Nový letoun pro vládní letku. Smlouva by měla být podepsána ještě v tomto roce.
Ministerstvo obrany v září tohoto roku vypsalo tendr na nový letoun, který by nahradil jak dosluhující letouny JAK-40, tak často odstavený a porouchaný letoun Challenger. Vypsaný tendr byl neúspěšný a přihlásila se do něj jediná firma. Nyní je však vše úplně jinak a nákup je doslova na spadnutí. Dle našich informací od zdroje z AČR bude smlouva na nákup nového letounu podepsána ještě tento rok. Půjde zřejmě o podpis na poslední chvíli a alespoň částečné využití zbývajících miliard v obranném rozpočtu pro tento rok.
Foto: Challenger 601-3A ve službách AČR | army.cz
„Obrana se bude muset i letos popasovat s nevyužitými penězi. Minimálně půjde o 1,5 miliardu korun. O ty bude navýšen rozpočet na rok 2020, který nyní činí 75,5 miliardy korun,“ uvedl Ondřej Stratilík z deníku Euro. Dle našich informací z důvěryhodného zdroje obeznámeného s průběhem tendru se tato částka ještě významně sníží, konkrétně o zhruba 700 milionů korun. Tolik měla obrana v záměru zaplatit za nový, či lehce použitý letoun.
Dá se předpokládat, že daná suma se výrazně nezmění. Pokud tedy nepůjde o překvapení na poslední chvíli spjaté kupříkladu s cestou ministra obrany Lubomíra Metnara či premiéra Andreje Babiše do USA. Poslední účet z USA vystavený na 17.7 miliardy korun včetně DPH za nové vrtulníky by se tak mohl ještě případně zvýšit. Avšak to jsou jen dohady.
V současné době armáda používá letoun Jak-40 a Challenger 601-3A. Jak-40 (kódové označení NATO Codling) je ruský třímotorový proudový dopravní letoun. Byl navržen jako náhrada dosluhujících vrtulových letounů Li-2. První prototyp vzlétl 21. října 1966. CL-601 je dvoumotorový proudový dopravní letoun, určený k letům na dlouhé vzdálenosti. Prototyp tohoto malého, avšak velice moderního letounu poprvé vzlétl 8. listopadu 1978.
Foto: Kdo se stane dodavatelem nového či zánovního letounu není zatím známé. To se má však změnit v samotném závěru roku. (ilustrační foto) | army.cz
Kdo se stane dodavatelem nového či zánovního letounu není zatím známé, avšak zřejmě se bude jednat o dvoumotorový business jet Bombardier Global 5000. Letoun je vyráběn od roku 2005 americkou společností Bombardier Aerospace. Moderní konstrukce a dolet téměř 10000 kilometrů z něj činí skvělou volbu a v oblasti servisu nebude ničím novým. Stejnojmenný výrobce je již ve vládní letce zastoupen letadlem CL-601 Challenger.
Připomeňme si, jaké požadavky obrana má. Letoun by měl být vybaven nejméně čtyřmi křesly u stolku a alespoň šesti místy na spaní. Obrana chce koupit stroj nový, případně vyrobený po roce 2012, který by měl nalétáno méně než 4000 letových hodin. Jeho maximální vzletová hmotnost musí být do 42 500 kilogramů. Když se podíváme na trh, v dané konfiguraci nalezneme celou škálu letounů a nemá smysl je zde konkrétně vyjmenovávat. Počkejme si tedy na konec roku, jak celá akce Ministerstva obrany dopadne.