Český letoun Aero L-39NG byl certifikován, splnil veškeré podmínky pro sériovou výrobu
Aero Vodochody může slavit. Jejich nejnovější počin, lehký proudový letoun L-39NG, pokračovatel tradice legendárního letounu L-39 Albatros, získal typový certifikát. Výrobě a prodeji teď již nic nestojí v cestě. Otázkou je, jak si letoun povede vůči konkurenci a s ohledem na snižování rozpočtů v současné době kvůli koronaviru.
Foto: Český letoun L-39NG (na snímku) byl již certifikován, čímž splnil veškeré podmínky pro sériovou výrobu | army.cz
Jedná se o završení 13 let působení Penty v největším českém leteckém výrobci Aero Vodochody. „Je to zlomový okamžik, mimořádný úspěch zaměstnanců Aera, který dokládá, že vrátit výrobu vlastních proudových letadel do Aera bylo naším správným rozhodnutím. Dosavadní investice do projektu přesáhly 2 miliardy Kč, pro podnik představují základ pro dobrou budoucnost,“ řekl spolumajitel Penty Investments Marek Dospiva. Nový letoun, který navazuje na tradici legendárních cvičných letounů L-39 Albatros, byl certifikován necelé dva roky od představení prvního prototypu.
„Je to skvělá zpráva pro L-39NG i pro celý český letecký průmysl. Získání certifikace je významný milník při vývoji letounu a zároveň je to důležitý vzkaz pro naše zákazníky. Rád bych tímto poděkoval všem, kdo k tomuto výjimečnému úspěchu přispěli,“ dodal Jiří Podpěra, prezident společnosti Omnipol, která je strategickým partnerem projektu nového letounu.
Získání typového certifikátu znamená, že letoun je způsobilý mezinárodního letového provozu a splňuje bezpečnostní požadavky. Certifikace je zároveň základním předpokladem pro dodávky zákazníkům. L-39NG je jako jeden z prvních letounů certifikován podle nových nadnárodních vojenských standardů (EMAR 21 a EMACC), což znamená, že jeho certifikace je uznávaná všemi vojenskými autoritami EU a NATO. Certifikace letounu postupovala podle plánu. V rámci testů proběhlo zhruba 300 zkušebních letů na dvou letových prototypech, a rozsáhlé pozemní zkoušky na dalších dvou prototypech.
Foto: Letoun L-39NG | Aero Vodochody
Získáním typového certifikátu vývoj letounu nekončí. Do certifikace se budou postupně doplňovat další vylepšení a rozšiřování schopností dle požadavků zákazníků.
Otázkou nyní zůstává, jak si L-39NG povede. Zájem projevila již řada zemí, zejména z Afriky. Několik kusů se očekává i pro využití v CLV Pardubice, tedy ve výcvikovém centru pod hlavičkou LOM Praha. Současná doba není jednoduchá a tak jen můžeme doufat, že si L-39NG povede dobře, nicméně zřejmě nelze očekávat navázání na úspěchy pomyslného předchůdce Aero L-39 Albatros.
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL a.s., která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní.