Aero Vodochody nabírá dech a zahajuje sériovou výrobu L-39NG
Po dvaceti letech společnost Aero Vodochody zahájila sériovou výrobu nového letounu. Tím je podzvukový letoun L-39NG, který navazuje na typ L-39C, kdy původním požadavkem bylo vytvořit následovníka právě velmi úspěšného typu L-39 Albatros. Sériová výroba L-39NG byla dne 29. listopadu slavnostně zahájena okamžikem montáže křídla a trupu. K zalétání prvního stroje ze série by pak mělo dojít ještě do konce tohoto roku.
Video: Reportáž - Aero Vodochody nabírá dech a zahajuje sériovou výrobu L-39NG / CZ DEFENCE
Vývoj s následným dokončením letadla trval podle prezidenta společnosti Viktora Sotony téměř 10 let. Náklady na tento projekt se vyšplhaly na úroveň 3 miliard korun. Továrna ve Vodochodech je schopna velkou část komponentů pro nový typ letadla vyrobit sama ve svých provozech nebo ve spolupráci s českými dodavateli. Již na úvod výroby mají ve Vodochodech zasmluvněno 34 letounů, což zajišťuje firmě práci na 3 roky. Zájem o L-39NG mají podle Sotony nejen tradiční uživatelé starších Albatrosů, ale i noví zákazníci. Mezi tradiční uživatele patří africké státy, například Ghana. Dalšími uživateli je pak Vietnam, Maďarsko či tuzemské Centrum leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích, kdy představitelé společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a státního podniku LOM PRAHA podepsali kontrakt na dodávku čtyř nových proudových letounů L-39NG pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky teprve 14. listopadu. Nové letouny by mělo CLV obdržet do 28 měsíců od podpisu smlouvy.
L-39NG se bude vyrábět ve dvou modifikacích, a to ve výcvikové a bojové. Podle prezidenta Sotony je ale největší zájem o tzv. hybrid, tedy tréninkové letadlo se schopností nosit vybrané lehké zbraně. Další z výhod bitevníku je, že pro své zákazníky mají ve Vodochodech připravenou možnost výbavy západní i východní konfigurace. Důležitou součástí je také celková obchodní nabídka, kdy nejde pouze o prodej vlastního stroje, ale také o velké množství doplňkových služeb a servisu. „Je to CRM, celý systém, který obsahuje simulátory různých typů, od full motion simulátorů, po nějaké jednodušší simulátory pro nácvik postupů. Dále nabídka obsahuje celý systém podpory pozemního vybavení, náhradních dílů, je tam integrovaná logistická podpora a další věci,“ upřesnil pro CZ DEFENCE Sotona. Pro zajímavost uveďme, že na zkompletování jednoho letounu L-39NG je třeba přibližně 14000 součástek, 8500 metrů různých kabelů, 17500 kusů nýtů a 31000 hodin lidské práce.
Foto: Letoun L-39NG | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Šefkonstruktéra letounu L-39NG, Jaromíra Langa jsme se zeptali na rozdíly mezi L-39C a novým L-39NG: „Je to úplně nové letadlo. Konstrukci jsme opravdu vzali od základního kamene, liší se zejména použitými materiály. Dříve se 'třicet devítka' stavěla z původních sovětských materiálů nebo bývalých československých materiálů a s použitím československých norem. Nové letadlo používá soudobé materiály dostupné na světovém trhu a konstrukce je prováděna striktně podle norem Evropské obranné agentury.“ Doplňme, že podobné je to také s technickými výkresy a podklady. Ty původní „na papíře“ dnes nahrazují 3D vizualizace.
Podle Jaromíra Langa je letoun konstruován jako dvoumístný, ale podle zadání a úkolu je možné pilotovat pouze z přední kabiny. L-39NG umožňuje základní bojovou výbavu, avšak nejedná se o žádné sofistikované zbraňové systémy. Může nést základní typy bomb, základní typy raket neřízených nebo případně řízených laserovým naváděním a kulometné nebo kartonové kontejnery. Veškerou vojenskou instalaci je možné provést na základě specifických požadavků klienta. Piloti pak u nového letounu ocení mnohem vyšší komfort nejen v kabině, ale i pocitově z letu samotného. Podle šéfkonstruktéra Langa je L-39NG tolerantní k případným chybám pilota. Kokpit pilota odpovídá potřebám budoucích pilotů strojů 4. a 5. generace, byl koncipován pro následný výcvik na typech F-16 nebo Gripen. Důležitou součástí je pak motor od americké firmy Williams International. „Je to motor, který se v základu hojně používá v civilním letectví. Pro tento letoun se samozřejmě musela udělat modifikace, aby motor snášel zatížení při akrobatickém letu. Současně musí odolávat různým polohám, protože vojenský motor musí být schopný letět i v obrácené poloze, třeba na zádech. Je tam tedy upravený olejový systém a celkově je motor přepracován tak, aby snášel větší cyklické zatížení ve vojenském provozu,“ upřesnil Jaromír Lang. Životnost letounu je 15 000 hodin, což je 3x více než u předchozích typů.
Foto: Pohled do kokpitu letounu L-39NG | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Podle šéfkonstruktéra Jaromíra Langa je pro L-39NG konkurenční výhodou zejména poctivost české konstrukce a české výroby. „Spousta zákazníků se o tom přesvědčila. Letadlo je robustní a také poskytuje pilotovi určitou míru bezpečnosti. Pokud se něco nepodaří, pilot třeba provede nouzové přistání, konstrukce letadla ho dokáže při takových situacích dokonale ochránit,“ zdůrazňuje Lang. Jeho slova následně potvrdil zkušební pilot Aera Vodochody kapitán ve výslužbě Vladimír Továrek. „Co se týče ovládání letounu, je daleko obratnější než původní 'třicet devítka'. Co se týče hospodárnosti provozu, ve srovnání se 39C je to nesrovnatelné. Spotřeba paliva je řekněme poloviční, možná dvoutřetinová. L-39NG je pro pilota daleko pohodlnější na ovládání. Informační podpora pilota v kokpitu je úplně na jiné úrovni než původní 'třicet devítka,“ doplňuje pilot. Pochvalu podle něj také zaslouží kokpit, který je moderní, postavený na multifunkčních displejích, takže se přibližuje moderním bojovým letounům, kde má fungovat jako prostředník mezi základním letounem a bojovým letounem. Jako zkušební pilot Vladimír Továrek nalétal na prototypu L-39NG celkem 200 hodin a oceňuje hlavně jeho bezpečnost. „Letoun je pro případ nějaké fatální závady vybaven vystřelovacími sedačkami Martin Becker s parametry 'nula nula', to znamená, že je schopen vás zachránit v nulové rychlosti v nulové výšce. Zajímavostí je, že u L-39NG byl také již úspěšně otestován vzlet i přistání na travnaté dráze.
Aero Vodochody je firma s tradicí v letectví srovnatelnou s dalšími světovými společnostmi. Tradice výroby letadel sahá až do roku 1919, kdy za svou více než stoletou existenci bylo ve společnosti vyrobeno celkem přes 11 000 letadel. Společnost v současné době zaměstnává více než 1600 lidí a více jak 65 % dodavatelů Aera Vodochody jsou české firmy. Fungování společnosti stojí na třech hlavních pilířích, a to na vývoji a výrobě letounu L-39NG, dále na servisu a opravách letadel a programech aerostructures, v rámci kterých se Aero Vodochody podílí hlavně dodávkami komponentů pro letadla Airbus A220 a C-390 Millenium. V současnosti je firma členem Asociace leteckého a kosmického průmyslu České republiky. Tato asociace spolupracuje například s resortem obrany na přípravách průmyslové spolupráce českých firem při pořízení nadzvukových letounů F-35.
Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE