STV GROUP na Bahnech prezentovala vozidla Flyer 72 a Oshkosh JLTV
Na letošní akci Bahna firma STV GROUP přivezla dvojici lehkých taktických vozidel, která poutala pozornost mnoha návštěvníků akce. V rámci páteční generálky obě vozidla absolvovala dynamické ukázky, u kterých jsme byli přítomni. Vozidlo Flyer 72 Heavy Duty slouží u elitních speciálních a výsadkových jednotek v USA. Vozidlo Oshkosh Defense JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) je generační náhradou legendárních vozidel HMMWV také slouží v amerických ozbrojených silách a je výjimečné průchodivostí terénem, ale také velkou odolností a bezpečnostními prvky pro osádku. Obě vozidla byla nasazena během aliančních kampaní v Afghánistánu, Iráku či Sýrii.
Video: STV GROUP na Bahnech prezentovala vozidla Flyer 72 a Oshkosh JLTV / CZ DEFENCE
Pojďme si představit obě taktická vozidla. Flyer 72 Heavy Duty je konstruován na bezprecedentní průchod náročným terénem, možnost transportu osádky až o sedmi členech (v modifikované verzi až 9 členů) a odsunu zraněných až na čtyřech nosítkách v rámci CASEVAC. „Do této konkrétní modifikace se vejde až 7 vojáků, 6 jich může být uvnitř a 1 může být případně v zadní části vozidla jako operátor kulometu,“ řekl Ivo Strejček z STV GROUP. Užitečná hmotnost dosahuje téměř 2 600 kg, vozidlo má dojezd má přes 1 000 km na silnici a téměř 500 km v bojové operaci v náročném terénu podle reálného profilu mise US SOCOM. A vozidlo je také hodně rychlé. „Právě rychlost je hlavní výhoda tohoto vozidla. Je určené pro výsadek v týlu nepřítele tak, aby tam mohlo působit po několik dnů, včetně podpory celé osádky. V terénu je velmi rychlé, tam se pohybujeme někde okolo 70 kilometrů za hodinu. Na silnici zvládne jet přes 150,“ prozrazuje Ivo Strejček. Vozidlo umožňuje nejen uchycení kulometu do každých dveří vozidla (řidič vepředu sedí uprostřed, což rozšiřuje palebnou sílu osádky), ale i do hlavní osádkové i bezosádkové zbraňové stanice, včetně 12,7mm kulometu, 30mm vrtulníkového kanónu, automatického granátometu MK-19 nebo MK-47 nebo protitankových řízených střel Javelin či Spike. Pro zajištění momentu překvapení je vozidlo testováno podle nejnáročnějších norem na výsadky z letadla i přepravu v podvěsu vrtulníku. Jak už jsme uvedli, vozidlo Flyer 72 je využíváno speciálními silami amerických ozbrojených sil organizovaných pod US SOCOM a prošlo válečnými kampaněmi v Afghánistánu, Iráku a Sýrii, kde v něm speciální a výsadkové jednotky absolvovaly doslova tisíce operací. Jde tedy o prověřenou platformu v boji. Vozidlo je přepravitelné v letounech CASA C-295, C-130 Hercules, Airbus A-400M a dalších vojenských dopravních letadlech.
Foto: Flyer 72-HD | Jan Juřica / CZ DEFENCE
Vozidlo lze přepravit také v podvěsu pod vrtulníkem nebo je vysaditelné na padáku. „Právě mobilita byl jeden ze základních parametrů amerických speciálních sil, aby se vozidlo dalo nejenom převézt ve všech standardních letounech Aliance, ale zároveň aby bylo i přepravitelné v podvěsu pod vrtulníkem Chinook CH-47,“ doplňuje Strejček. Jedna z možných variant, kterou využívají americké speciální síly, je využití přívěsu pro převoz většího objemu materiálu, munice nebo minometu. Důležitou součástí je také balistická ochrana, která je modulární a dá se nastavit podle profilu operace. „A právě proto je vozidlo velmi lehké. Prázdné má přes tři tuny a uveze dvě a půl tuny. Nemá protiminovou balistickou ochranu, protože se počítá s tím, že bude využíváno tam, kde není toto ohrožení,“ vysvětluje Ivo Strejček. Dieselový dvoulitrový motor common rail je umístěný vzadu. Vozidlo jezdí na standardní naftu včetně možnosti užití s alianční naftou při stavu krize. „Umístění motoru vzadu primárně pomáhá řidiči, aby z vozidla dobře viděl. Předek vozidla je poměrně kompaktní, je docela dost skosený, aby bylo vidět na všechny překážky, na které vozidlo najíždí,“ uzavírá prezentaci vozidla Flyer Ivo Strejček.
Foto: Lehké taktické vozidlo Oshkosh JLTV (vlevo) a Flyer 72 Heavy Duty | Jan Juřica / CZ DEFENCE
Druhé prezentované lehké taktické vozidlo Oshkosh JLTV bylo na letošní akci Bahna k vidění ve dvou provedeních: JLTV Heavy Guns Carrier (HGC), nosič těžkých zbraní a lehčí expediční verze JLTV-EXP. „Zajímavostí této verze je možnost například sundat dveře. Zároveň se dá rozšířit posádka vozidla o další dva operátory, kteří sedí v zadní části,“ popisuje Ivo Strejček. Přednost vozidla Oshkosh je vysoká rychlost a výkon, stejně jako inteligentní nezávislý systém odpružení TAK-4i TM nebo škálovatelné úrovně ochrany a kompletní schopnosti plug and play C4ISR. Podobně jako Flyer je přepravitelné různými způsoby, a to vzduchem (vrtulníky CH-47 a CH-53 nebo C-130, C-5, C-17 a A400 Cargo letadlo s pevnými křídly), pozemním a námořním. Vozidlo dosahuje vysoké úrovně chráněné mobility potřebné pro zlepšení schopnosti přežití v misích díky modulární ochraně osádky. Právě balistická ochrana se dá snadno v rámci minutnainstalovat nebo odstranit i v polních podmínkách. Pomáhá mu v tom i unikátní maskování. „To maskování, které tady dneska vidíme je multispektrální. Funguje nejenom v optickém, ale i v infra poli, což znamená, že nám dává příležitost být maskován i proti pokročilým senzorům, které jsou schopné odhalovat třeba termální signaturu vozidla,“ doplňuje Strejček.
Foto: Lehká taktická vozidla Oshkosh JLTV | Jan Juřica / CZ DEFENCE
Armádní využití vozidla Oshkosh JLTV naznačuje jeho role v amerických jednotkách. Toto vozidlo nahrazuje legendární americkou platformu Humvee (HMMWV neboli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). „Je to nový koncept, se kterým americké ozbrojené síly přišly po zkušenostech z Afghánistánu a Iráku tak, aby reagovaly na ohrožení, kterým čelí teď na moderních bojištích. V praxi to znamená výrazně posílenou balistickou ochranu, zvětšení výkonů motorů. V těchto vozidlech je motor, který má objem 6,6 litrů a vozidla jsou schopna vést nejmodernější zbraňové stanice,“ představuje Ivo Strejček. Vozidlo má nepřebernou škálu modifikací podle armádních potřeb a jeho nejlepší referencí je fakt, že americká armáda pořídila více než 20 000 těchto vozů. Zaujme i motor. „Je dostatečně výkonný, aby vozidlo, které má prázdné zhruba 6,3 tuny, bylo schopné projíždět velmi náročným terénem v poměrně vysoké rychlosti,“ říká Strejček a doplňuje jednu zajímavost: „Motor může být i hybridní, Američané před několika lety přišli s hybridní verzí, což není pouze o zelené ekonomice a zelených motorech, ale dává to uživateli i výrazné taktické zlepšení schopností. Už jenom kvůli tomu, že uživatel je v případě nástřelu vozidla schopný velmi rychle akcelerovat a odjet z nebezpečné situace. A stejně tak užití hybridů nebo minimálně částečného elektrického pohonu snižuje termální signaturu vozidla.“ Další zajímavostí je hydraulika. Pro přepravu se dá vozidlo snížit na 193 cm. Standardní bojová výška je 218 cm, což znamená, že vozidlo je lehce přepravitelné, ale zároveň tím netrpí následné nasazení vozidla v těžkém terénu.
Foto: Lehké taktické vozidlo Oshkosh JLTV | Jan Juřica / CZ DEFENCE
Hydraulika obecně hraje svoji důležitou roli. „Vozidlo má nezávislé zavěšení kol a patentovaný vzduchový pneumatický systém odpružení tak, aby v případě, že stojí třeba na nějakých nerovnostech či na nerovné překážce, tak je schopné samo sebe srovnat do jedné úrovně, což potom operátorům umožňuje lépe otevírat těžké pancéřové dveře nebo používat zbraňovou stanici,“ upozorňuje Ivo Strejček. Balistika odpovídá kategorii MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Zajímala nás také kapacita osádky a výzbroj vozidla. „Standardní osádka jsou čtyři operátoři a střelec (pokud je zbraňová stanice osádková), ale právě nová expediční verze je schopná uvézt čtyři plus jedna uvnitř a dva v zadní části vozidla. Výzbroj obsahuje všechny standardní typy kulometů, včetně bezosádkových stanic, automatický granátomet, odpalovací zařízení na protitankové řízené střely a další možnosti,“ uzavírá přednosti vozidla Oshkosh JLTV Ivo Strejček.
Zdroj: Bahna 2023