Vozidlo Pandur II jako jeden z favoritů ve slovenském tendru

 21. 09. 2021      kategorie: Události

Není tomu tak dávno, co Ministerstvo obrany Slovenské republiky představilo svůj záměr nákupu nových bojových obrněných vozidel (BOV) 8x8. V tomto materiálu ministerstvo popisuje finanční rámec projektu, poptávaný počet nových vozidel, verze, o které mají Ozbrojené síly Slovenské republiky zájem, nebo také technické parametry a specifikace, které musí vítězné vozidlo splňovat. Celkem plánuje MO SR nakoupit v pěti fázích až 500 nových BOV 8x8 ve dvaceti různých modifikacích. Projekt akvizice nových BOV je v současnosti v počáteční fázi a je možné se pouze domnívat, která vozidla by se do tendru mohla zapojit. Jedním z nich může být vozidlo Pandur II, které se už jednou tendru na nová BOV 8x8 na Slovensku účastnilo.

První pokus slovenského ministerstva

O akvizici nových bojových obrněných vozidel 8x8 usilovalo i předešlé vedení Ministerstva obrany SR v čele s dnes už bývalým ministrem Petrem Gajdošem. V roce 2017 schválila nákup 81 vozidla Bezpečnostní rada Slovenské republiky. Vítězným vozidlem se tehdy stalo bojové vozidlo Patria AMV. Tendru se účastnilo několik vozidel, včetně vozidla Pandur II 8x8. Vozidlo Pandur II 8x8 bylo v tomto tendru nabízeno v modifikované verzi pod názvem Corsac 8x8 a poprvé ho představila na veletrhu IDEB 2016 slovenská společnost MSM Group, která ho následně i v uvedeném tendru MO SR nabídla. Na neúspěch vozidla Pandur II 8x8 neboli vozidla Corsac 8x8 mohlo mít vliv několik faktorů. 

corsacFoto: Vozidlo Pandur II 8x8 bylo v tendru z roku 2017 nabízeno v modifikované verzi pod názvem Corsac 8x8 | Tatra Defence Vehicle / CC BY-NC-ND

Z hlediska technických parametrů vozidlo Pandur II nesplňovalo požadovanou úroveň balistické ochrany, jelikož balistická ochrana tehdy nabízeného bojového obrněného vozidla Pandur II byla na úrovni 1 dle normy STANAG 4569, zatímco MO SR požadovalo minimálně úroveň 3 dle této normy. Kromě nedostatečné balistické ochrany mohla být problémem i cena vozidla. Podle informací uvedených v dokumentu Útvaru hodnoty za peníze Ministerstva financí SR, který hodnotil projekt akvizice vozidel 8x8 a 4x4, cena za kus vozidla Pandur II se pohybovala v rozmezí 5 až 5,5 milionů eur. Cena jednoho vozidla Patria AMV činila 4 miliony eur. Například bojové obrněné vozidlo Boxer neuspělo, podle informací z hodnocení Útvaru hodnoty za peníze, mimo jiné právě kvůli vysoké ceně, která činila 5,4 milionu eur za kus.

Pansarterrängbil_360_Revinge_2015-7Foto: Kolové bojové vozidlo Patria AMV | Jorchr / CC BY-SA 3.0

Nová příležitost

Na druhé straně od uvedeného tendru z roku 2017 uplynula už značná doba a u vozidla Pandur II 8x8 došlo k vylepšením. V České republice už běží výroba vozidel Pandur II 8x8 díky licenci, kterou společnost Tatra Defence Vehicle získala od společnosti GDELS v roce 2015. Zároveň podnik Tatra Defence Vehicle na konci roku 2020 úspěšně dokončil zakázku pro českou armádu, která si od firmy v roce 2017 objednala 20 kusů speciálních vozidel Pandur II CZ ve verzích KOVS a KOVVŠ. Ve srovnání s už dříve zavedenými vozidly Pandur II CZ 8x8 v české armádě disponují nově dodané verze výrazně vyšší balistickou a protiminovou ochranou dle normy STANAG 4569, a to díky zavedení nových přídavných plátů keramického pancíře a zesílením podvozkové části vozidla. Kromě toho, vozidlo Pandur II dokáže plavat, a právě tato schopnost je jedním z kritérií, které MO SR od nových vozidel vyžaduje. Zároveň je vozidlo Pandur II vyzbrojeno protitankovými řízenými střelami SPIKE LR, které chce MO SR zavést i na budoucí pásovou platformu.

Kromě zvýšení úrovně balistické a protiminové ochrany vozidla se vozidla Pandur II těší i úspěchům v zahraničí. V roce 2019 podepsala Indonésie kontrakt na dodání 23 bojových obrněných vozidel Pandur II 8x8 pro své ozbrojené síly. V čele projektu stojí česká společnost Excalibur Army, která na projektu spolupracuje se společností Tatra Defence Vehicle a za indonéskou stranu je do projektu zapojena společnost PT PINDAD. Objevily se i informace, že do budoucna by mohlo být zapojení společnosti PT PINDAD do projektu výroby vozidel Pandur II 8x8 ještě větší vzhledem k možnosti navýšení kontraktu až na stovky vozidel. Kromě Indonésie se vozidlo Pandur II prosadilo i na Filipínách. Tam bude izraelská společnost Elbit Systems místní armádě dodávat vozidla palebné podpory Sabrah, která budou používat podvozky pásového vozidla ASCOD 2 a kolový podvozek vozidla Pandur II 8x8. Dodání vozidel Pandur II zajistí společnost Excalibur Army, které vyrobí kopřivnická Tatra Defence Vehicle. Tento typ vozidel by v budoucnu mohl teoreticky doplnit i modernizované tankové vojsko Pozemních sil Ozbrojených sil Slovenské republiky.

Jedním z faktorů, na který bude slovenské Ministerstvo obrany přihlížet při výběru nových BOV 8x8 bude zapojení domácího obranného průmyslu. Jelikož má česká společnost Tatra Defence Vehicle na výrobu vozidel Pandur II 8x8 licenci, zapojení slovenských společností by výrazně přispělo k prohloubení obranné spolupráce mezi oběma zeměmi. Byla by tady příležitost i pro velké zapojení domácího průmyslu. Například společnost Tatra Defence Slovakia při svém slavnostním otevření na počátku letošního léta deklarovala, že bude usilovat o přenesení výroby podvozků a následně i celých vozidel pro silové složky na Slovensko. Zároveň při pohledu na některé požadované verze nových vozidel 8x8, kterými jsou například verze pro elektronický boj nebo PVO, české a slovenské společnosti můžou pro tyto verze vozidel společně vyvíjet nové věže a vybavení a přijít tak i se zajímavým exportním artiklem. To by přineslo ještě větší zapojení slovenských společností do projektu vozidel Pandur II 8x8, a tedy i větší přínos slovenské ekonomice. 

Obecně se dá říct, že BOV Pandur II 8x8 má potenciál dostat se minimálně do užšího výběru ve slovenském tendru na nová bojová obrněná vozidla. Svou roli budou samozřejmě hrát i další faktory, jako například cena jednoho kusu vozidla, provozní náklady, nebo termíny dodávek, které můžou rozhodnout o tom, kam se vozidlo Pandur II ve slovenském tendru dostane. Nicméně vozidlo od tendru z roku 2017 prošlo určitým vývojem a jak zahraniční zakázky, tak i splnění objednávky 20 speciálních vozidel Pandur II ve verzích KOVS a KOVVŠ pro českou armádu dokazují, že to byl vývoj k lepšímu.

Zdroj: Ministerstvo obrany SR, Ministerstvo financií SR

 Autor: Otto Dóka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP