Novinky v Tatra Defence Vehicle: Pandur 8x8 EVO, BvS10 či protivzdušné systémy SPYDER
Nedávno jsme navštívili českou společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) spadající do skupiny CSG, kde jsme měli možnost seznámit se s částí jejího současného výrobního portfolia. Viděli jsme tak první svařenou korbu nové generace obrněného kolového vozidla Pandur 8x8 EVO, svařený set dvoudílného pásového terénního vozidla BvS10 nebo rozpracované platformy pro vozidla Tatra, které budou jako nosiče řízených střel součástí protivzdušného kompletu SPYDER pro Armádu ČR.
Video: Novinky v Tatra Defence Vehicle: Pandur 8x8 EVO, BvS10 či protivzdušné systémy SPYDER / CZ DEFENCE
Pandur 8x8 EVO
Pandur EVO je moderní platforma obrněného kolového vozidla, které jsme v minulosti mohli vidět např. na stánku výrobce GDELS na pařížském veletrhu Eurosatory 2024, a to v provedení 6x6 se 120mm minometem Crossbow. Hlavním uživatelem nových obrněnců je v současné době rakouská armáda (Bundesheer), která bude mít celkem zavedených cca 300 kusů vozidel Pandur 6x6 EVO v různých variantách.

Na základě licenčního práva, kterou od výrobce GDELS-Steyr společnost Tatra Defence Vehicle získala, se u nás v České republice kompletně vyrábějí obrněnci Pandur8x8, což bude platit i pro novou generaci Pandur 8x8 EVO. Na hlavní rozdíly mezi novou generací vozidla Pandur 8x8 EVO a starší verzí Pandur II 8x8 CZ, která slouží v naší armádě, jsme se zeptali Radomíra Smolky, ředitele výzkumu a vývoje TDV. „Opravdu se jedná o novou generaci, která naplňuje standardy 21. století. Z původního panduru zůstalo jen jméno. Korba byla kompletně překonstruovaná na vyšší balistickou i protiminovou ochranu, zvýšili jsme nosnost vozidla, tím se zvedla i jeho celková hmotnost až k 25 tunám a daleko větší je také vnitřní prostor než u generace, která je zavedená v Armádě České republiky.

Zvýšil se i výkon a kroutící moment motoru, takže poměr výkonu k hmotnosti je stejný nebo mírně vyšší, než je u původního panduru a jízdní vlastnosti vozidla se tak na silnici i v terénu nemění,“ říká Radomír Smolka a doplňuje, že TDV záměrně u vozidla Pandur 8x8 EVO výrazně nenavyšuje hmotnost nebo jeho celkovou výšku, protože zkušenosti z ukrajinské bojiště jasně ukazují na výhody nízké hmotnosti a siluety obrněných vozidel. Ukrajinci si také, co se týče průchodivosti nejen obrněných vozidel těžkým, podmáčeným terénem, údajně velmi chválí podvozek 8x8 kvůli lepšímu rozložení celkové hmotnosti vozidla, což potvrzuje, že platforma Pandur 8x8 má stále svůj význam.

Na korbu TDV instaluje bezosádkovou věž Elbit UT30MK2, která může mítbalistickou ochranu až do úrovně 4 STANAG 4569, jež nikterak nezasahuje do prostoru korby. Hlavní zbraní bude 30mm kanón Mk44 Bushmaster II, avšak do věže se dá instalovat i kanón Mk44S Stretch 30/40 mm Bushmaster.

Stanoviště střelce a velitele je pak umístěno v korbě vozidla, kdy mají oba k dispozici identické plně stabilizované optoelektronické zaměřovače s funkcí automatického sledovaní cílů a funkcí „hunter-killer“. Velitelský má navíc panoramatický rozhled. Radomír Smolka nám sdělil, že se také případně počítá s instalací izraelského 120mm minometu Crossbow rovněž od společnosti Elbit.
U nové generace vozidla Pandur 8x8 EVO došlo také ke změnám vybavení vozidla, jako je např. nová filtroventilace, došlo k přesunutí palivové nádrže do chráněného místa mimo prostor mechanizovaného roje.

Zeptali jsme se, jak je na tom nový pandur ohledně transportu vzdušnými prostředky nebo po kolejích. „Pandur 8x8 EVO i přes novou pancéřovanou věž stále plní standardy železničního profilu na českých železnicích, jinak je vozidlo možné transportovat například v letounu Embraer C-390 Millennium a samozřejmě dalších transportních letounech, které používají členské státy NATO,“ sdělil Radomír Smolka.
Časová náročnost kompletní výroby vozidla Pandur 8x8 EVO je okolo 3000 hodin, což je ve srovnání s předchozí generací řádově o několik stovek hodin méně.
BvS 10
Během naší návštěvy jsme viděli i svařený set pásového terénního vozidla BvS10. Tato výroba probíhá na základě smlouvy mezi švédskou společností BAE Systems Hägglunds a Tatra Defence Vehicle, která byla podepsána v polovině minulého roku. Součástí této zakázky v hodnotě až 42 milionů eur je svařování, lakování a instalace izolace trupů pro vozidla BvS10 v rámci nového třístranného programu Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV-3N).

Smlouva se týká 250 nových terénních vozidel BvS10 s možností dodatečných 274 jednotek. Součástí jsou jak přední, tak zadní vozíky, v provedení od obrněných transportérů až po sanitní vozy, podle jejich úkolové konfigurace.
Platformy na automobily Tatra pro SPYDER
Další zajímavostí, kterou jsme v TDV viděli, byla rozpracované platformy na vozidla Tatra pro raketové protivzdušné komplety SPYDER včetně přepravních a odpalovacích kontejnerů pro střely I-Derby. Právě tyto systémy by Armádě ČR v budoucnu měly zajistit protivzdušnou obranu středního dosahu (15-50 km).


Zavedení 4 baterií systému SPYDER do výzbroje Armády ČR je naplánované na počátek roku 2028, kdy by tyto systémy měly být operačně nasaditelné. V budoucnu by pak bylo v rámci zajištění efektivnější protivzdušné obrany logické pořídit další baterie tohoto systému.

Každá baterie bude obsahovat radar, čtyři odpalovací zařízení, nabíjecí vozidlo a systémy velení a řízení palby. Všechny prvky systému budou na ověřených podvozcích Tatra Force 8x8, standardně užívaných v Armádě České republiky. Součástí dodávky budou i zařízení k provozu a údržbě systému, včetně náhradních dílů.

Systém protivzdušné obrany SPYDER poskytne účinnou ochranu vzdušného prostoru České republiky, její kritické infrastruktury (např. civilní a průmyslová centra, elektrárny, vodní zdroje) a zároveň poskytne obranu proti prostředkům vzdušného napadení (např. letouny, bezpilotní prostředky nebo rakety s plochou dráhou letu).
Pancéřované kabiny Tatra Force 3. generace
Rovněž nám byla ukázána pancéřovaná kabina pro novou 3. generaci vozidla Tatra Force, které jsme vám podrobně představili v loňské videoreportáži.

Tato nová vozidla budou mimo jiné sloužit i v Armádě České republiky, a to jak s takzvaně měkkou kabinou, tak pravděpodobně i s kabinou pancéřovanou.

Výhodou je, že na nové Tatry pro AČR s měkkou kabinou bude možné díky předpřípravě kdykoliv a velmi rychle nainstalovat pancéřovanou kabinu.