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže obdrželo návrh na zahájení řízení o uložení zákazu plnění smlouvy na pořízení retranslačního bezpilotního prostředku se schopností vertikálního vzletu a přistání, která byla uzavřena 26. listopadu 2024,“ uvedl v úvodu projednávaného bodu náměstek Šulc. Ten také upozornil na fakt, že se objevují spekulace, že on sám byl do této zakázky zapojen či ji ovlivňoval. Vrchní ředitel Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany Lubor Koudelka doplnil, že smlouva na Vertical Takeoff and Landing prostředek byla uzavřena v uvedeném datu v návaznosti na rámcovou dohodu o poskytování služeb na realizaci tzv. Federated Mission Networking (FMN), podepsanou mezi ministerstvem obrany a státním podnikem VTÚ v roce 2018. K tomuto rozhodnutí napadenému společností Primoco UAV Koudelka dále uvedl, že Ministerstvo obrany České republiky zastoupené Sekcí vyzbrojování a akvizic dodržovalo všechna zákonná ustanovení pro takzvanou vertikální spolupráci. „Byly naplněny zákonem stanovené podmínky, které vymezují její užití. Konkrétně se jedná o pořízení materiálu a služeb v oblasti obrany a bezpečnosti. Veřejný zadavatel uzavírá smlouvu s jinou právnickou osobou jako dodavatelem. Veřejný zadavatel sám nebo společně s jinými veřejnými zadavateli ovládá tuto právnickou osobu jako své vnitřní organizační jednotky. V takto ovládané právnické osobě nemá majetkovou účast jiná osoba než ovládající veřejný zadavatel nebo ovládající veřejní zadavatelé. Podstatná část činnosti takto ovládané právnické osoby v posledních třech letech byla prováděna při plnění úkolů, které jí byly svěřeny ovládajícím veřejným zadavatelem nebo ovládajícími veřejnými zadavateli nebo jinými právnickými osobami,“ uvedl Lubor Koudelka a doplnil, že v tomto případě nešlo o pouhou dodávku bezpilotních prostředků, ale celou řadu navazujících činností, které jsou nezbytné k úspěšnému zavedení pořizované technologie do resortu ministerstva obrany. Státní podnik VTÚ zde plnil roli integrátora při pořizování příslušných technologií nezbytných pro dosažení požadovaných schopností.
„Jak jsem již zmínil, tyto činnosti jsou naprosto klíčové i z důvodu naplnění aliančních závazků České republiky. A právě toto byl důvod, proč resort ministerstva obrany realizoval tuto akci formou vertikální spolupráce s jejím státním podnikem. Konkrétně se jedná o tyto činnosti: dodání průvodní a provozní dokumentace, pořízení technologických celků a jejich zástavba včetně informačních a komunikačních technologií. Jednalo se o zpracování projektu, zástavby, kryptografických prostředků a doplňků, bezpečnostní dokumentaci určeného informačního systému a zpracování technických podmínek,“ pokračoval ve své řeči Koudelka.
„Dále se jedná o dodávky technické dokumentace, provedení etapy tzv. Critical Design Review, podnikových zkoušek, kontrolních zkoušek a vojskových zkoušek. Dále se jedná o schválení technických podmínek, odevzdání projektu, zástavby a podkladů pro zpracování změn projektové bezpečnostní dokumentace informačního systému v souladu s Vyhláškou 523/2005 Sb. Dále se požaduje po dodavateli předložit nabyvateli osvědčení o hotové způsobilosti vydané příslušnou vojenskou národní autoritou. Zabezpečení, zpracování a předání podkladů pro majetkového hospodáře poskytnutí součinnosti a umožnění provedení státního ověřování jakosti podle příslušného zákona 309/2000Sb. A dále zabezpečení ochrany utajovaných informací ve smyslu zákona 412/2005 Sb.,“ popsal podíl státního podniku VTÚ Lubor Koudelka.
Ředitel Sekce komunikačních a informačních systémů MO brigádní generál Petr Šnajdárek dále doplnil, že se nejedná o pořizování bezpilotních systémů jako takových, ale jde o jednu ze součástí pro komplexní schopnost realizace a diverzifikace celého systému spojení pro taktické jednotky na bojišti.
Následně své produkty před výborem obhajovali také oba zástupci firem Primoco UAV a Modelárna LIAZ.
V souvislosti s obsahem programu včerejší schůze jsme se poslanců zeptali, zdali by podle nich mělo ministerstvo obrany při nákupech vojenské techniky a materiálu, například kolové obrněné techniky, upřednostňovat domácí výrobce, tedy podpořit zapojení domácího obranného průmyslu jako v USA, kde dosahuje 75 %, nebo by mělo postupovat formou otevřené soutěže?
Lubomír Metnar (ANO), předseda výboru
Ve všech případech, kdy český obranný průmysl nabízí potřebnou vojenskou techniku, musí ministerstvo obrany upřednostňovat český obranný průmysl, a to nejen s ohledem na bezpečnost dodávek, ale také z důvodu podpory české ekonomiky.
Jan Hofmann (ODS), místopředseda výboru
Podpora českého průmyslu je prioritou i této vlády. Ukázala to na zakázkách, jako je F-35 či PBVP. Nicméně jednoznačně podporuji nákupy techniky, kterou si dovedeme v Česku vyrobit, jelikož se investice do ní násobně vrací. Navíc jsme zbrojařskou velmocí a česká technika v rukou naší armády na různých cvičeních je reklamou pro získání dalších zahraničních zakázek. I proto bych rád viděl v české armádě i nadále letouny L-39 či L-410, zbraně BREN či vozidla Pandur a TADEAS (TITUS). Zajistí nám to dostupné náhradní díly, snadnější servis a možnost dodávek i pro další armády.
Pavel Růžička (ANO), místopředseda výboru
Ministerstvo obrany by mělo primárně nakupovat od domácích výrobců, proto třeba nechápu, proč chce teď Jana Černochová nakupovat munici ze Slovenska. MO už dnes všechny velké nákupy realizuje tzv. z ruky, tj. nakupuje bez soutěže. A na rozdíl od naší minulé vlády velmi netransparentně. Přestalo zveřejňovat tyto smlouvy uzavřené bez soutěží. Nejsem obecně proti přímému zadání, ale musí to dávat ekonomický a bezpečnostní smysl.
Stanislav Blaha (ODS), člen výboru
Osobně jsem toho názoru, že bychom tam, kde je to možné, měli využít potenciál našich zbrojovek. Máme spoustu kvalitních firem (v našem Zlínském kraji máme například Českou zbrojovku a další), které patří mezi světovou špičku. Aktuální geopolitická situace ukazuje, že mít obranný průmysl na svém území je jednoznačně výhodou. Samozřejmě je nutné brát v potaz výrobní kapacity a technologické know-how. Existuje vojenská technika, kterou si zde prostě nejsme s to vyrobit (například F-35). Pevně ale věřím, že se to v budoucnu, i díky důrazu na zapojení českých firem do zahraničních zakázek, začne měnit.
Miloslav Janulík (ANO), člen výboru
Samozřejmě upřednostňovat domácí výrobce.
Karel Krejza (ODS), člen výboru
Vzhledem k tomu, že KBVP Pandur tvoří páteř naší armády, a hlavně vzhledem k tomu, že se dnes v licenci vyrábí v ČR, bych upřednostňoval domácí výrobu před otevřenou soutěží. Je spočítané, že 1 koruna investovaná v tuzemsku do obrany, se nám vrátí 3x. Otázkou zůstává, zda modernizovat stávající vozidla vyšší balistickou ochranou, novou zbraňovou stanicí a vybavením novými systémy, nebo zda se nepustit do vývoje nového vozidla. V tuto chvíli čekáme na studii proveditelnosti, která měla být už minimálně rok hotova, ale není. Z tohoto důvodu jsem i dnes na výboru navrhl přerušení tohoto bodu. Nicméně zpět k meritu věci, u nás platí pořekadlo, že i když puška střílí jen trochu a je domácí, tak nikoho ani nenapadne koupit něco ze zahraničí, to je mimochodem zkušenost ze severských zemí.
Radovan Vích (SPD), člen výboru
Ano, a transparentně s maximálním zapojením domácího zbrojního průmyslu, pokud je to možné.
Michal Zuna (TOP 09), člen výboru
Upřednostňujme domácí obranný průmysl. Samozřejmě v případech, kdy je to možné a při zachování maximální možné míry transparentnosti. Preference tuzemských zástupců obranného a bezpečnostního průmyslu je na místě. Sekundárně tak podpoříme i naši ekonomiku.
Zdroj: Výbor pro obranu