Sériová výroba cvičných letounů L-39NG se rozběhla naplno
V areálu českého výrobce letadel AERO Vodochody AEROSPACE včera proběhlo slavnostní zahájení výroby čtyř letounů L-39NG určených pro Centrum leteckého výcviku (CLV) státního podniku LOM PRAHA. U startu nové výroby nechyběl prezident vodochodské společnosti Viktor Sotona, viceprezident Aera Jan Čáp a ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva. Kontrakt na dodávku čtyř kusů letadel se státním podnikem výrobce podepsal loni v listopadu. Podpis smlouvy pro vodochodskou firmu znamená především velmi důležitou referenci, podniku LOM PRAHA zas nákup nových cvičných letounů umožňuje pokračovat ve výcviku taktických pilotů AČR na stejné, avšak modernější platformě letounu L-39. První letoun by měl být do Centra leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA dodán na přelomu let 2024 a 2025.
Foto: Ředitel státního podniku LOM PRAHA podepisuje jeden z prvních dílů letounu L-39NG určeného pro Centrum leteckého výcviku | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Nový letoun L-39NG bude LOM PRAHA, resp. jeho dceřiná společnost CLV Pardubice, využívat pro různé druhy výcviku, při nichž se piloti učí principům použití proudových letounů při plnění bojových úkolů. Pořizované letouny budou primárně sloužit pilotům Vzdušných sil Armády ČR, nicméně se s nimi počítá také pro výcvik pilotů dalších zemí v programu NATO Flight Training Europe (NFTE). Právě v rámci tohoto programu bylo pardubické Centrum leteckého výcviku již certifikováno jako jeden z prvních dvou schválených kampusů v Evropě.
Foto: Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Zavedení nového typu letounu do leteckého výcviku umožní postupné uzemnění předchozích typů L-39C, kterým postupně dobíhá jejich životní cyklus. Předpokládaná hodnota zakázky bude činit 2,1 miliardy korun, z toho 1,3 miliardy jsou samotné náklady na pořízení vlastních letounů. Zbytek ceny se pak bude skládat ze souvisejících produktů a služeb. Zejména jde o pozáruční podporu, jejíž cena je garantována až do roku 2028. Kromě letounů státní podnik dostane speciální a výškovou výstroj, prostředky pro přežití, úvodní výcvik pilotů a pozemního personálu, pozemní vybavení, počáteční sady náhradních dílů a spotřebního materiálu, systémy pro plánování a rozbor letů a pozemní výcvikový systém.
Foto: Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. Původně se zde vyráběly letouny L-159. Nová výrobní linka, která vznikla speciálně pro L-39NG, využívá zkušeností se stavbou předchozích modelů. „Je to součást jedné z největších investic do výroby a do montáže, a to v celkové výši 81 milion korun. Primárně se investovalo do haly jako takové a do výrobních přípravků, které v této hale máme,“ uvedl Jan Čáp, který je v podniku AERO Vodochody AEROSPACE zodpovědný za výrobu letounů L-39NG.
Foto: Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Na začátku tohoto provozu začíná montáž jednotlivých dílců, která končí hotovým trupem letounu. V dalších částech závodu pak dochází k montáži potřebného vybavení, techniky, palivové nádrže a ke spojení trupu s křídlem. Výsledkem tohoto procesu je hotový letoun připravený k pozemní zkoušce a následně k tzv. inauguračnímu letu. „Aero je vlastně jednou z mála firem, která má všechny zásadní procesy pod jednou střechou.
Foto: Zálet prvního sériového kusu L-39NG | AERO Vodochody AEROSPACE
Máme tady všechno od vývoje, přes výrobu dílců až po finální montáž. Ve výrobě jako takové dokončujeme letouny sériového čísla 7005 a 7006, které budou předány zákazníkovi (Vietnam, pozn. redakce) v nejbližších měsících,“ představil sériovou výrobu L-39NG Jan Čáp.
Foto: Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Klíčové místo, kde dochází k montáži všech dílů trupu letounu, se nachází v hale č. 120 vodochodského závodu. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Jednotlivé trupy jsou rozpracovány tak, aby podnik plnil dodavatelské lhůty. Na místě pracuje osmdesát zaměstnanců, a to primárně na ranní směnu, od pondělí do pátku. „Cílem je, abychom, řekněme, v posledním kvartálu tohoto roku dosáhli výroby jednoho letounu měsíčně. Cíl pro příští rok je jeden a půl letounu měsíčně, a v roce 2025 bychom se chtěli dostat přibližně na dva letouny měsíčně,“ dodal Čáp.
Společnost AERO Vodochody AEROSPACE nyní eviduje objednávky na celkem 34 kusů letounu L-39NG (Vietnam, ČR, Maďarsko). Podle prezidenta společnosti Sotony jsou pak rozjednány i další kontrakty, například se sousedním Slovenskem.
Viktoru Sotonovi jsme položili několik následujících otázek:
Co pro váš podnik dodávka čtyř letounů L-39NG pro státní podnik LOM PRAHA znamená?
Domácí reference od tuzemského zákazníka je pro nás velmi důležitá. Každý se nás bude ptát, jestli máme toto letadlo doma, jestli s ním létá domácí uživatel. To platí pro všechny výrobce vojenské techniky. A druhá věc je samozřejmě zpětná vazba z provozu, protože je rozdíl mít letadla tisíce kilometrů od fabriky, anebo je mít sto kilometrů odtud. To znamená, že jakékoliv věci můžeme řešit operativně, rychle. Můžeme udělat také modifikace a zpětná vazba je okamžitá.
Investice do vývoje tohoto letounu byly nemalé, kdy počítáte s jejich návratností?
Když jsme projekt zahajovali, tak jsme přemýšleli o nějakých šedesáti letounech. Já bych ale dnes nebyl tak optimistický. Počítáme přibližně s osmdesáti letouny. I tak je to číslo snadno dosažitelné, když jej srovnáme s počtem vyrobených L-39C, kterých bylo prodáno celkem 2 900 kusů.
Na výrobě letounu L-39NG se v rámci průmyslové spolupráce podílí až 400 dodavatelů. Je možné vysledovat, jaký je podíl českých firem?
Ano, je to zhruba čtyři sta dodavatelů, protože letoun se skládá z 15 000 součástek. Podíl domácích dodavatelů je šedesát procent. Dodavatele vybíráme na základě referencí z minulosti, protože spousta dodavatelů spolupracovala na dodávkách dílů na L-159 a L-39. A jsou to známé společnosti, jako například Technometra, Jihostroj a další. A samozřejmě mezi tím se objevili i další perspektivní dodavatelé.
Foto: Na výrobě letounu L-39NG se v rámci průmyslové spolupráce podílí až 400 dodavatelů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Letoun L-39NG se skládá z 15 000 součástek | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Ředitele státního podniku LOM PRAHA Jiřího Protivy jsme se zeptali na následující:
Jaký je časový harmonogram dodání nových letounů L-39NG?
První letoun by měl být dodán do Centra leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA na přelomu let 2024 a 2025. V roce 2025 by pak měla být postupně předána další letadla po kvartálech. To znamená, že v roce 2025 bychom měli mít celou čtyřčlennou flotilu u nás v Pardubicích.
Co to znamená pro letouny L-39C? Budou uzemněny?
Takhle jednoduše to nejde říct. Máme samozřejmě různé překryvy tak, abychom splnili požadavky zejména Armády ČR. To znamená postupně, jak se budou vyřazovat Céčka, tak budou zároveň nabíhat NG.
Tento kontrakt je celkem za zhruba 2,1 miliardy korun. Předpokládáte další nákupy?
My jsme se už na začátku a v rámci stávající smlouvy domluvili na možné opci. Je tam opce na další čtyři kusy letadel. A samozřejmě budeme reagovat na požadavky nejenom české armády, ale i zvenčí. A předpokládáme, že tato opce by mohla být uplatněna.
Foto: Společnost AERO Vodochody AEROSPACE nyní eviduje objednávky na celkem 34 kusů letounu L-39NG (Vietnam, ČR, Maďarsko). | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Společnost AERO Vodochody AEROSPACE nyní eviduje objednávky na celkem 34 kusů letounu L-39NG (Vietnam, ČR, Maďarsko). | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Pane řediteli, jak důležitý je L-39NG pro výcvik pilotů a pro prezentaci schopností Centra leteckého výcviku podniku LOM PRAHA jako celku?
Tento letoun je zásadní pro výcvik taktických pilotů, respektive pilotů taktického letectva a s ohledem na případné přezbrojení na nový stíhací letoun. Je to platforma, o níž debatujeme s Lockheed Martin, která byla odsouhlasena jako dobrý základ pro výcvik pilotů na F-35.
Foto: Ředitel LOM PRAHA s.p. Jiří Protiva (vlevo) a prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE Viktor Sotona | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE