BVP CV90 v akci na testovacím polygonu a prezentace současné švédské obranné politiky
Nedávno byla naše redakce pozvána do Švédska, aby se během 3 dnů teoreticky i prakticky seznámila s pásovým bojovým vozidlem pěchoty CV90, o jehož nákupu nyní naše ministerstvo obrany se Švédy vyjednává. Podívali jsme se tak na testovací polygon výrobce CV90, společnosti BAE Systems a měli jsme také možnost se v rámci cvičení příslušníků 18. gotlandského pluku zúčastnit ostrých střeleb z obrněnců CV90. Součástí návštěvy byla i prezentace evoluce bojového vozidla CV90, prezentace způsobu spolupráce BAE Systems s českými zástupci obranného průmyslu ohledně projektu CV90 a dozvěděli jsme se také zajímavé informace o švédském obranném průmyslu, vládní agentuře FMV či švédské asociaci bezpečnostního průmyslu SOFF.
Video: Reportáž - BVP CV90 v akci na testovacím polygonu a prezentace současné švédské obranné politiky / CZ DEFENCE
První den jsme strávili na testovacím polygonu BAE Systems Hägglunds situované poblíž vesničky Norrvästansjö. Zde nám byly prezentovány různé verze vozidla CV90, a to konkrétně verze BVP CV90, která se účastnila zkoušek funkčních vzorků BVP v rámci výběrového řízení AČR, nizozemská vozidla CV90 MkIII, která zrovna procházela modernizací (Mid-Life-Upgrade), demonstrátor CV90 se 120mm kanónem a CV90 bez věže ve verzi APC (armoured personnel carrier). Poslední jmenované vozidlo jsme měli i možnost řídit a musíme uznat, že CV90 má poměrně snadné a přesné řízení a podvozek díky výbornému tlumení zajišťuje vysoký komfort při přejíždění nerovností.
Testovací polygon slouží celoročně, k čemuž dopomáhá i vyhřívaná betonová dráha. Polygon dále disponuje dráhou s retardéry či dráhou pro stoupání se sklonem 60 procent. Vozidla se testují na betonovém povrchu, na štěrku a v přírodním terénu. Testovací vozidla v rámci polygonu jezdí okruhy, kdy v průměru každé najezdí 100 kilometrů. V budoucnu se počítá s rozšířením základny o střelnici, speciální halu (climate chamber), kde se budou vozidla vystavovat různým teplotním extrémům a v plánu je i výstavba dalších administrativních budov.
Foto: Prezentace různých verzí a variant vozidel CV90 na testovacím polygonu společnosti BAE Systems Hägglunds | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Na prezentovaném nizozemském vozidle CV90 MkIII s 35mm kanónem bylo velmi zajímavé si vyslechnout dosavadní i v rámci modernizace věže plánované systémy ochrany osádky, kdy nás nejvíce zaujal laserový systém ochrany a 360° kamerový systém, který je schopen vyhodnotit nebezpečí útoku formou nepřátelské střely, a to až na vzdálenost 4000 metrů, a pokud systém podle trajektorie střely vyhodnotí, že by tato mohla vozidlo zasáhnout, jsou na vozidle aktivovány obranné granáty, které danou střelu pomocí tlakových vln odkloní.
Novější verze CV90, které provozuje např. Švýcarsko či Norsko (a bude je mít i Česká republika), mají také kompozitní gumové pásy, díky kterým je vozidlo za jízdy tišší, díky menším otřesům se také šetří elektronika uvnitř vozidla a v neposlední řadě je takto upravená CV90 lehčí o cca 700 kilogramů nežli v případě kovových pásů.
Foto: Dynamická ukázka vozidla CV90 v akci | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
CV90 dokáže kooperovat hned s několika druhy bezpilotních letounů za účelem posílení situačního povědomí na bojišti, avšak vozidlo je také schopno proti nepřátelským dronům efektivně bojovat, což nám v testovacím centru potvrdili prostřednictvím ukázky výsledku testování, kdy jediná střela ráže 35mm z kanónu CV90 dokázala eliminovat zkušební dron, jehož fragmenty jsme si mohli na vlastní oči prohlédnout. Moc z něj opravdu nezbylo. Podle představitelů BAE Systems jsou vozidla CV90 připravena se vypořádat i s vyčkávací municí. CV90 disponuje univerzálním zaměřovačem a systémem řízení palby pro tanky a bojová vozidla UTAAS (Universal Tank and Anti-Aircraft System). Díky této integrované technologii tak může střelec v CV90 mířit nezávisle na pohybu vozidla, zatímco systém řízení palby automaticky zaměří hlaveň, což v praxi znamená, že lze pálit rychleji než s konvenční zaměřovací technikou. Věž CV90 dokáže pojmout kanóny ráže od 30 mm do 50 mm. Nové verze věže, které mimo jiné obdrží Česká republika či Slovensko, budou schopny odpalovat také integrované protitankové řízené střely dlouhého doletu Spike.
Po základní teoretické prezentaci vozidel CV90 jsme pak měli možnost zhlédnout dynamickou ukázku těchto obrněnců, kdy vozidla projížděla různými rychlostmi terénem, přes železné retardéry a byli jsme svědky i situace, kdy se třicetitunový drobeček na chvíli ocitl ve vzduchu, když ve vysoké rychlosti přejížděl umělý hrbol. Následně jsme se svezli v prostoru pro výsadek a byla s námi absolvována jízda terénem. Uvnitř vozidla bylo pro každého pasažéra dostatek místa, a to i nad hlavou kde při výšce 186 cm měl člověk (bez helmy) ještě cca 20 cm volného prostoru. Ve vozidle se také dalo za jízdy zvýšeným hlasem normálně hovořit bez využití sluchátek s vysílačkou, takže po hlukové stránce jsme byli mile překvapeni. Přestože vozidlo projíždělo poměrně obtížným terénem, uvnitř jsme měli v závěsných sedačkách a speciálních popruzích na nohy poměrně vysoký komfort a nelítali ze strany na stranu. Jak již bylo zmíněno v úvodu, nakonec jsme měli možnost vozidlo CV90 po krátké instruktáži také řídit. Přestože z jednoho krátkého okruhu nelze vyvozovat žádné sofistikovanější závěry, určitě lze říci, že ovládání a celkové chování vozidla v terénu bylo minimálně stejně příjemné jako např. jízda v tanku Leopard 2 A7 v rámci naší předchozí návštěvy společnosti Krauss-Maffei Wegmann.
Foto: Centrum BAE Systems Hägglunds ve městě Örnsköldsvik | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Později jsme se z testovacího polygonu přesunuli do centra BAE Systems Hägglunds ve městě Örnsköldsvik, kde pokračovala přednáška vedená Danem Lindellem, manažerem programu CV90. V rámci prezentace evoluce vozidla CV90 (Mk0-MkIV) zazněl zajímavý fakt, že vývoj dalších verzí CV90 trval vždy delší dobu nežli samotný vývoj první verze vozidla Mk0.
Foto: Manažer programu CV90 Dan Lindell měl o vozidlech CV90 zajímavou přednášku | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
V další části přednášky nám byly Hakånem Karlssonem, který má na starosti spolupráci s českým průmyslem, představeny české společnosti, které si společnost BAE Systems zvolila jako své partnery, a to nejen v rámci výroby vozidel CV90, ale i pro další produkci švédské firmy. Mezi strategické partnery patří společnosti VOP CZ, Excalibur Army (CSG), VR Group, Vojenský technický ústav, ČVUT, Meopta a Ray Service. Největší podíl pak budou mít podniky VOP CZ (výroba podvozku a kompletace podvozku s věží), Excalibur Army (výroba věže) a Meopta (spolupráce na systému UTAAS).
Foto: V další části přednášky nám byly Hakånem Karlssonem, který má na starosti spolupráci s českým průmyslem, představeny české společnosti, které si společnost BAE Systems zvolila jako své partnery | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
V rámci výroby vozidel CV90CZ, jak by se měla nazývat vozidla vyráběná u nás v ČR, se také počítá s možnou výrobou dvou speciálních verzí vozidel, a to předsunutý dělostřelecký pozorovatel a ambulance. Na prezentaci také zaznělo, že pokud bude smlouva na pořízení BVP CV90 MkIV pro ČR podepsána, BAE Systems je schopna dodat první kusy již za 18-24 měsíců od podpisu smlouvy.
Druhý den naší návštěvy jsme měli možnost se setkat s velvyslankyní České republiky ve Švédském království Anitou Grmelovou, které jsme se zeptali ohledně vstupu Švédska do NATO a zajímala nás také, jaké Švédové vidí případná rizika spojená s ruskou invazí na Ukrajinu.
Později nás čekala prezentace společnosti BAE Systems Bofors a jejích produktů, kdy nás ředitelka společnosti Lena Gillström seznámila s historií společnosti, která byla založena již v roce 1646. Mimochodem švédská vozidla CV9040 mají svůj léty ověřený 40mm kanón právě od společnosti Bofors. Společnost BAE Systems Bofors vyrábí námořní zbraňový systémy (Bofors 40 Mk4), pozemní prostředky protivzdušné obrany, velkorážní munici (155mm M982 Excalibur, 155mm Bonus Mk2) a v neposlední řadě dělostřelecké systémy (houfnice ARCHER 155/52).
Foto: Později nás čekala prezentace společnosti BAE Systems Bofors a jejích produktů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Další prezentace vedená Joakimem Wallinem z vládní agentury FMV se týkala vize švédské obrany po roce 2022 ve smyslu masivního posilování armády v rámci zákona o obraně (platný od 2021-2025), vstupu Švédska do NATO apod. Švédsko si je dobře vědomo bezpečnostních rizik spojených s událostmi na Ukrajině, proto se snaží razantně navyšovat své vojenské schopnosti. Švédsko by rádo do roku 2025 dosáhlo výdajů na obranu v podobě 1,5 % HDP s tím, že budoucí vizí je pak zvýšení výdajů až na 2 procenta. Ohledně vstupu do NATO tento návrh, který tamním parlamentem prošel 16. května, tehdy mělo 80 % podporu. Švédsko se kromě pořizování nových prostředků (bojová plavidla, stíhací letouny, dělostřelecké systémy, protitankové raketové systémy apod.) zaměří také na modernizaci své stávající techniky v podobě tanků Leopard a BVP CV90 a zaměří se také na vyšší rekrutaci vojska.
Vyslechli jsme si také přednášku Björna Fägerstena ze švédského institutu zahraniční politiky, která se opět po událostech na Ukrajině změnila. V této souvislosti jsme mu položili pár otázek týkající se hrozeb a poučení vyplývajících ze situace na Ukrajině, ale i hrozeb ze strany Číny či Afrického kontinentu.
Zajímavá byla přednáška Roberta Limmergårda ze švédské asociace bezpečnostního průmyslu SOFF, která sdružuje celkem 160 členů (z nichž je 58 firem v jiném, nežli švédském vlastnictví). V loňském roce dosáhli členové asociace v oblasti „security and defence“ celkových příjmů v hodnotě cca 4,6 miliard eur.
Foto: Zajímavá byla přednáška Roberta Limmergårda ze švédské asociace bezpečnostního průmyslu SOFF | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Zdroj: BAE Systems Hägglunds