LRPV Gepard pro nový, výsadkový pluk?

 08. 07. 2019      kategorie: Armáda ČR

Na podzim roku 2020 by měl v Chrudimi, kde sídlí 43. výsadkový prapor, vzniknout nový pluk české armády. Prapor by se měl rozšířit o několik stovek nových vojáků. Nejpozději v roce 2026 by měli být noví výsadkáři připraveni k nasazení do akce. Nový pluk pochopitelně vyžaduje novou techniku, ne techniku let minulých. Byl by Gepard svojí koncepcí vhodným adeptem na lehký, silně vyzbrojený, útočný vůz?

gepard_02
Foto: Bojové vozidlo LRPV Gepard na výstavě Future Forces Forum 2018

„Zřízení nového pluku bude stát 1,5 až čtyři miliardy korun. Nakoupena pro něj budou například nová lehká útočná vozidla. Současný prapor se zhruba zdvojnásobí. Armáda by se měla výhledově rozšířit o 5 000 vojáků a o takzvaný třetí manévrový prvek, nyní disponuje 4. brigádou rychlého nasazení a 7. mechanizovanou brigádou.  Při analýzách vedení armády zvažovalo pět variant vytvoření nové jednotky, mezi kterými bylo i například zřízení těžké mechanizované brigády. Výsadkový pluk však je možné vytvořit v relativně krátkém čase za peníze, které si česká armáda může dovolit. Jeho vznik odpovídá i potřebám armády,“ uvedl podplukovník Ivo Zelinka, který je pověřen vybudováním pluku a dodal: „Na pluk budou kladeny úkoly sil okamžité reakce. Jednotku tak můžeme nasadit v závislosti na konkrétním požadavku v řádu hodin až dnů, vysazena na místo určení může být letecky i na vozidlech.“

gepard_03
Foto: LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70

Právě zmíněná vozidla a možnost transportu jsou potencionální alfou a omegou. Přihlédneme-li k aktuálnímu stavu, uvažovat o dalším užívání UAZů je utopie, což se dá říci také o LR Defenderu, případně Kajmanu. Nicméně právě potenciál Kajmanu se jeví jako zcela vhodnou volbou pro rychlý, přepadový vůz se silnou výzbrojí. Doba ovšem pokročila a uvažovat o této platformě v současné podobě postrádá smysl. Zkusme se zamyslet nad možným užitím současného výrobku českých firem Dajbych, Tatra Defence Vehicle, Excalibur Army a Optokon. Jde o vůz LRPV (Long Range Patrol Vehicle) Gepard postaveném na ověřené platformě Toyoty Land Cruiser.

LR Defender Kajman (6)
Foto: Land Rover Defender 130 Kajman

LRPV Gepard byl vyvinut a vyroben jako možná náhrada za vozidlo Kajman. Při vývoji tohoto terénního vozidla byl kladen důraz na vysoký stupeň mobility, dosažení maximální užitečné hmotnosti, dostatečného vnitřního prostoru pro převoz 6 osob včetně potřebné výstroje a výzbroje a v neposlední řadě na nejvyšší stupeň balistické a protiminové ochrany pro danou kategorii vozidla. Vůz získal ocenění Zlatý IDET. Gepard disponuje inovativním podvozkem umožňujícím dosažení celkové hmotnosti vozidla 6 tun. Tento parametr je v této kategorii osobních terénních vozidel ojedinělý a lze jej transportovat pod vrtulníkem, případně s ohledem na Alianční leteckou techniku v řadě transportních letounů. To se nedá říci o všech vozech, kupříkladu vozidlo Perun pro 601.SKSS váží kolem 12 tun.

gepard_04
Foto: LRPV Gepard | Dajbych

Konstrukce Gepardu umožňuje při nejvyšším stupni balistické ochrany převoz posádky včetně kompletní výstroje a výzbroje, jako například radiostanice, IT technika, zbraňová stanice osazená těžkým kulometem 12,7 mm, dvě lafety s lehkým kulometem, RPG, předepsané množstvím munice, stravy, vody, maskovací síť, montážní a ženijní materiály a to vše s notnou rezervou. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu Runflat. Vůz výrobce dodává jak s manuální, tak i s automatickou převodovkou. Navíc je možno zvolit i technicky unikátní bezstupňovou převodovku VDS. Díky dvěma v sérii dodávaným palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Pro výsadkový, mobilní pluk jde o vhodné řešení i s potřebným důrazem na výrobu v České republice.

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP