Armádní Toyoty Hilux by měla servisovat česká firma se zkušenostmi a zázemím

 28. 01. 2023      kategorie: Armáda ČR

Dny starých sovětských UAZů a o něco méně starších LR Defenderů v barvách české armády se blíží ke konci. Jejich nástupcem se stal pick-up Toyota Hilux, jež je nahrazuje od roku 2021. Smlouvu na dodávky stovek toyot Ministerstvo obrany podepsalo na podzim roku 2020, tu má následovat nová smlouva na jejich servisní podporu a zabezpečení v pozáruční době.

Ministerstvo obrany podepsalo v listopadu 2020 smlouvu se společností Glomex MS na nákup vozů Toyota Hilux v počtu až 1200 kusů, v první fázi šlo o 600 vozidel, na ně navázaly další dodávky. V kategorii lehkých terénních vozidel se tak Hiluxy stávají na dlouhá léta páteří přepravných kapacit armády, a ta samozřejmě potřebuje servisní zabezpečení. Smlouva o nákupu Toyot řešila pouze pořízení vozidel a s tím spojené záruční servisní služby. Během záruční doby firma Glomex MS jako dodavatel zajišťuje ve spolupráci se svými partnery a výrobcem záruční opravy, servisní podpora však musí být zajištěna i po skončení záruční doby.

hilux2_TITFoto: Dny starých sovětských UAZů a o něco méně starších LR Defenderů v barvách české armády se blíží ke konci. Jejich nástupcem se stal pick-up Toyota Hilux (na snímku), který výše uvedená vozidla nahrazuje od minulého roku. | Jan Zilvar / CZ DEFENCE

Proto Ministerstvo obrany na podzim rozhodlo na základě výběrového řízení, že servis by měla zajišťovat plzeňská společnost Dajbych plus tak, aby bylo smluvně zajištěno pozáruční servisní zabezpečení Hiluxů na řadu let. V této souvislosti je dobré připomenout, že záruční doba automaticky neznamená pokrytí všech servisních úkonů a služeb, které jsou během provozu vozidel potřebné, vztahuje se jen na konkrétní případy. Servisní smlouva však dosud nebyla podepsána, a armádou provozované Hiluxy tak stále nemají zajištěnou kompletní servisní podporu, která by pokryla všechny provozní potřeby armádních Toyot během jejich služby. Důvodem je skutečnost, že firma Glomex MS podala proti rozhodnutí Ministerstva obrany námitku a celou věc šetří Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Celá kauza se začala dokonce probírat v médiích.

V této souvislosti je zarážející, že firma Glomex MS nejen že podala námitku, což je v souladu se zákonem a není to nic výjimečného u zakázek pro ozbrojené složky všude ve světě, ale hlavně vyjádřeními svých zástupů přes média přímo útočí na firmu Dajbych plus vybranou Ministerstvem obrany na základě standardního výběrového řízení. Podnět na ÚOHS navíc firma Glomex MS podala navzdory faktu, že její námitky vůči výsledku výběrového řízení Ministerstvo obrany opakovaně odmítlo a jasně vysvětlilo důvody, které rozhodly o výsledku výběrového řízení.

Argumentace představitelů firmy Glomex MS je postavena na tvrzení, že firma Dajbych plus nemá proškolené techniky a že není autorizovaným prodejcem Toyota ČR. Co je na těchto skutečnostech zarážející? Především to, že firma Glomex MS sama nemá žádné prodejny či provozovny, servisní kapacity ani potřebné znalosti a zkušenosti, nemá žádné vlastní techniky a nevyrábí žádné produkty. Jde o obchodní společnost, která v mnoha svých projektech funguje jen jako zprostředkovatel. 

Glomex
Foto: Sídlo společnosti Glomex | Ars

To platí i v případě dodávek vozidel Toyota Hilux pro Armádu České republiky. Tato vozidla firma Glomex MS armádě podle smlouvy dodává, ale nevyrábí je, neprovádí ani jejich úpravy podle potřeb armády, je pouze sprostředkovatelem dodávek, který s Ministerstvem obrany podepsal smlouvu. Stejná situace by nastala i v případě, kdyby firma Glomex MS uspěla ve výběrovém řízení na servisní zabezpečení vozidel Hilux české armády. Byla by opět jen prostředníkem servisních služeb, které by prováděl jiný subjekt. Příkladem z minulosti může být servisní zabezpečení letounů Airbus A319CJ české armády. Ministerstvo obrany před několika lety podepsalo smlouvu právě se společností Glomex MS, ale vlastní servis letounů prováděla společnost Lufthansa Technik, se kterou měla Glomex MS uzavřenou smlouvu. 

Od podzimu minulého roku již společnost Glomex MS nezajišťuje servis těchto letounů české armády. Ministerstvo obrany na základě výběrového řízení na další roky vybralo společnost, která opravy a údržby airbusů provádí přímo sama, bez zprostředkovatele, ve vlastním servisním středisku a vlastním odborným personálem, tedy i výrazně levněji. A to proto, že její služby nejsou zatíženy provizí zprostředkovatele, jako tomu bylo v případě smluvních vztahů mezi Ministerstvem obrany, firmou Glomex MS a společnosti Lufthansa Technik.

Naproti tomu společnost Dajbych plus není v oblasti prodeje a dodávek terénních i jiných vozidel pro armádu, policii, záchranáře a další státní instituce a organizace žádným nováčkem. Má navíc dlouholeté zkušenosti s opravami a údržbou automobilů pro náročnou službu různého určení. Přes dvě desítky let se také věnuje úpravám a přestavbám terénních vozidel pro speciální, pracovní nebo expediční účely i projektování vojenských vozidel pro ozbrojené a bezpečností složky.

Dajbych_01Foto: Sídlo společnosti Dajbych plus | Dajbych

Jen v posledních letech firma Dajbych plus dodala vojenské i republikové policii desítky upravených a podle požadavků uživatelů přizpůsobených vozidel Toyota Land Cruiser, Hilux, Land Rover Defender nebo Discovery, další speciální vozidla dodala například Ministerstvu místního rozvoje, Ministerstvu vnitra, konkrétně hasičům a záchranářům, nebo Vojenským lesům a Horské službě. Pro všechna tato vozidla dlouhodobě zabezpečuje i servisní služby na několika místech v České republice a disponuje vyškolenými specialisty ve svých servisních střediscích. Před několika měsíci firma Dajbych plus navíc ve spolupráci se svým britským partnerem v Česku představila speciální pancéřovaný automobil Škoda Superb, který je vhodný pro službu u policie, bezpečnostních služeb či v diplomatických službách.

Firma Dajbych plus má zkušenosti i z projektů čistě vojenského charakteru. V posledních letech se kupříkladu účastnila výběrového řízení Ministerstva obrany na osobní terénní automobil. Podle vlastního návrhu připravila také projekt speciálního bojového vozidla, který nabízí české armádě v rámci aktuálního výběrového řízení na dodávky lehkých útočných vozidel pro výsadkové a průzkumné jednotky AČR. Konkrétně jde o vozidlo Gepard, které je postaveno rovněž na podvozku Toyota.

Z těchto skutečností je patrné, že si Ministerstvo obrany vybralo pro servisní podporu armádní flotily vozů Toyota Hilux zkušeného partnera, se kterým má dlouhodobé zkušenosti. V ostrém kontrastu s těmito fakty se Glomex MS snaží prostřednictvím mediálních útoků zpochybnit schopnosti a kapacity společnosti Dajbych plus, přestože sám Armádě České republiky dodal vozidla Toyota Hilux v konfiguraci a provedení, která již po pár měsících provozu trpí nezanedbatelným množstvím opakujících se závad, jež je vyřazují z provozu a způsobují problémy při obnově vozového parku armády.

Zdroj: AČR, Ministerstvo obrany ČR

 Autor: Redakce CZD

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP