Naši piloti si to rozdali s nizozemskými kolegy na letounech F-16 nebo F-35
Mezinárodní cvičení ORANGE WARDEN 2019 zaměřené na prohlubování koordinace protivzdušné obrany a stíhacího letectva Královských nizozemských vzdušných sil proběhlo na přelomu listopadu a prosince na letecké základně Leeuwarden v Nizozemí.
Hlavním cílem bylo prověřit a secvičit primárně noční lety v rámci společných leteckých operací COMAO (Composite Air Operations), kdy v jedné formaci letí letadla různých typů. Piloti také nazkoušeli lety v prostředí mezinárodní spolupráce, navíc za ztížených meteorologických podmínek a při letech nad mořem.
Foto: Letouny L-159 ALCA na stojánce letecké základny Leeuwarden v Holandsku | army.cz
Za Vzdušné síly Armády ČR se cvičení zúčastnilo zhruba dvacet členů létajícího a technického personálu a tři letouny L-159 ALCA dvoumístné varianty z 213. výcvikové letky „Šiškovy“ 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Nizozemské vzdušné síly byly zastoupeny letouny F-16, F-35, Learjet 36A s rušícími možnostmi, tankovacím letounem KDC-10 a systémy protivzdušné obrany PATRIOT a NASAMS.
Piloti letky z Čáslavi startovali z letiště Leeuwarden. Primárně působili v prostorech nad Severním mořem. V rámci velkých leteckých formací simulovali útoky na pozemní cíle na pobřeží a protivzdušnou obranu nizozemského vzdušného prostoru. Na základě jejich chování, trajektorie letu, se poté piloti bránící vzdušný prostor Nizozemí rozhodovali o dalším působení na protivníka. Přes nepřízeň počasí bylo uskutečněno 11 letů, z toho osm letů v nočních podmínkách s celkovým náletem přesahujícím 22 hodin.
Foto: Příprava letounů L-159 ALCA na vzlet |army.cz
„Je to vynikající příležitost pro mladé piloty, kteří v brzké době odejdou k taktickým letkám, využít a zúročit nabyté dovednosti získané v průběhu výcviku tady na zahraničním cvičení. Získají cenné zkušenosti s nočními lety COMAO, které se u nás standardně nelétají,“ řekl major P. D., velitel kontingentu.
Všichni piloti před odletem na cvičení museli absolvovat školení o postupech záchrany nad mořem. Při letech používali speciální vybavení jako např. neoprenový voděodolný izolační oděv (emersion suit), který zabraňuje rychlému podchlazení pilota v případě nutného opuštění letounu a pádu do studené mořské vody.
213. výcviková letka, nosící název generála. Šišky, létala v prostorech, kde 28. 12. 1941 jeho poškozený bombardér 311. bombardovací perutě RAF Vickers Wellington KX-B nouzově přistál do Severního moře. Pouze tři z šesti vojáků tehdy přežili šest strastiplných dnů v záchranném člunu v chladných vodách. Třetího ledna 1942 je vyplavilo moře na pobřeží u městečka Petten. U památníku v Pettenu si příslušníci „Šiškovy“ letky připomněli tuto událost a uctili památku členů posádky, kteří nepřežili. Položili i květiny na nedaleký vojenský hřbitov v Bergenu, kde byl pochován navigátor bombardéru nadporučík Josef Mohr.
Foto: Vojenský hřbitov v Bergenu (v 1. řadě 2. hrob zleva je hrob navigátora bombardéru nadporučíka Josefa Mohra) | army.cz