Armáda chystá nákupy náhradních dílů pro T 810 za téměř 85 milionů Kč
Předmětem rámcové dohody budou dodávky náhradních dílů na techniku na podvozku T 810 užívanou Armádou ČR, včetně speciálních náhradních dílů vojenského charakteru. Náhradní díly tak zajistí provozuschopnost výše uvedené techniky, její údržbu a opravy. Průběžné doplňování náhradních dílů do nákladových středisek má za cíl nejen přímé zabezpečení bojové činnosti ale i doplnění materiálu určeného pro vytvoření zásob.
Škála poptávaných dílů pro T 810 je opravdu velká, zmiňme např. motory, chladiče, hnací nápravy, převodovky, světlomety, okna, zrcátka, sedadla, ochranné rámy, blatníky apod.
Foto: Tatry patří mezi spolehlivá vozidla, s nimiž mají čeští vojáci velmi dobré zkušenosti (na obrázku vozidlo Tatra T 810 ve službách AČR) | Ministerstvo obrany ČR
Celkový finanční objem dodávek zboží na základě rámcové dohody bude činit maximálně 84 700 000,- Kč včetně DPH. Nabídky budou hodnoceny podle nejnižší celkové nabídkové ceny.
Prvních 556 kusů vozidel Tatra T 810 armáda převzala v letech 2008-09, kterými nahradila legendární Pragu V3S, jež byla zavedena do armády v 50. letech minulého století a sloužila v hojném počtu až do roku 2008. T 810 je třínápravové vojenské nákladní vozidlo, určené především pro přepravu osob, materiálu a vlečení přívěsů jak na silnici, tak i v obtížných terénních podmínkách.
Tatra T 810 (valník) je především určen pro přepravu osob, volně ložného i upevněného kusového materiálu nebo sypkého materiálu na valníkové plošině a vlečení přívěsů jak na silnici tak i v obtížných terénních podmínkách. Je uzpůsoben pro nakládání a přepravu vzdušnými transportními prostředky (mimo C-130 a C-141) a dále pro námořní přepravu.
Foto: Tatra Tactic 6x6, 2. generace | TATRA TRUCKS
Může být celoročně provozován v oblastech s klasifikací podmínek prostředí dle STANAG 2895 – oblast celé Evropy, jižní centrální Asie, střední a východní Afriky. Pro nižší teploty (od -25 °C do -32 °C) je nutno použít přídavné zařízení - nezávislé vodní topení Eberspacher Hydronic D5WS, které je součástí každého vozidla, a motorový olej příslušné viskozitní třídy.
Vozidlo disponuje poměrně dobrou pasivní ochranou proti účinkům střepin ručních granátů, protipěchotních min a střelby až do ráže 7,62 mm. Dále také možností montáže dodatečných pancéřových prvků, centrálním huštěním všech pneumatik, ochranným rámem, ochranou proti prostředkům elektromagnetického průzkumu a speciální povrchovou úpravou pro dezaktivaci a odmoření. Mezi prostředky aktivní ochrany patří možnost instalace lafety lehkého kulometu UKL vz.59 v pevně zabudovaném otočném střelišti ve stropě kabiny.
Tatra T 810 (Tatra Tactic) je, po vozidle Tatra T 815, druhým nejpoužívanějším typem Tatry v AČR. Některá vozidla Tatra v naší armádě slouží již dlouhá léta (např. Tatra T 815), stálo by proto za úvahu, nejen vzhledem k současné kritické situaci na Ukrajině, danou vojenskou techniku nahradit novými typy jako je např. Tatra Force (T 815-7). Logistické a přepravní kapacity AČR jsou totiž stejně důležité jako bojová technika.
Foto: Některá vozidla Tatra slouží v naší armádě již dlouhá léta (na snímku automobil T 815 8x8 tahač přívěsů) | Ministerstvo obrany ČR
Armáda už má typ Tatra Force zaveden do výzbroje v nejrůznějších variantách a pomalu by se měl stát páteřovým typem logistických kapacit AČR. Tatra Trucks už v minulém roce začala dodávat podvozky této modelové řady pro speciální nástavby, šlo například o vozidla pro systém STARKOM, pro 3D radary MADR Elta EL/M 2084 nebo palivové cisterny. Na podvozku Tatra Force budou instalovány i protiletadlové systémy Spyder a samohybné houfnice Caesar. Armáda ale bude potřebovat i klasické valníky, tahače tanků a obrněných vozidel, dále také ženijní speciály – nosiče pontonových sestav a mostní automobily – a další. To, že je Tatra Trucks domácí výrobce, představuje pro AČR velkou výhodu nejen v oblasti dodávek nových vozidel, ale i co se týče servisního zabezpečení a dodávek náhradních dílů. Armáda tak není do značné míry závislá na dodávkách ze zahraničí, které mohou představovat problém v době mezinárodních krizí.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR, AČR TATRA TRUCKS