Nové letouny Zlín i L-39 Skyfox pomohou efektivněji připravit naše budoucí piloty na příchod F-35

 07. 04. 2025      kategorie: Téma

Centrum leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA od základu mění a rozšiřuje své výcvikové stroje. Po navýšení počtu moderních výcvikových vrtulníků Enstrom 480B-G se nedávno uskutečnilo slavnostní zařazení prvních dvou nových proudových letounů L-39 Skyfox a do konce roku by mělo CLV získat další dva stroje. Zásadní proměna letos čeká také legendární cvičná letadla typu Zlín, kdy dosavadní modely Z-142C AF budou postupně nahrazeny novými typy Z-242 L a Z-143 LSi.

Foto: Nové letouny Zlín (na snímku) i L-39 Skyfox pomohou efektivněji připravit naše budoucí piloty na příchod F-35 | Pavel Lang
Foto: Nové letouny Zlín (na snímku) i L-39 Skyfox pomohou efektivněji připravit naše budoucí piloty na příchod F-35 | Pavel Lang

Mezi společností ZLIN AERO a.s. a státním podnikem LOM PRAHA byla 28. ledna uzavřena kupní smlouva na dodávku celkem osmi kusů nových letounů – šesti strojů Z-242 L a dvou letounů Z-143 LSi. Součinnost obou zmíněných podniků v rámci nákupu nových výcvikových letounů však dostává ještě širší rozměr, kdy definuje další vzájemnou spolupráci v oblasti poskytování údržby a servisních prací letounů Zlín a jeho komponentů, dodávek leteckého materiálu a náhradních dílů, výcviku pilotů a technického personálu, výzkumu a vývoje systémů letadel, vývoje a výroby simulačních technologií nebo licenční a certifikační podpory.

O tom, že se v CLV bude pokračovat na nové generaci letadel Zlín, rozhodly pozitivní zkušenosti z minula. „Stejně tak jako z Albatrosu jdeme na Skyfoxy, tak jsme chtěli nadále zůstat i u letounů Zlín s ohledem na naši zkušenost. Jednalo se také o to, že jedním z požadavků armády je akrobacie a Zlín je v tomto ohledu jeden z nejlepších letounů, který je vůbec k dispozici, a navíc podporujeme český obranný průmysl,“ řekl pro CZ DEFENCE ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva. Základním úkolem pardubického výcvikového centra je příprava budoucích pilotů pro Armádu České republiky, čemuž musí odpovídat také skladba výcvikových strojů. „My si nemůžeme jen tak nakoupit to, co považujeme za vhodné. Musíme to komunikovat s armádou, protože ta je náš hlavní zákazník. Jak armáda přezbrojuje, my musíme ruku v ruce s tím modernizovat,“ doplnil Protiva.

Foto: Momentka ze slavnostního zařazení dvou nových letounů L-39 Skyfox do výcvikové flotily CLV | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Nové proudové letouny L-39 Skyfox byly v CLV zařazeny do služby v polovině února | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Připomeňme si, že základní výcvik pilotů letectva AČR se řídí Smlouvou o leteckém výcviku a je v současnosti prováděn na letounech Z-142C AF. Z této smlouvy vyplývá požadavek na splnění náletu na jednomotorovém vrtulovém letounu 1 600 hodin ročně. CLV provozuje aktuálně pět letounů Z-142C AF. Na základě zvýšeného požadavku AČR na základní výcvik vojenských pilotů, především dopravního letectva, které v praxi znamená intenzivnější čerpání flotily letounů Zlín, bylo nezbytné v souladu s návrhem „Strategie rozvoje CLV Pardubice v letech 2024–2028 s výhledem do roku 2035“ provést postupnou modernizační obměnu flotily pro základní výcvik nákupem nových vrtulových letounů. Nákup nových letounů Zlín poskytne CLV nejen dostatečnou kapacitu pro pokrytí zvýšených požadavků na výcvik pilotů AČR, ale zároveň bude využívat již známou a osvědčenou technologii, což ušetří náklady na implementaci i provoz nových strojů. 

Nákupem nových výcvikových letounů Zlín bude možné dlouhodobě zabezpečit letecký výcvik studentů Univerzity obrany (UNOB), pilotů letectva AČR i dalších zákazníků na jednomotorových vrtulových letounech, který odpovídá komplexnímu vzdělávání pilotů a je v souladu s potřebami Vzdušných sil AČR i normami EASA. Zároveň nedojde k přerušení současného výcviku a složitému přechodu na jiný typ výcvikové platformy. Nákup nových letounů Z-242 L a Z-143 LSi také přináší příležitosti pro průmyslovou spolupráci v oblasti údržby, výroby komponentů, náhradních dílů a poskytování servisu pro domácí i zahraniční zákazníky. V rámci pořízení osmi nových jednomotorových vrtulových letounů Zlín tak dojde k podstatnému navýšení kapacity leteckých hodin proti současnému stavu, nové letouny budou díky modernímu vybavení plně vyhovovat současným trendům na výcvik a významně rozšíří portfolio výcvikových schopností CLV, včetně výcviku akrobacie a možnosti „screeningu“ pro další rozdělení posluchačů UNOB k jednotlivým druhům letectva. 

Letové vlastnosti obou verzí nových letounů Zlín jsou totožné nebo v principu velmi podobné a jsou oproti svým předchůdcům vybaveny moderním avionickým systémem „glass cockpit“ s totožnou logikou ovládání. Modernizovaná verze letounů Zlín tak plnohodnotně dotváří celý systém výcviku pilotů AČR v rámci CLV, kdy „glass cockpitem“ a dalšími moderními prvky dnes disponují i ostatní výcvikové stroje, jako jsou moderní víceúčelové vrtulníky Enstrom, či nově zařazené podzvukové proudové letouny L-39 Skyfox.

Konstrukční podobnost s původními stroji Z-142C AF přináší značné výhody, jako například možnost využití stávajících přípravků pro údržbu a vybavení letounů, minimální potřebu školení personálu a kontinuitu ve výcviku v kontextu přechodu na letoun L-39 Skyfox.  Modernizovaný drak a přístrojová vybavenost nových letounů Zlín znamenají také nižší nároky na údržbu. Údržba je efektivnější a spolehlivější díky dostupnosti náhradních dílů a podpoře výrobců současných systémů, což zvyšuje celkovou provozní spolehlivost.

Forto: Výroba nových výcvikových letounů Zlín | Pavel Lang
Forto: Výroba nových výcvikových letounů Zlín | Pavel Lang

Pojďme si oba nové „Zlínky“ blíže představit. Letoun Zlín Z-242 L je výcvikový a plně akrobatický dvousedadlový letoun, který představuje rovnováhu mezi nízkými provozními náklady a dokonalými letovými vlastnostmi. Je výsledkem náročných představ i zkušeností pilotů a konstruktérů s cílem poznat jednoduchý, příjemný, účelný, a přitom bezpečný zážitek z létání. Jedná se o vrtulový výcvikový letoun pro výcvik a přípravu posádek letadel. Letoun lze použít pro základní výcvik, přístrojový výcvik, denní a noční výcvik (VFR den/noc a IFR). Zlín Z-242 L je vhodný pro získání prvotních zkušeností techniky pilotáže, stejně jako pro pokročilejší UPRT výcvik a lety v kategorii A. Letoun může provádět hlavní prvky vysoké pilotáže (akrobacie), tedy akrobatické prvky s přetížením od +6 do -3,5 G (mj. přemet, zvrat, výkrut, vývrtka).

Zlín 143 LSi je zajímavý tím, že má unikátní celokovový nýtovaný drak letadla. Hlavní nosník středního křídla je vybaven strukturální regulací přetlaku dusíku. Podvozek letounu je navržen i pro provoz na nezpevněných drahách. Koncepce dolnoplošníku a konstrukce překrytu kabiny umožňují neomezenou a vynikající viditelnost díky unikátním konstrukčním řešením, což piloti ocení při letovém provozu, při přistání, pojíždění i v případě nouzového výstupu z kokpitu. Konstrukce letounu je vyzkoušená a odolná vůči celému extrémnímu spektru meteorologických vlivů. Provádění letů je možné jak v jednoduchých, tak ve složitých meteorologických podmínkách s možností provozu letadel v klimatických podmínkách od -45 °C do +45 °C. Systém údržby letadla se skládá pouze z prohlídek po 100 letových hodinách, což je velký rozdíl oproti jeho předchůdcům, kde byla generální oprava povinná. Nový systém výrazně usnadňuje a zpřístupňuje celkovou údržbu stroje, což vede ke snížení provozních nákladů.

Z výše uvedeného je jasné, že nové cvičné stroje Zlín umožní lepší a kontinuální přípravu pilotů pro pořizované letouny 5. generace F-35. Kromě již zmíněného „glass cockpitu“ mají letouny k dispozici takové vybavení, které umožňuje plynulý přechod na proudové letouny L-39 Skyfox a následně na F-35. „Děláme všechny kroky k tomu, aby piloti Vzdušných sil Armády České republiky prošli v CLV základním výcvikem, který jim umožní případný přechod na letouny páté generace,“ potvrdil ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva. To dokládá i konkrétními výsledky. „Jsme první česká společnost, která podepsala průmyslovou dohodu s Lockheed Martin v programu F-35. V současné chvíli probíhá naplnění průmyslové dohody, kdy se týmy z LOM PRAHA a Lockheed Martin sešly v Pardubicích a začaly posuzovat výcvikové osnovy našeho výcvikového centra,“ doplnil Protiva.

Foto: Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Jednou z přidaných hodnot modernizace výcvikové techniky v CLV je také již zmíněné navýšení kapacit celkového počtu výcvikových hodin, což centru otevírá další příležitosti. „Když splníme požadavky armády, chceme být připraveni i pro zahraniční zákazníky,“ plánuje ředitel státního podniku.

LOM PRAHA v souvislosti s příchodem nových letounů tak čekají nové výzvy. „Musíme být připraveni na rozšiřování výcvikové flotily CLV a zahájení ostrého výcviku pilotů Armády České republiky jak u letadel Zlín, tak u Skyfoxů. Dále se jedná o implementaci simulačních technologií do výcvikového simulačního centra. Pokud jde o samotný státní podnik, zahájili jsme participaci na programu H-1, avšak prioritou je nyní Embraer a samozřejmě letouny F-35. To je program, ve kterém nechceme zůstat jen u výcviku, ale chceme se s Lockheed Martin bavit i o dalších možnostech, jak spolupracovat,“ uvedl pro CZ DEFENCE ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva.

 Autor: Jan Zilvar

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP