L-39NG míří do světa. Naváže na úspěchy Albatrosu?
Legendární výcvikový proudový letoun L-39 Albatros poprvé vzlétnul před 51 lety. Tento spolehlivý, obratný stroj si získal velkou popularitu a bylo jej vyrobeno téměř 3000 kusů. Novodobý nástupce z Vodochod nabízí nejmodernější avioniku, motor, ale i modularitu na přání zákazníka.
Foto: Aero L-39C Albatros | Wikimedia Commons
Nejpoužívanější výcvikový proudový letoun na světě. I tak lze označit Albatros. Letoun z pera legendárního konstruktéra Ing. Jana Vlčka. Líbivý, účelný tvar nezastarává ani v dnešní době, leč zastaralý motor a celková koncepce avioniky, která byla podřízena účelu vybavení všech zemí Varšavské smlouvy, již zub času nese. Řada modernizací sice pomohla, leč požadavky dnešní doby kladou podstatně vyšší nároky.
Foto: L-39NG | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
L-39NG
Nejnovější odpovědí a vyslyšením zákazníků je letoun L-39NG šéfkonstruktéra Ing.Jaromíra Langa. Ten při svém návrhu zohlednil současné možnosti s ohledem na otevření trhů (v době vývoje předchůdce byla logicky možnost zástavby avioniky a motoru omezená a podřízená technice bývalého Sovětského svazu). Letoun disponuje moderní americkou pohonnou jednotku Williams International FJ44-4M , novinkou je i „mokré křídlo“ (tj. s vnitřní zásobou paliva), které nahradilo původní křídlo s charakteristickými koncovými nádržemi vřetenového tvaru.
Foto: L-39NG | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
O letoun projevila zájem řada zemí, samozřejmě včetně České republiky. Centrum leteckého výcviku v Pardubicích zařadí nové letouny do svého portfolia a nabídne tím nejen AČR, ale i ostatním zemím technologicky vyspělé zázemí, které doplňují nejmodernější letecké simulátory v Pardubicích. Ministerstvo obrany České republiky, zejména jeho zástupci v čele s ministrem Lubomírem Metnarem, či náměstkem Jakubem Landovským při svých oficiálních cestách diskutují možnost prodeje tohoto stroje, jenž není pouze cvičný, ale vybízí i k přímé podpoře pozemních vojsk, či protipovstaleckých operací. Prodejní čísla jsou zatím poměrně nízká, což se může změnit poté, co ČR obdrží první dodávku.
Aktuální objednávky L-39NG
Státní provozovatelé
- Česká republika - Státní podnik LOM Praha, resp. Ministerstvo obrany České republiky, pořídí 6 letounů (4 plus opce na další 2) pro Centrum leteckého výcviku Pardubice.
- Senegal - Senegalské letectvo objednalo 4 kusy.
Foto: L-39NG | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Nestátní provozovatelé
- Portugalsko - Společnost SkyTech roku 2018 objednala 10 ks L-39NG s opcí na dalších 6 ks.
- USA - Společnost RSW Aviation, která je poskytovatelem leteckého výcviku různým ozbrojeným silám, objednala v roce 2018 12 strojů L-39NG (plus modernizaci šesti starých L-39 na verzi L-39CW). Modernizaci si objednala také společnost Draken International