Drony nemusejí jen ničit, ale i pomáhat aneb inovativních řešení v oblasti drone delivery

 18. 08. 2024      kategorie: Téma

Představte si dobu, kdy se například klíčový medikament nebude muset na operační sál přepravovat přeplněnými silnicemi, ale ve vzduchu. Kromě přepravy zásilek je do budoucna ve hře i možnost přepravy osob. Právě tímto tématem se zabývá společnost UpVision. Pojďme si přiblížit, na jakých inovativních projektech specialisté z UpVision aktuálně pracují.

Foto: Představte si dobu, kdy se například klíčový medikament nebude muset na operační sál přepravovat přeplněnými silnicemi, ale ve vzduchu. | Shutterstock
Foto: Představte si dobu, kdy se například klíčový medikament nebude muset na operační sál přepravovat přeplněnými silnicemi, ale ve vzduchu. | Shutterstock

V roce 2023 byl dokončen projekt Uspace4UAM, byl zastřešen organizací SESAR, což je evropská organizace Single European Sky ATM Research. Odborníci z UpVision v něm pod vedením Honeywellu a s dalšími účastníky ze Španělska, Velké Británie, Rakouska, Německa Polska a České republiky, včetně Řízení letového provozu, provedli první letovou demonstraci dron delivery v České republice.

Uskutečnila se v rámci brněnského CTR, tedy řízeného prostoru z letiště v Brně až zhruba deset kilometrů daleko mimo viditelnost, což stanovují podmínky provozování dronů. K tomu specialistům UpVision sloužily pokročilé technologie nejen od Honeywellu. Let byl předem plánován v několikastupňovém koridoru s tím, že ve chvíli, kdyby se dostal mimo svou letovou obálku, spustí se bezpečnostní procedury a kdyby měl vyletět úplně mimo oblast, vystřelí se padák a dron přistane.

Tímto postupem je zaručené, že se dron nemůže dostat mimo koridor, což je jedna z podmínek provozu dronů pro přepravu zásilek. Toto UpVision na podzim roku 2022 demonstroval. Na základě podobných letů se pracuje na rozvoji dron delivery, tedy doručování zásilek pomocí dronů. Jde o delší proces i z hlediska regulace, ale v tomhle směru se UpVision a její partneři pokoušejí dostat toto inovativní řešení do ČR pro operační využití, nejenom k demonstraci.

V současnosti UpVision pracuje spolu s českými a italskými partnery na projektu MEDuSA pro organizaci ESA, což je Evropská vesmírná agentura. V jeho rámci partneři projektu vyvíjejí systém na detekci dronů v určitém perimetru. Tyto systémy na bázi aktivních nebo pasivních radarů jsou dostupné, nicméně ten, který je předmětem aktuálního testování, je úplně inovativní.

Funguje na dvou složkách. První složkou jsou menší senzory, které se rozmístí v nějakém perimetru. Může to být třeba letiště, nebo například věznice. V rámci tohoto UpVision spolupracuje s letištěm Praha. Všechny senzory mají přijímače GNSS, to znamená družicové navigace. Druhou složkou je řídicí centrum, kde se zpracovávají a vyhodnocují algoritmy na detekci pohybu dronu.

V perimetru, který je ohraničený senzory, se systém snaží detekovat, že se tam dostal dron, a to na základě družicové navigace. Nejsou potřeba radary, jde jen o senzory umístěné na zemi nebo třeba na objektech. Velkou výhodou oproti radarům je, že detekce může probíhat za jakéhokoli počasí, klidně za mlhy, potmě, měla vy tedy fungovat v režimu 24/7. Aktuálně je projekt ve fázi, kdy se testují senzory, jejichž funkčnost bude následně ve spolupráci s Letištěm Praha ověřena.

Třetím projektem, na němž UpVision pracuje, se jmenuje CERTIFLIGHT, což je projekt EU Space Program agentury (EUSPA), která sídlí v Praze-Holešovicích. Zde působí UpVision v konsorciu s více partnery, které řídí italská firma a partneři jsou ze Španělska, Itálie a dalších zemí. V rámci tohoto projektu je vyvíjen box, jakési remote ID pro drony. Zjednodušeně je to krabička nezávislá na dronu, která sdílí informace o přesné poloze dronu.

Takovýchto řešení už několik je, ale inovativnost tohoto spočívá ve skutečnosti, že funguje na nové službě OSNMA, kterou spustila družicová navigace Galileo. „Díky ní si můžeme ověřit, jestli je poloha dronu stoprocentní, jestli není rušena například tzv. spoofingem či jammingem. To se v dnešní době začíná dost dít, zaznamenáno bylo například v Polsku nedaleko fronty rusko-ukrajinského konfliktu,“ vysvětluje Jakub Karas ze společnosti UpVision. Právě na GNSS signálech je spousta dronů závislá.

Zároveň toto přídavné zařízení umožňuje verifikaci například toho, že fotografie z dronu byly pořízeny v daný čas na daném místě. To se využívá například ve Středozemním moři, kde probíhají pohraniční kontroly drony ve vztahu k pohybu migrantů. Právě tato služba Galilea, kterou může mít dron propojenou s kamerou, a je nezávislá na dronu. Zároveň poskytuje službu remote ID, což znamená, že dron zviditelňuje, což je nově od tohoto roku 2024 ve specifické kategorii dronů v EU povinnost.

Na ryze domácí scéně zahájil v roce 2024 UpVision práce na projektu Zkušební implementace U-space v České republice. Hlavním řešitelem projektu TAČR je katedra letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze. UpVision na něm spolupracuje s dalšími partnery, jimiž jsou Dronetag, AgentFly Technologies a Řízení letového provozu ČR.

„Společně řešíme U-space implementaci, což je systém na řízení provozu dronů. Chceme otestovat podmínky a samotný U-space v ČR. Povinné služby chceme demonstrovat v rámci dvou a půl ročního intervalu, abychom dokázali, že ty služby můžeme v ČR poskytovat,“ popisuje Štěpán Alexa, generální ředitel UpVision a předseda Sekce Implementace Autonomních Robotických Systémů při Hospodářské komoře hl. m. Prahy. Cílem projektu je, aby se mohly vyhlásit takzvané U-space prostory, v kterých mohou drony létat za mnohem lepších a bezpečnějších podmínek.

Letadla se na druhé straně musejí v tom U-space prostoru zviditelňovat. To spousta například rekreačních pilotovaných prostředků nemá. „K tomuto budou sloužit například ty krabičky které vyvíjíme v projektu CERTIFLIGHT s EUSPA,“ doplňuje Jakub Karas. Všechny inovativní projekty mají společný cíl: bezpečně začlenit provoz dronů do vzdušného prostoru a umožnit jejich pokročilé operace.

Zdroj: UpVision

 Autor: Redakce CZD

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP