Vyhraje tendr na nové bojové vozidlo pěchoty Lynx? Rheinmetall nabírá stovky zaměstnanců.
Poblíž jezera Milada v Ústeckém kraji už více než deset let fungují tři továrny spadající pod sesterský koncern Rheinmetall Automotive. Nyní začala intenzivní náborová kampaň dávající si za cíl najmout stovky zaměstnanců. Důvodem může být i potřeba kvalifikovaných sil pro výrobu obrněnce Lynx.
„To je jeden z důvodů, proč jsme si to místo vybrali. Využijeme existující infrastrukturu, a navíc je to blízko německých hranic“ objasnil deníku Euro Oliver Mittelsdorf, viceprezident společnosti Rheinmetall Defence. Ten zároveň dodal, že si je vědom nízké nezaměstnanosti v České republice a z tohoto důvodu chtějí cílit zejména na občany, kteří jezdí za prací do Německa.
V kuloárech se hovoří o tom, že Lynx by mohl být favoritem zakázky za 53 miliard. Těžko posoudit věrohodnost tohoto tvrzení, ale faktem je, že si Rheinmetall v České republice buduje nejen renomé, ale zejména i dílenské a výrobní zázemí. I to může mít pozitivní vliv na zakázku jako takovou. Zaměstnání stovek lidí a k tomu povinnost převedení výroby minimálně 40 % do státního podniku ve výsledku znamená, že by se Lynx mohl v naší kotlině vyrábět kompletně, samozřejmě vyjma externích dodávek elektronických systémů atp.
Lynx je z nabízených bojových vozidel pěchoty benjamínek. Rheinmetallem byl vyvinut jako levnější a jednodušší alternativa k vozidlu Puma, které pro německý Bundeswehr vyrábí spolu s firmou Krauss-Maffei Wegmann. Lynx KF31 byl poprvé veřejně představen v roce 2016 na zbrojním veletrhu Eurosatory v Paříži, kde byla dva roky poté odhalena i prodloužená verze KF41 v konfiguraci bojového vozidla pěchoty a velitelsko-štábního vozidla.
Lynx je konstruován jako modulární, může být dodán jak jako „nízkonákladový“, tak v "hi-tech" verzi, pro různé účely. Jeho součásti jako motor, převodovka a další jsou zakoupeny od jiných výrobců, kteří je dodávají i do jiných komerčních platforem – např. motory Liebherr slouží pro buldozery nebo bagry apod. To má svou nepopiratelnou výhodu minimálně v dostupnosti náhradních dílů, na druhou stranu vozidlo nedisponuje tak propracovanými systémy – zatímco pro jiné německé řešení v podobě BVP PUMA platí „není to jen vozidlo, je to systém“, tak LYNX je „stavebnice“, což ale vůbec neznamená, že by nenalezlo uplatnění (v kategorii osobních vozidel také dává mnoho lidí přednost těm, v nichž si sami a za pár korun vymění žárovku, olej nebo tlumiče).
Dalším favoritem je určitě BVP ASCOD. Během dynamických ukázek se na letošních Dnech NATO se představil technologický demonstrátor bojového vozidla pěchoty ASCOD 2 ve verzi ASCOD 42 s osádkovou věží společnosti General Dynamics European Land System. Typ ASCOD 42 je právě jednou z možností náhrady bojových vozidel pěchoty BVP-2 ve výzbroji Armády České republiky.
Foto: Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 ve verzi ASCOD 42 s osádkovou věží | DP
Představený demonstrátor s osádkovou věží ještě nepředstavuje konečné provedení, které společnost GDELS nabídne do rozhodující fáze výběrového řízení Ministerstva obrany ČR, ale jde o další vývojový krok. Představená varianta má především demonstrovat variabilitu platformy ASCOD 2 (resp. ASCOD 42) a možnosti zástavby různých bojových systémů a uspořádání interiéru. Například na loňských Dnech NATO bylo vozidlo ASCOD 42 předvedeno v podobě vozidla palebné podpory s věží vybavenou zbraní ráže 120 mm. Na květnovém veletrhu IDET 2019 to bylo pro změnu v provedení bojové vozidlo pěchoty s bezosádkovou věží.
Foto: Interiér bojového vozidla pěchoty ASCOD 42 s osádkovou věží | DP
Vozidla ASCOD slouží například ve španělské, rakouské či britské armádě a existují v několika variantách, konkrétně jde například o obrněný transportér, bojové vozidlo pěchoty, průzkumné, velitelské, vyprošťovací/dílenské, minometné, zdravotnické anebo vozidlo přímé palebné podpory. Celkový počet strojů dodaných a objednaných v současnosti činí 965 kusů.