Česká armáda poprvé využila letoun z mezinárodního programu MMF

 29. 07. 2021      kategorie: Armáda ČR

Armáda České republiky nedávno poprvé použila k dopravě svých vojáků víceúčelový letoun Airbus A-330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport) z mezinárodní flotily, které je Česká republika součástí. Letoun naše vojáky spolu s materiálem přepravil z Pardubic do Pobaltí. Součástí Mnohonárodní flotily víceúčelových tankovacích a transportních letadel (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet – MMF) má být celkem osm víceúčelových airbusů se sídlem na letištích v Eindhovenu a Kolíně nad Rýnem. Letouny jsou určeny pro přepravu vojáků, materiálu či pro tankování za letu.

airbus330_TITFoto: Víceúčelový letoun Airbus A-330 MRTT | Ministerstvo obrany ČR

 „Letoun Airbus A330 MRTT umožňuje leteckou přepravu 266 pasažérů a 45 tun paletizovaného nákladu. Pro účely tankování za letu je letoun schopen přepravit 111 tun paliva,“ vysvětlil vedoucí oddělení rozvoje vrtulníkového a dopravního letectva sekce rozvoje sil MO plukovník Miloslav Synek. Pro zdravotnickou evakuaci bude na základně v Kolíně nad Rýnem nepřetržitě vyčleněn jeden letoun v příslušné konfiguraci, která zahrnuje šest jednotek intenzivní péče a 16 nosítek.

Ministr obrany Lubomír Metnar podepsal oficiální přistoupení České republiky k Mnohonárodní flotile víceúčelových tankovacích a transportních letadel na zasedání ministrů obrany NATO v Bruselu v roce 2019. MMF v roce 2016 rozběhly Nizozemsko a Lucembursko. Jejím primárním cílem je vylepšit schopnosti spojeneckých armád v Evropě v oblasti tankování za letu. Česká republika si od své participace slibuje také posílení transportních kapacit.

Mnohonárodní letka je konkrétním krokem vedoucím primárně k odstranění nedostatku schopností v oblasti tankování za letu v Evropě. Zároveň jde o snahu snížit přílišnou závislost na leteckých kapacitách armády USA. Zúčastněné státy, tedy Belgie, Německo, Lucembursko, Nizozemsko, Norsko a Česká republika, budou moci využívat celkem osm strojů Airbus A330, které budou primárně určeny k tankování za letu, ale dají se využít i pro transport veškerého materiálu, osob a evakuaci zraněných (MEDEVAC). 

Jde o ukázku efektivní spolupráce Severoatlantické aliance s Evropskou unií. Iniciátorem projektu byla Evropská obranná agentura (EDA), zatímco vlastníkem je NATO, respektive její agentura NSPA.

Odhadované náklady resortu MO představují jednorázový poplatek ve výši cca 594 mil. Kč (akviziční poplatek), roční provozní náklady 32,6 mil. Kč a personální zapojení v počtu čtyř osob na zahraničním pracovišti cca 10 mil. Kč/rok. To vše za předpokládaného využití až 100 letových hodin za rok. To znamená přibližný náklad 426000 korun za letovou hodinu transportního, či tankovacího letounu. Předpokládáme, že částka obsahuje i palivo.

Zdroj: nspa.nato.int, Ministerstvo obrany ČR

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP