Gripen E poprvé v České republice

 15. 09. 2022      kategorie: Vojenská technika

Nejmodernější verze stíhacího bojového letounu Gripen E švédského výrobce Saab, který se o víkendu představí na Dnech NATO, dnes přistál na ostravském letišti. Gripen E je navržen a zkonstruován tak, aby porazil jakéhokoli protivníka. Byl vyvinut pro vzdušné síly myslící na budoucnost – přináší nejmodernější technologie, nejnovější systémy, senzory, zbraně a podvěsy, které zajišťují bojovou převahu a přinášejí vzdušnou nadvládu i v tom nejnáročnějším bojovém prostředí. Gripen E je nejmodernějším stíhacím letounem, který společnost Saab nabízí. Jde o letoun, do kterého se stejně jako u předchozích verzí promítla švédská zkušenost země, která musí mít svá letadla neustále k dispozici, protože se nachází v těsné blízkosti potenciální hrozby.

Gripen E porpvé v České republice_foto 3Foto: Nejmodernější verze stíhacího bojového letounu Gripen E švédského výrobce Saab, který se o víkendu představí na Dnech NATO, dnes přistál na ostravském letišti. | Saab Technologies

„Jde o víceúčelový stíhací letoun s vysokou bojovou dostupností, který je nenáročný na údržbu, provozní náklady i pozemní infrastrukturu. Dokáže například přistát i tam, kde to jiné stíhací letouny nezvládnou a operovat i z míst mimo mateřskou základnu, pokud je to z jakéhokoliv důvodu potřeba, například ze silnic, kde dokáže bezpečně přistát a během 15 minut doplnit palivo a zbraně a znovu vzlétnout k další misi, “ říká Richard Smith, zástupce ředitele prodeje letounů Gripen ze společnosti Saab.

Jak Gripeny C/D, momentálně provozované Vzdušnými silami AČR, tak Gripeny E byly postaveny tak, aby byly velmi snadno ovladatelné a měly vysokou bojovou dostupnost. Stíhací letouny Gripen nejsou tak náročné na údržbu jako jiné platformy a náklady na životní cyklus jsou výrazně nižší. Stejně tak náklady na letovou hodinu se odhadují až 7x nižší oproti jiným letounům nabízeným České republice.   

Gripen E porpvé v České republice_foto 2Foto: Nejmodernější verze stíhacího bojového letounu Gripen E švédského výrobce Saab, který se o víkendu představí na Dnech NATO, dnes přistál na ostravském letišti. | Saab Technologies

Nový radar AESA, pasivní infračervený vyhledávací a sledovací systém (IRST), vysoce pokročilé systémy elektronického boje se sférickým pokrytím a komunikace činí letoun Gripen E stíhacím strojem nabitým nejmodernějšími technologiemi. Gripen E je schopný vyhnout se detekci radarovými systémy a to tím způsobem, že potlačuje schopnosti detekce na radaru nepřítele. Sofistikované systémy elektronického boje, podobné elektronickému štítu, umožňují letounům Gripen E narušit schopnost efektivní lokace letounu. Této vlastnosti lze využít buď při ničení nepřátelských cílů, nebo ke snížení schopnosti nepřítele jednat. Jinými slovy – Gripen E ani nepotřebuje na údržbu náročné a tudíž drahé stealth technologie.

S Gripenem E je i velmi snadné reagovat na neustále se zrychlující technologický vývoj. Unikátní architektura avioniky Gripenu E umožňuje provádět aktualizace softwaru během několika hodin a uživatel tak má k dispozici neustále modernizovaný stroj. Tímto přístupem Gripen E zcela potírá dřívější systém různých generací letounů. 

„Vzdušné síly operující Gripen E tak mohou mít neustále k dispozici nejmodernější verzi stroje bez nutnosti dlouhých odstávek jako v případě rozsáhlých modernizací. Také díky tomu můžeme dosahovat vysokých hodnot bojové připravenosti,” říká Smith.

Gripen E pohání výkonný a vysoce spolehlivý motor GE F414G, díky kterému má letoun dlouhý dolet. Podstatnou výhodou je schopnost nést působivý zbraňový náklad díky deseti závěsům. Provozovatel letounu přitom může Gripen E vybavit zbraňovými systémy od nejrůznějších světových dodavatelů a není tak odkázán na nákupy pouze ze země původu stroje. „To dává zákazníkům letounů Gripen velkou flexibilitu při nákupu zbraňových systémů, jak z ekonomického, tak geopolitického hlediska,“ uzavírá Smith.

V roce 2027, kdy České republice vyprší současná smlouva na gripeny, zbývá ještě podstatná část životnosti platforem Gripen C/D a modernizační potenciál je tak stále velmi silný - včetně nových senzorů a zbraní. Gripen C/D bude i nadále vysoce schopným stíhacím letounem splňujícím všechny požadavky českého letectva minimálně do roku 2040. Nová generace Gripenů E by pak mohla být bez větších dodatečných nákladů na infrastrukturu plynule zavedena do výzbroje Vzdušných sil AČR a snadno zabezpečit všechny potřeby českého letectva až do roku 2070.

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP