Český obranný průmysl roste: Program CV90 přináší know-how, nové zakázky i silná partnerství

 12. 04. 2025      kategorie: Téma

Když Česká republika podepsala smlouvu na dodávku bojových vozidel pěchoty CV90 MkIV, nešlo jen o modernizaci armádního vybavení, ale i o významný impuls pro tuzemský obranný průmysl. Projekt s celkovou hodnotou přes 50 miliard korun, realizovaný ve spolupráci se švédskou společností BAE Systems Hägglunds, má ambici nejen splnit závazek průmyslové spolupráce ve výši 40 % hodnoty kontraktu, ale především přinést českým firmám dlouhodobé příležitosti a technologické know-how.

Foto: Pásové bojové vozidlo pěchoty CV90 MkIV | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Pásové bojové vozidlo pěchoty CV90 MkIV na veletrhu Eurosatory 2024 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Dnes, několik měsíců po zahájení realizace, se ukazuje, že program CV90 sahá daleko za hranice samotné výroby vozidel. Český obranný průmysl se stává pevnou součástí globálního dodavatelského řetězce, expanduje do dalších evropských projektů a získává nové kompetence, které ho posouvají na vyšší úroveň. A co je klíčové – nejde jen o jednorázovou zakázku, ale o dlouhodobé strategické partnerství s přesahem do budoucnosti.

CV90 není průmyslový projekt, je to především otázka národní bezpečnosti

Ve veřejné debatě se často zdůrazňuje především ekonomický rozměr programu, tedy jakým způsobem se české firmy zapojují do dodavatelského řetězce, jaké technologie přebírají a jaké objemy zakázek získávají. To je samozřejmě důležité, ale podstata celého projektu spočívá v něčem hlubším – zajištění bezpečnosti České republiky.

Modernizace armády je zásadní nejen z hlediska obranyschopnosti země, ale i z pohledu geopolitických vazeb a schopnosti českého obranného průmyslu hrát roli v širším evropském kontextu. Spolupráce na programu CV90 je jedním z prvních velkých kroků k hlubšímu zapojení ČR do evropského obranného ekosystému.

A právě zde vstupuje do hry průmyslová spolupráce, která není jen ekonomickou výhodou, ale i zárukou, že Česká republika nebude jen pasivním odběratelem zahraniční techniky, ale aktivním hráčem schopným podílet se na vývoji, výrobě a údržbě klíčových obranných systémů. Ostatně spolu s vozidly CV90 získává ČR také licence, které umožní nejen budoucí opravy, ale také výrobu dalších vozidel. A české společnosti budou samy vyvíjet dvě varianty vozidel. 

Foto: Příslušníci 7. mechanizované brigády se seznamují s bojovým vozidlem pěchoty CV90 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Příslušníci 7. mechanizované brigády se seznamují s bojovým vozidlem pěchoty CV90 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

České firmy v akci: Know-how, výroba i nové kompetence

V současné době se do programu CV90 zapojilo více než 20 českých firem, a to nejen v roli dodavatelů, ale i vývojových partnerů. VOP CZ, jako klíčový partner projektu, nezískal pouze podíl na výrobě vozidel, ale i práva na vývoj dvou nových variant CV90, což znamená transfer kritického know-how.

Tato spolupráce není jen o montáži – zahrnuje i vývojové aktivity, které českým společnostem v čele s VOP CZ umožní nejen vylepšit technologické schopnosti, ale i získat lepší pozici na globálním trhu. 

Další společnosti, jako Excalibur Army, Ray Service, Meopta, Tatra Trucks nebo STV Group, se podílejí na klíčových komponentech od elektroniky přes optiku až po výrobu pancéřových částí. A co je klíčové – tento program není izolovaný. Díky zapojení do dodavatelského řetězce BAE Systems Hägglunds získávají české firmy zakázky i pro jiné evropské projekty.

Expanze do Evropy: Od CV90 k vozidlům BvS10

Jedním z důkazů, že se české firmy prosazují i za hranicemi tohoto programu, je jejich zapojení do nového mezinárodního programu CATV-3N (Collaborative All-Terrain Vehicle), který se zaměřuje na výrobu vozidel BvS10pro evropské zákazníky. Například Tatra Defence Vehicle bude v tomto programu zodpovědná za svařování, lakování a instalaci izolačních materiálů na trupy vozidel, čímž se český průmysl dostává k dalším strategickým zakázkám. A nejde jen o Tatru – řada dalších českých společností se již podílí na vývoji a výrobě pro evropské zákazníky, přičemž objem těchto zakázek dosahuje miliardových částek.

Foto: Obojživelné pásové obrněné vozidlo BvS10  | BAE Systems
Foto: Obojživelné pásové obrněné vozidlo BvS10 | BAE Systems

Rostoucí zájem o vozidla CV90 v Evropě otevírá dveře k dalším zakázkám nejen pro český obranný průmysl, ale i pro širší spektrum firem zapojených do tohoto dodavatelského řetězce.

Nejde jen o současnost, ale o budoucnost českého průmyslu

Jedním z nejčastějších omylů při hodnocení průmyslové spolupráce je představa, že jde o jednorázovou zakázku. Program CV90 a navazující spolupráce s BAE Systems Hägglunds však ukazují, že jde o dlouhodobý proces, který přinese přidanou hodnotu nejen během realizace tohoto konkrétního projektu, ale i v budoucích letech.

Právě zde se ukazuje, jak důležité je budování strategických partnerství a transfer technologického know-how, který umožní českému průmyslu postupně se zapojovat do dalších evropských obranných projektů.

Ať už jde o vývoj nových variant CV90 ve spolupráci s VOP CZ, dodávky pro BvS10 nebo zapojení českých firem do dalších mezinárodních programů, český obranný průmysl ukazuje, že má ambice i schopnosti hrát důležitou roli v evropském kontextu.

Foto: Ilustrace pásového BVP CV90 v české kamufláži | BAE Systems (redakčně upraveno)
Foto: Ilustrace pásového BVP CV90 v české kamufláži | BAE Systems (redakčně upraveno)

Co bude dál?

Vzhledem k tomu, že program CV90 nekončí v roce 2025 ani 2026, bude finální bilance podílu českých firem na tomto projektu možná až po dokončení celého programu. Jisté však je, že se český obranný průmysl díky této spolupráci posouvá na vyšší technologickou úroveň a získává nové zakázky, kompetence a pozici v mezinárodním obranném ekosystému.

Z programu CV90 tak neprofituje pouze česká armáda, ale celá průmyslová základna, která má nyní jedinečnou šanci stát se důležitým hráčem na evropském trhu. A pokud bude trend pokračovat, české firmy budou hrát klíčovou roli nejen v tomto programu, ale i v budoucích obranných zakázkách napříč Evropou.

 Autor: Michal Pivoňka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP