Výzva 2020: Funkční a kvalitní výstroj každému českému vojákovi
Řádně vystrojený voják je nejvyšší priorita náčelníka generálního štábu AČR generála Opaty. Odvolána zatím nebyla, a proto je třeba jí věnovat náležitou pozornost. Samostatný článek jsme již věnovali šestiletým pokusům pořídit vojákům nové helmy, ovšem česká armáda dosud není plně saturována ani další výstrojí, včetně uniforem a drobných doplňků. Nejvyšší kontrolní úřad v létě 2019 konstatoval, že resort obrany v minulých letech investoval do pořízení výstroje o méně, než nač měli vojáci nárok. „Například v období 2012 až 2013 byly v oblasti pořízení výstroje uzavřeny smlouvy v hodnotě pouhých 389 milionů Kč. V letech 2014 až 2016 už byla situace lepší a pořídila se výstroj za 1,2 miliardy korun,“ upozornili kontroloři.
Foto: Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ 18/17 - Majetek a peněžní prostředky státu vynakládané na pořizování a distribuci výstroje příslušníků Armády České republiky | NKÚ
Čeští vojáci obdrží každý rok výstrojní body, za něž si pak mohou nakoupit oblečení, obuv a doplňky ve výstrojních skladech. Mnoho let mezi nimi kolovaly vtipy, že tyto papírové poukázky jsou dobré leda tak na rozdělání ohně nebo vytapetování pokoje. Nejvyšší kontrolní úřad jim dal zapravdu až v polovině roku 2019. Provedl kontrolu, porovnal hodnotu vydaných bodů s hodnotou skutečně naskladněné výstroje a konstatoval, že každý rok ministerstvo obrany ošidilo průměrného vojáka o bezmála 50000 Kč. Není divu, že se v České republice tak daří menším výrobcům výstroje a desítkám soukromých armyshopů.
Foto: Čeští vojáci obdrží každý rok výstrojní body, za něž si pak mohou nakoupit oblečení, obuv a doplňky ve výstrojních skladech. (ilustrační foto). | army.cz
Vynucená ústrojová nekázeň
Problém s uniformami se táhne nejméně deset let. Vypsané zakázky byly opakovaně rušeny, protože nebyly transparentní, podmínky plnila jen jediná firma a podobně. Roli sehrály úpravy maskovacího standardu i zásahy tržního regulátora. V jistém období dokonce vojáci nesměli fasovat nové polní kalhoty, pokud nedoložili, že staré jsou již děravé a nelze je svépomocně zašít.
Od té doby se v řadě útvarů toleruje, že vojáci nosí polní stejnokroje, které si pořídili soukromě. Ostatně, některé české firmy vyvinuly praktičtější střihy s pružným pasem, zabudovanými chrániči kolen, lépe přístupnými kapsami apod. Nakonec se v roce 2018 podařilo objednat polní stejnokroje za 463 milionů korun včetně DPH, které budou dodávány do roku 2021. Sice se stále více spekuluje o vývoji nového maskovacího vzoru, avšak aktuální dodávky se opět mezi vojáky rozpočítávají, než aby hrozilo hromadění ve skladech.
Foto: Vojáci často nosí polní stejnokroje, které si pořídili soukromě (ilustrační foto) | army.cz
Obdobně se několikrát opakoval chaos v obouvání vojáků, když se z fasované obuvi odlepovaly podrážky, případně ve skladech rovněž zcela chyběla. Dosud tak lze vidět české vojáky v pohorkách, oblíbili si značky Salomon a Lowa. Zarážející je, že zatímco obuv do armády léta dodává česká firma Prabos, včetně právě kritizovaných sérií, tatáž firma nedávno uspěla v tendru pro švýcarskou armádu – pochopitelně však s úplně jiným modelem. Zjevně tedy záleží také na tom, jak dokáže zákazník obuv definovat a kolik je ochoten za ni zaplatit.
Foto: Prabos plus a.s. dodá švýcarské armádě 20000 párů bot za 50 milionů korun | Facebook Prabos plus a.s.
V minulosti se odehrávala bitva mezi dodavateli batohů. To je opět důvod, proč tuto výstroj vídáme mezi útvary také rozličnou. Uplatňují se prakticky jen domácí firmy, jejichž batohy, od denních po expediční, jsou oblíbené i mezi českými turisty. Armáda si sice nedávno objednala od jednoho z českých výrobců také sumky, ale poněkud pozdě – je úplně běžné, že vojáci nosí sumky a další pouzdra od všech světových výrobců, včetně jiného barevného provedení.
Foto: Při pohledu na fotografie českých vojáků z jejich cvičení si lze všímat, jak se liší zejména v drobných oděvních doplňcích (na obrázku jsou zvýrazněny odlišná pouzdra pistolí, sumky, obuv, kalhoty s chrániči) | Facebook 43.vpr
Při pohledu na fotografie českých vojáků z jejich cvičení si lze všímat, jak se liší zejména v drobných oděvních doplňcích, jako jsou rukavice či zimní čepice. Na fotografii výsadkářů výše vidíme i odlišná pistolová pouzdra. Samozřejmě lze namítnout, že pouzdra mohou pocházet z časově rozdílných dodávek. A pro rukavice nebo čepice lze pochopit, že voják se řídí svými osobními preferencemi. Přesto je nasnadě, že pokud by mohl nafasovat kvalitní doplňky, neinvestoval by své peníze do soukromých nákupů.
Nejde jen o doplnění skladů, zboží musí být moderní a kvalitní
Vezměme si za příklad tak banální věci, jako jsou třeba právě rukavice. Dochází vůbec v oblasti drobných doplňků k nějaké modernizaci? Vojáci mají v oblibě rukavice Mechanix, ale napadlo někdy resort obrany poptávat – zde nejlépe přes alianční agenturu NSPA – právě tyto?
Ještě závažnější otázka zní: Stará se o trendy ve vývoji drobné výstroje a zkušenosti vojáků někdo z ministerských úředníků? Když proběhla kontrola hodnoty pořizované výstroje, neřešila otázku její užitečnosti. Výstrojní sklady jsou patrně plné jediného zboží – zastaralých doplňků, z dávno překonaných materiálů.
Pozitivní zpráva je, že armáda nedávno oznámila spuštění (formou zkušebního provozu) online objednávkového systému výstroje (Mimochodem jeho spuštění avizovala již v roce 2003). Je to jistě významný posun vpřed, otázkou však zůstává, z čeho budou vojáci vybírat.