Armáda poptává střední transportní letouny. Velkou šanci má Embraer KC-390 Millennium
Armáda České republiky má v současné době nedostatečné vzdušné přepravní kapacity. Tento fakt se projevil zejména v roce 2021 při potřebě okamžité evakuace osob z nebezpečného prostředí v Afghánistánu. Armádní dopravní letectvo se zvláště po vyřazení sovětských dopravních strojů JAK-40, ale i business jetu CL-601 Challenger musí vyrovnávat s omezenou přepravní kapacitou. Dvojice vládních Airbusů A-319 CJ, kterými v současné době armádní dopravní letectvo disponuje, je dohromady schopna přepravit až 196 osob, avšak letouny nedokáží přepravit techniku či přistávat mimo letiště s pevnou přistávací dráhou. Transportní letouny CASA, kdy každý stroj může přepravit až 66 osob, mají sice uvedený dolet bez zatížení zhruba 5500 kilometrů, avšak reálný dolet s plně zatíženým letadlem není ani poloviční a stroje také nejsou schopny přepravovat obrněnou techniku typu Pandur. Armáda tak poptává dvojici nových středních transportních letounů, kdy se bude pravděpodobně vybírat mezi výrobci Embraer (KC-390 Millennium), Airbus (A400M) a Lockheed (C-130J Super Hercules).
K potřebě navýšit kapacity armádního dopravního letectva se nedávno vyjádřila Simona Cigánková z tiskového oddělení ministerstva obrany následovně: „Ministerstvo obrany plánuje v rámci modernizace vzdušných sil nákup dvou středních transportních letounů. V současnosti probíhají tržní konzultace s výrobci, analyzují se získané informace pro studii, která bude podkladem pro hodnocení a rozhodování o dalším postupu.“ Dodala také, že nákup středního transportního letounu je momentálně řešen z úrovně Sekce průmyslové spolupráce ministerstva obrany a potencionálními dodavateli jsou brazilský Embraer, francouzský Airbus a vláda USA prostřednictvím FMS (Foreign Military Sales) programu zahraničního vojenského obchodu ministerstva obrany Spojených států amerických, který usnadňuje prodej amerických zbraní a vojenského vybavení zahraničním vládám.
Omezené přepravní kapacity
Armádě v současné době chybí přepravní kapacity, což se projevilo hlavně po vyřazení dopravních letounů JAK-40 a business jetu CL-601 Challenger. Jejich práci částečně suplují letouny CASA C-295M a C-295MW, které sice lze použít k přepravě osob, zejména pak vládních delegací, avšak s ohledem na omezený komfort kvůli zvýšenému hluku apod. se jedná spíše o nouzové řešení. Každý stroj může přepravit až 66 osob. Uvedený dolet bez zatížení je pak cca 5500 kilometrů, avšak reálný dolet s plně zatíženým letadlem není ani poloviční.
Foto: Letouny CASA. Ty mají sice uvedený dolet bez zatížení zhruba 5 500 kilometrů, ale reálný dolet s plně zatíženým letadlem není ani poloviční. | Ministerstvo obrany ČR
Na potřebu pořízení středních, či větších transportních letounů pak ukázala nenadálá a velmi náročná evakuace osob z Afghánistánu v létě roku 2021. Ta zaměstnala prakticky oba vládní Airbusy bez toho, aby byla dovezena technika. „Při evakuaci z Afghánistánu bylo vidět, že armádě chybí velkokapacitní letadlo, které by dokázalo kromě vojáků dopravit i techniku,“ uvedl tehdy ministr obrany Lubomír Metnar.
Požadavek na dvojnásobné zatížení, než má CASA
Přesné požadavky na nové transportní letouny resort obrany nesdělil, avšak podle našich informací se jedná hlavně o dva požadavky, kterým je požadovaný dolet nejméně 3000 kilometrů a schopnost přepravit minimálně dvacetitunový náklad (Tolik mimochodem váží kolový obrněný transportér Pandur II, případně podobná technika). Pro srovnání letoun CASA má kromě omezeného vstupu do nákladového prostoru zhruba poloviční užitečné zatížení, tedy zhruba desetitunové. Letoun je tak vhodný převážně pro potřeby výsadkářů, převoz drobného nákladu a humanitární pomoci, nikoliv však těžší vojenské techniky.
Embraer KC-390 Millennium
Velké šance má transportní letoun Embraer KC-390 Millennium. V České republice se tento brazilský stroj předvedl již dvakrát, naposledy v červnu minulého roku za účasti ministryně obrany Jany Černochové, což mimochodem mnohé naznačuje. Armáda při loňské ukázce mimo jiné úspěšně vyzkoušela naložení právě zmíněného vozidla Pandur II 8x8. Údajně byla také v rámci brazilských letounů naší armádě učiněna velmi zajímavá nabídka.
Foto: Armáda při loňské prezentaci letounu Embraer KC-390 Millennium mimo jiné úspěšně vyzkoušela naložení vozidla Pandur II 8x8 | Jan Schejbal / Ministerstvo obrany ČR
Pro stroj KC-390 pak hovoří jak jeho letové výkony, tak i zapojení českého leteckého průmyslu při jeho výrobě, kdy společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. vyrábí náběžné hrany křídel, všechny dveře, včetně nákladové rampy a zadní části trupu. Letoun má navíc oproti svým konkurentům příznivou pořizovací cenu. U KC-390 je maximální možná hmotnost nákladu 26 tun, letoun má maximální dolet 5820 km a maximální rychlost 988 km/h.
Pokud by si AČR zvolila jako svůj nový střední transportní letoun právě Embraer, nabízí se i otázka pořízení business jetů téhož výrobce (Phenom či Praetor). Armáda by tak získala nejen dvojici středních transportních letounů, které pojmou dostatek nákladu, jsou výkonné a mají dostatečný dolet, ale také by novými brazilskými business jety nahradila vyřazené letouny JAK-40 a CL-601 Challenger. Potřebu nákupu malých dopravních letounů (business jetů) potvrdila podplukovnice Vlastimily Cyprisové z tiskového oddělení Generálního štábu AČR: „Kategorii malých dopravních letounů není možné plnohodnotně nahradit jinými provozovanými typy letounů, např. A-319 či C-295 CASA, neboť jsou určeny pro jiný druh dopravy. Použití malých, dopravních letounů má v armádě své opodstatněné a nezastupitelné místo. Proto počítáme s jeho doplněním v blízké budoucnosti.“
Airbus A400M Atlas
Dalším adeptem na nový střední přepravní letoun pro armádní dopravní letectvo je Airbus A400M Atlas. Právě o tyto letouny se podle informací webu Defense News české ministerstvo obrany v roce 2017 zajímalo. Tehdy se mělo jednat o společný pronájem 13 kusů se Švýcarskem. Pořízení letounu Airbus A400M by dávalo smysl i vzhledem k celkovému počtu objednaných kusů (v roce 2022 to bylo 176 kusů). Letounem A400M jsou v rámci NATO vybavena letectva Německa, Francie, Velké Británie, Španělska, Belgie a Turecka. Právě vysoká interoperabilita a možnost spolupráce na dalším vývoji patří k výhodám.
Foto: Airbus A400M Atlas | U.S. Air Force
Z technického hlediska se v případě letounu A400M jedná o jakýsi mezistupeň mezi letouny Lockheed C-130 Hercules a Boeing C-17 Globemaster III. A400M má navíc schopnost tankování za letu, což může být v rámci AČR vítanou schopností, vzhledem k omezenému počtu pronajatých hodin v projektu MRTT (Multi Role Tanker Transport). Airbus A400M Atlas má maximální možnou hmotnost nákladu 37 tun, maximální dolet 8900 km a maximální rychlost 780 km/h.
Lockheed Martin C-130J Super Hercules
Také letoun C-130J Super Hercules používá řada aliančních zemí (např. Německo, Francie, Dánsko, Itálie, Norsko, Velké Británie apod.). C-130J má však ze všech tří uvedených adeptů nejnižší maximální možnou hmotnost nákladu, a to 19 tun (pro srovnání u letounů CASA je maximální hmotnost nákladu 11 000 kg). C-130J je schopen přepravit až 129 pasažérů nebo pojme až tři vozidla Humvee či jeden obrněný transportér M114. Maximální dolet C-130J Super Hercules činí 3332 km a maximální rychlost je 671 km/h.
Foto: C-130J Super Hercules | U.S. Air Force
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR, Defense News