Armáda ČR převzala od Aera tři dvoumístné letouny L-159T2

 16. 06. 2019      kategorie: Armáda ČR

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dodalo Armádě ČR tři dvoumístné letouny L-159T2, na nichž byla realizována řada významných modernizací, aby odpovídaly novým požadavkům Vzdušných sil AČR na pokročilý výcvik pilotů i plnění vojenských operací. Tyto letouny nahradí na 21. základně taktického letectva v Čáslavi stroje L-39ZA, které letos po desítkách let úspěšného provozu končí svou službu v armádě.

aero_01
Foto: L-159T2 | Jan Čadil, AERO Vodochody AEROSPACE 

Slavnostní předání posledního ze tří letounů L-159T2 proběhlo v areálu Aera 4. června za účasti zástupců Vzdušných sil AČR, letecké základny Čáslav a Aera Vodochody a za přítomnosti certifikačních autorit.

„Dodání letounů L-159T2 představuje důležitý pokrok v programu L-159, neboť významně rozšiřuje schopnosti a technologickou vyspělost této pokročilé cvičné a bojové platformy. Věřím, že služba L-159T2 v barvách českého letectva potvrdí vysokou kvalitu letounu,“ uvedl President a CEO Aera Vodochody Dieter John.

aero_03
Foto: Přední kokpit L-159T2 | AERO Vodochody AEROSPACE

„Převzetí letounu L-159T2 představuje významný okamžik pro Vzdušné síly Armády ČR. Dvoumístná varianta tohoto letounu bude využívána pro pokročilý výcvik mladých pilotů, který jim umožní rychlejší přechod na nadzvukové Gripeny. Doufám, že nové stroje od našeho dlouholetého partnera, kterým Aero Vodochody bezesporu je, nám s tímto procesem výrazně pomohou,“ řekl velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek.

aero_02
Foto: Zadní kokpit L-159T2 | AERO Vodochody AEROSPACE

L-159T2 mají řadu vylepšení, převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivovém systému, a jsou plně kompatibilní s použitím brýlí pro noční vidění. Každý z kokpitů je vybaven novou verzí vystřelovacího sedadla VS-20. Letoun je také uzpůsoben pro tlakové plnění paliva. Radar Grifo, běžně používaný v jednomístné verzi, je nyní integrován i do dvoumístné L-159T2, stejně tak jako systém vlastní ochrany (výstražný radiolokační přijímač a výmetnice klamných cílů).

Video: První dvoumístné dvoumístné letouny L-159T2 pro Armádu ČR / YouTube

Drak letounu typu T2 má kompletně novou přední i střední část trupu, zbylé části draku byly použity ze starších jednomístných L-159 z výzbroje Armády ČR. České letectvo si objednalo tři L-159T2 roce 2016. Součástí zakázky je také například dodání pozemního vybavení, softwaru a náhradních dílů či proškolení pozemního a letového personálu. První let nového dvoumístného letounu proběhl 2. srpna 2018 na Letišti Vodochody.  

L-159

L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaných letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

 Autor: Tisková zpráva

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP