Dynamická ukázka nového českého obrněnce TADEAS na podvozku Tatra 6x6

 07. 11. 2024      kategorie: Vojenská technika

Měli jsme příležitost s kamerou navštívit kopřivnickou společnost Tatra Defence Vehicle, kde jsme se mohli blíže seznámit s novým českým obrněným vozidlem TADEAS. Prototyp tohoto vozidla měl světovou premiéru na nedávné mezinárodní výstavě obranného průmyslu MSPO 2024 v polských Kielcích, kde byl k vidění na stánku polské partnerské společnosti Huta Stalowa Wola (HSW) pod označením pro polský trh MTV 6x6 Heron.

Video: Dynamická ukázka nového českého obrněnce TADEAS na podvozku Tatra 6x6 / CZ DEFENCE

Český výrobce Tatra Defence Vehicle (TDV) navrhl a vyrobil prototyp obrněného vozidla TADEAS (TAtra DEfence Armoured Solution) 6x6 za necelý jeden rok. Vozidlo využívá unikátní tatrovácký podvozek 6x6, přičemž pomocný rám je použit pouze v přední části vozidla po prostor řidiče a velitele, dále je korba vozidla uchycena přímo na nosnou rouru. Díky tomuto řešení konstruktéři vytvořili více vnitřního prostoru (téměř 10,3 metrů krychlových) pro přepravované družstvo nebo speciální zástavby. Díky unikátnosti náprav a vysoké nosnosti 10 tun na nápravu může vozidlo například převážet i speciální nádrže pro hasiče při zachování vysoké mobility a průchodivosti terénem.

Vozidlo je unikátní také tím, že do něj lze použít více typů motorů, a to jak klasické vzduchem chlazené tatrovácké motory, tak nové kapalinou chlazené šestiválcové motory Caterpillar či Cummins.

Foto: Obrněné vozidlo TADEAS využívá unikátní tatrovácký podvozek 6x6 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Obrněné vozidlo TADEAS využívá unikátní tatrovácký podvozek 6x6 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

TADEAS se bude nabízet v několika úrovních odolnosti podle normy STANAG 4569, a bude tak schopen osádce poskytnout maximální balistickou a protiminovou ochranu.

Vozidlo má také nový interiér včetně digitalizované palubní desky a elektronického vybavení odvozeného od vojenského provedení nejnovější 3. generace modelové řady Tatra Force. Vozidlo bylo navrženo průmyslovým designérem Lukášem Tanečkem, jehož prací bylo navrhnout podobu jak exteriéru, tak interiéru. Testovací řidiči si pak v praxi například velmi pochvalují velmi dobrý výhled z vozidla díky tvaru nové kapoty. Společnost TDV dále kompletně vyvinula nové hydraulické soustavy pro ovládání sklopné zadní rampy vozidla.

Foto: Vozidlo je řešeno jako dvouprostorové s motorem v přídi, který je krytý výraznou kapotou, jež může být opatřena balistickou ochranou. | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Vozidlo je řešeno jako dvouprostorové s motorem v přídi, který je krytý výraznou kapotou, jež může být opatřena balistickou ochranou | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Polské ministerstvo obrany se o vývoj nového vozidla TADEAS zajímalo již od samého počátku, následně polská armáda prototyp českého obrněnce tento rok testovala a jejich zpětná vazba byla velmi pozitivní. Polská společnost HSW (člen skupiny PGZ) má zájem TADEAS licenčně vyrábět ve verzi velitelského vozidla pro polské dělostřelectvo a raketové dělostřelectvo (například k samohybným raketometům Langusta).

Foto: Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Prototyp českého obrněnce tento rok testovala polská armáda a jejich zpětná vazba byla velmi pozitivní | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Do budoucna jsou pak v rámci polské armády ve hře další verze, například vozidlo pro zdravotnickou evakuaci zraněných a podobně, což nám na letošním veletrhu MSPO potvrdil vedoucí obchodní zástupce společnosti HSW Patryk Kraszewski.

Foto: První a třetí náprava jsou řiditelné, přičemž poloměr zatáčení činí pouhých 7 metrů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: První a třetí náprava jsou řiditelné, přičemž poloměr zatáčení činí pouhých 7 metrů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Vozidlo lze upravit také do velitelsko-štábní, spojovací či APC verze a podobně. TADEAS je díky svým schopnostem a vlastnostem vhodný nejen pro armádu, ale lze ho využít také pro speciální záchranné složky, hasiče či policii, potvrdil naší redakci projektový manažer senior Vojtěch Verner. Vozidlo ve verzi APC je schopno pojmout celkem 13 lidí (řidič, velitel a 11 členů výsadku/roje).

Maximální rychlost vozidla činí 90 km/h při použití pneumatik o rozměru 16.00 R20, případně 110 km/h pro pneumatiky 14.00 R20. TADEAS je standardně vybaven dvěma odděleným i palivovými nádržemi (vlevo a vpravo) o celkovém objemu 400 litrů, což zajišťuje dojezd na silnici na úrovni až 700 km. Dvojice nádrží byla zvolena pro zvýšení bezpečnosti a akceschopnosti při poškození jedné z nich – nádrže navíc mohou být chráněny pancéřováním nebo mohou být opatřeny samozacelovacím systémem (tzv. self-sealing).

Foto: TADEAS spadá do střední až těžké váhové kategorie. Užitečná hmotnost může dle úrovně výbavy a ochrany činit až 10 tun, přičemž celková hmotnost může dosáhnout až 30 tun | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Maximální rychlost vozidla činí 90 km/h při použití pneumatik o rozměru 16.00 R20, případně 110 km/h pro pneumatiky 14.00 R20 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

TADEAS během své premiéry na veletrhu MSPO v Kielcích vzbudil zájem u zástupců různých armád, ale i u dalších členů ozbrojených a bezpečnostních složek. Lze tedy očekávat, že v budoucnu český obrněnec rozšíří portfolio techniky těchto sborů.

 Autor: Michal Pivoňka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP