Čáslavští piloti sehráli ve Španělsku netradičně roli nepřítele
Na konci září a začátkem října se uskutečnilo mezinárodní cvičení TLP (TACTICAL LEADERSHIP PROGRAM), které patří v současné době k nejkomplexnějšímu cvičení na území Evropy. Příslušníci 21. základny taktického letectva Čáslav se tohoto prestižního kurzu účastnili po šesti letech. Do Španělska odlétlo zhruba 30 osob létajícího a technického personálu a trojice letounů L-159 ALCA z 212. taktické a 213. výcvikové letky.
Foto: Na konci září a začátkem října se uskutečnilo jedno z nejkomplexnějších mezinárodních leteckých cvičení na území Evropy Tactical Leadership Programme (TLP). Na snímku americký letoun F-16 na stojánce. | Ministerstvo obrany ČR
Do cvičení se zapojilo přibližně 50 letounů, speciální jednotky a jednotky pozemní protivzdušné obrany z téměř všech zemí NATO. Kurz probíhal pro BLUE AIR (jednotky NATO například ze Španělska, Německa, Itálie, USA a Francie), kteří pro kvalitní a realistický výcvik potřebují oponenty – RED AIR. Jednotky RED AIR „simulovali“ nejen letouny a piloti výše uvedených čáslavských letek, ale také ze Španělska, Francie a Německa. RED AIR létali v rámci cvičení z 99 % mise Air-to-Air, tedy vzdušné cíle pro BLUE AIR, kteří měli mnohem komplexnější úkol a museli ochránit svoje jednotky. S RED AIR navíc létal německý rušič Learjet 35A , který rušil radary, komunikaci a ztěžoval situaci protivníkovi.
Foto: Francii reprezentoval stíhací letoun Dassault Rafale | Ministerstvo obrany ČR
Hlavním cílem cvičení bylo plánování, řízení a provádění operací typu RED AIR s důrazem na procvičení a sladění taktiky BVR (za hranicí viditelnosti) a WVR (vizuální vzdušný boj), technik a procedur použití jednotek pozemních a vzdušných sil a prvků velení a řízení včetně integrace nasazení těchto prvků.
Čáslavští piloti vzlétali ze základny LOS Llanos vzdálené cca 6 km jižně od města Albacete a primárně působili ve vzdušném prostoru jižního Španělska o velikosti České republiky a nad Středozemním mořem. Z tohoto důvodu museli piloti používat speciální vybavení jako např. neoprenový voděodolný izolační oděv zabraňující podchlazení pilota v případě nutného opuštění letounu a pádu do vody. Další nezvyklostí pro piloty bylo létání nad polopouštní krajinou, kde jsou vysoké hory a ve vysoké nadmořské výšce. Samotná základna se nachází v nadmořské výšce 2300 ft, což je cca 701m a teploty na konci září se odpoledne, kdy se startovalo, pohybovaly kolem 30° C.
Foto: Do Španělska odlétlo zhruba 30 osob létajícího a technického personálu a trojice letounů L-159 ALCA (na snímku) z 212. taktické a 213. výcvikové letky. | Ministerstvo obrany ČR
„Cvičení pro nás bylo extrémně užitečné zejména proto, že jsme mohli vidět, jak fungují letectva koaličních partnerů, jaké mají moderní zbraně a letadla, jakým způsobem plánují operace a spolupracují s ostatními jednotkami,“ zhodnotil účast na cvičení velitel 213. výcvikové letky podplukovník Martin Pelda. A dodal: „Toto cvičení je velmi kvalitní a profesionální pro země NATO a pro nás představuje obrovský přínos“.
Foto: Německé vzdušné síly vyslaly Eurofighter EF 2000 Typhoon | Ministerstvo obrany ČR
Cvičení TLP se zúčastnili také příslušníci 214. letky oprav letecké techniky a to zejména pro potřeby zajištění složitějších a náročnějších oprav letecké techniky. Během cvičení uskutečnili naši piloti 22 letů s celkovým náletem cca 44 hodin.
Piloti vzdušných sil AČR se pravidelně účastní teoretických kurzů TLP. Letového kurzu TLP se však účastnili pouze dvakrát. Jednou za RED AIR, v roce 2008, s letouny JAS-396 Gripen a jednou za BLUE AIR, v roce 2014, s letouny L-159. Od této doby technologie a výzbroj NATO udělala obrovský pokrok. S tím je spojený výcvik, znalosti a zkušenosti pilotů NATO, kteří tyto technologie, moderní letouny a výzbroj používají.
TLP si za 43 let své existence vypracoval vysoce profesionální systém výcviku a dokázal taktiku a výcvik dokonale přizpůsobit potřebám současného moderního boje.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR