Armádní letecké přepravní kapacity jsou nedostatečné

 16. 08. 2019      kategorie: Armáda ČR

Armáda České republiky, respektive Ministerstvo obrany, chystá nákup nového letounu. Měl by přepravit 19 osob a stát do 578 milionů korun bez DPH. Skutečně je dostačující nákup jediného letounu pro potřeby MO, AČR a přepravu ústavních činitelů? 

„Malý dopravní letoun bude pořízen z důvodu naléhavé potřeby zajistit přepravu vládních a ústavních činitelů,“ uvedl k zakázce mluvčí ministerstva Jiří Caletka. Letadlo by mělo být kategorie Business jet a má být schopno na delší vzdálenost přepravit 14 až 19 lidí.

airbus_archiv-vevzs
Foto: Airbus A-319CJ ve službách AČR | army.cz

Ministerstvo obrany v předběžné poptávce uvedlo i parametry, kterými musí letoun disponovat. Měl by být vybaven nejméně čtyřmi křesly u stolku a alespoň šesti místy na spaní. Obrana chce koupit stroj nový, případně vyrobený po roce 2012, který by měl nalétáno méně než 4000 letových hodin. Jeho maximální vzletová hmotnost musí být do 42 500 kilogramů.

Zakázka se vyhlásí ještě tento rok a to doslovně během pár týdnů, do konce září. Jde o reakci na stálé problémy se stávající letkou. Dosluhující letouny JAK-40 jsou za pomyslným zenitem a navíc, díky emisním a dalším limitům je nelze užít na delší trasy, o avionické výbavě ani nemluvě. Dvojice Airbusů s kapacitou 40 a 120 osob jsou neustále vytížené, slouží k přepravě vojáků do misí, ale samozřejmě jsou určené i na daleké, zaoceánské cesty. Turbolety L-410 mohou přepravovat jen omezený počet pasažérů na krátké vzdálenosti a Challenger je údržbou i s ohledem na své stáří natolik drahý, že se s ním do dalších let nedá počítat.

challenger-06_archiv-vevzs
Foto: Challenger 601-3A ve službách AČR | army.cz

Armáda by ovšem měla získat dvojici letounů Casa C-295MW za 2.3 miliardy korun bez DPH, i ty jsou k přepravě osob v omezené míře využívány, nicméně pohodlí pro přepravu nejvyšších činitelů je diskutabilní a reprezentace prakticky nulová.

1280px-CASA_C-295_of_Czech_Air_Force_02
Foto: CASA C-295 vzdušných sil ČR na CIAFu 2011 | Wikimedia Commons

Zároveň ani dvě nové Casy příliš nezmohou s ohledem na nasazení na Sinaji, servisní kolotoče ostatních aj. Navíc, zlí jazykové říkají, že letouny jsou častěji užívány na přepravu koní Převalského do Mongolska, než pro jakýkoliv jiný nákladní transport z hlediska omezené přepravní a velikostní kapacity letounu. O počtu zhruba 40 výsadkářů v plné zbroji se nemá s ohledem na nově vznikající pluk smysl ani vyjadřovat. 

casa_01
Foto: CASA C-295M ve službách AČR |  Jan Kouba, army.cz

Armáda potřebuje skutečně výkonné, prostorné, vysokokapacitní letouny, které nám umožní soběstačnost. V opačném případě se musíme spoléhat na pronajímané služby od soukromých přepravců, případně od Aliančních partnerů. Je to udržitelné řešení? Konec konců, s přepravou jako takovou je problémů více, vzpomeňme si například na Army den na Floře v Praze. Tank z Přáslavic musela dovézt soukromá společnost, přitom by na trhu byla celá řada řešení…

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP