Jednotky Aktivní zálohy: Řidiči a mechanici
V dalším díle seriálu AZTV, ve kterém představujeme jednotky a profese vojáků v Aktivní záloze, se podíváme na jedny z nejdůležitějších řemesel v celé armádě - řidiče a mechaniky.
Kvalitní armádní logistika, tedy zejména pružné zásobování jednotek a vytváření dostatečného technického zázemí, je pro moderní mechanizovanou armádu naprosto nepostradatelná. V první linii můžete mít perfektně vycvičené bojovníky s nejlepší možnou technikou, ale nebudou vám nic platní, pokud k nim nejste schopní dopravovat dostatek zásob pro bojovou činnost a udržovat je v bojeschopném stavu.
Video: Jednotky Aktivní zálohy: Řidiči a mechanici / YouTube
Role řidičů a mechaniků je v tomto naprosto nezastupitelná, až se skoro dá říct, že jich není nikdy dost. V případě jakékoliv bezpečnostní nebo humanitární krize by totiž armádní logistika musela šlapat jako hodinky bez zastávky 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, a i při plných personálních stavech by šlo o velmi vysilující operaci. I proto chce armáda mít vedle vojáků z povolání v těchto profesích i dostatek vycvičených aktivních záložáků, kteří by je v případě nouze byli schopní plnohodnotně doplnit.
Co je potřeba
Armáda od záložáků hlásících se na tyto pozice požaduje kromě standardních věcí především samotnou jejich odbornost, tedy řidičský průkaz kategorie C a C+E, respektive vyučení v oboru mechaniky a elektromechaniky. Za to dokáže nabídnout zejména rozvoj v rámci těchto specializací - doplňující vojenský výcvik pro řidiče, seznámení se s armádní těžkou technikou a odstraňování závad všeho druhu, což je práce pro mechaniky.
Foto: Role řidičů a mechaniků je v tomto naprosto nezastupitelná, až se skoro dá říct, že jich není nikdy dost. | 14.plogp / Ministerstvo obrany ČR
Jednotky Aktivní zálohy
Co se týče řidičů náklaďáků, v rámci Aktivní zálohy tyto funkce najdete u každé druhé jednotky, ať už jde o teritoriální pěší roty, umístěné v každém krajském městě, roty bojového zabezpečení leteckých základen, nebo většinu bojových jednotek v rámci našich dvou mechanizovaných brigád.
Nicméně existují i specializované logistické jednotky, jejichž primární úkol je dokázat dopravit náklad jakýmkoliv terénem na jakékoliv místo a při jakémkoliv počasí. Z nich aktivní zálohy najdete u 141. zásobovacího praporu v Pardubicích a u nově budovaného Praporu podpory nasaditelných sil v Rakovníku.
Také technici a mechanici mají svojí specializovanou jednotku, a sice 142. prapor oprav v Klatovech, se specifikací zaměření zejména na kolovou techniku, jako obrněnce Pandur a nákladní vozy Tatra. Najdete je ale v hojné míře i u všech praporů moravské 7. mechanizované brigády, kde se starají mj. o pásová bojová vozidla pěchoty (BVP) a tanky T-72M4 CZ.