Na MSPO 2024 jsme vyzpovídali zástupce Rheinmetallu, Lockheed Martin či PGZ

 18. 09. 2024      kategorie: Výstavy/veletrhy/konference

Na nedávné mezinárodní výstavě obranného průmyslu MSPO 2024 v polských Kielcích jsme kromě českých firem oslovili také několik vybraných zahraničních společností, abychom se dozvěděli o jejich současných i budoucích projektech. Oslovili jsme například zástupce společností Lockheed Martin, Rheinmetall, Hanwha či PGZ, resp. HSW.

Video: Na MSPO 2024 jsme vyzpovídali zástupce Rheinmetallu, Lockheed Martin, Hanwha či PGZ / CZ DEFENCE

Na stánku americké společnosti Lockheed Martin, výrobce víceúčelových stíhaček F-35 Lightning II, jsme se zajímali o budoucí řešení spolupráce mezi klasickými moderními letouny řízenými pilotem a bezosádkovými letouny, takzvanými kolaborativními bojovými letouny (CCA, Collaborative Combat Aircraft), které jsou známé také pod názvem Loyal Wingman.

Generál Gary North, viceprezident společnosti Lockheed Martin a bývalý bojový pilot, nám v této souvislosti potvrdil, že v rámci letectva Spojených států amerických (U.S. Air Force) všichni sledují záměry tajemníka U.S. Air Force a celého týmu, kteří se programem CCA zabývají a chtějí dosáhnout toho, aby do roku 2030 měli k dispozici přes tisíc těchto bezpilotních letounů, které by byly schopny spolupracovat s osádkovými platformami, jako jsou letouny F-35 nebo F-22. Na těchto typech bezpilotních letounů, které většina lidí nazývá drony, se intenzivně pracuje a podle Garyho Northa budou tyto systémy v budoucnu velmi sofistikované, budou mít pokročilé senzorové i zbraňové schopnosti a budou snadno kontrolovatelné z pilotovaného letounu.

Foto: Na stánku Lockheed Martin jsme měli také možnost si vyzkoušet letecký simulátor F-35 | Jan Juřica / CZ DEFENCE
Foto: Na stánku Lockheed Martin jsme měli také možnost si vyzkoušet letecký simulátor F-35 | Jan Juřica / CZ DEFENCE

Z vystavovaných exponátů společnosti Rheinmetall nás zaujal projekt upgradu starších verzí tanku Leopard 2 prostřednictvím výměny původní věže těchto tanků za moderní věž tanku Panther KF51. Podle Mariuse Meyeringa, senior viceprezidenta pro prodej ve společnosti Rheinmetall, se jedná o jednoduchou modernizaci starších tanků Leopard 2A4, 2A5 či 2A6 na základě instalace velmi moderní digitalizované věže Panther, která v rámci modernizace umožňuje i umístění 130mm kanónu. Meyering uvádí, že tento upgrade by byl vhodný pro několik stovek starších tanků Leopard 2, které jsou nyní ve službě různých armád světa, a dodává, že od prvního představení tohoto upgradu na pařížském veletrhu Eurosatory o tento projekt projevilo zájem již několik potenciálních zákazníků. Celkový upgrade není v rámci úpravy podvozku technicky náročný, stačí prý jen provést určité změny v elektroinstalaci, avšak podle Meyeringa se dá nabídnout i hlubší modernizace podvozku, což s sebou logicky přináší vyšší náklady. Pokud se bavíme o nákladech, jednou z hlavních výhod tohoto upgradu by mělo být výrazné ušetření financí oproti pořízení zcela nového tanku.

Foto: Projekt upgradu starších verzí tanku Leopard 2 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Projekt upgradu starších verzí tanku Leopard 2 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Letošní 32. ročník mezinárodní výstavy MSPO opět potvrdil světovou úroveň této akce, která patří v Evropě mezi ty nejvýznamnější, a kde se kromě prezentace vojenské techniky a systémů také vedla různá obchodní jednání a uzavírala se memoranda o porozumění či smlouvy mezi světovými výrobci a orgány obranného sektoru.

Další naše zastávka byla u polského výrobce HSW (Huta Stalowa Wola), člena skupiny PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa), který v Kielcích poprvé vystavoval obrněné vozidlo Heron, což je ekvivalent nového českého vozidla TADEAS na podvozku Tatra 6x6 v provedení pro polský trh.

Foto: MTV 6x6 Heron | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: MTV 6x6 Heron | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: MTV 6x6 Heron | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: MTV 6x6 Heron | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Vedoucí obchodní zástupce společnosti HSW Patryk Kraszewski nám sdělil, že vozidlo Heron bylo v Polsku před několika měsíci testováno v rámci experimentálního cvičení, ve kterém polská armáda testuje novinky, a zpětná vazba od polských vojáků na toto vozidlo byla velmi dobrá. Společnosti HSW by měla vozidlo Heron vyrábět ve velitelské verzi pro polské dělostřelectvo a raketové dělostřelectvo, ale vzhledem k současným dohodám a přátelskému vztahu s českým výrobcem Tatra Defence Vehicle (TDV) mohou být v budoucnu vyráběny i další varianty, například vozidlo pro zdravotnickou evakuaci zraněných a podobně.

U jihokorejského výrobce Hanwha jsme se pak zajímali o ve světě oblíbenou samohybnou houfnici K9 Thunder, přesněji o její nejnovější verzi K9A2, na které se nyní stále pracuje. Tato verze má podle Boohwana Lee, generálního ředitele Hanwha Aerospace Europe, řadu vylepšení, mezi která patří například plná automatizace nabíjecího systému houfnice v rámci bezosádkové věže, což má za následek snížení počtu osádky z původních pěti (operujících na K9A1) na tři členy.

Foto: Model samohybné houfnice K9A2 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Model samohybné houfnice K9A2 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

K9A2 má také řadu vylepšení týkajících se balistické a protiminové ochrany a obsahuje i různé další prvky za účelem lepší ochrany osádky. Druhá generace houfnice K9 Thunder by měla být připravena k prodeji v roce 2026. Boohwan Lee nám také prozradil, že v současné době Hanwha vyvíjí další generaci houfnice K9 Thunder, a to bezosádkový plně autonomní systém K9A3.

 Autor: Michal Pivoňka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP