Nahradí Titus Zily a Pragy V3S?
Součástí rozsáhlého modernizačního projektu Armády ČR je i pořízení 62 kusů obrněných vozidel Titus, jejichž nákup schválila vláda již koncem července 2017 a finální nabídka byla zástupci MO podepsána na konci června tohoto roku. Vozidlo vyvinula kopřivnická Tatra Trucks ve spolupráci s francouzskou společností Nexter Systems. Samotná dodávka vozidel by se měla uskutečnit v letech 2022 až 2023.
Foto: Vojenská verze obrněného vozidla TITUS 6x6
Z celkového počtu 62 kusů bude 42 kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a spojovacích a 20 kolových obrněných vozidel MKPP (místo koordinace palebné podpory) včetně logistického zabezpečení a školení. Hodnota všech vozů, včetně příslušenství a podpory činí 6,072 miliardy korun včetně DPH. Armáda v Titusech získává špičkovou techniku a co víc, jsou zde možnosti dalších modernizací a využití platformy kupříkladu pro protivzdušnou obranu, instalaci minometů, případně pro hlídkovou činnost. Všechny varianty jsou možné a více než účelné.
Foto: Obrněné vozidlo TITUS 6x6
Nicméně co dá armádě současná pořizovaná technika?
- Postupné opuštění techniky dávných let (platformy Zil, Tatra V3S…) a eliminace oprav na koleni z důvodu nedostatku náhradních dílů
- Moderní a mobilní systém velení, tedy žádné absurdum stavění stanů a prakticky nemožnosti být mobilní v co nejkratší možné době
- Balistická ochrana na nejvyšší úrovni
- Moderní komunikační systémy úrovně hodné armády NATO
- Vzájemné propojení systémů – více vozů v sérii, rozšíření schopností
- Možnosti upgrade
Všechny jmenované výhody jsou diametrálně odlišné od současných schopností AČR se starou, či zastarávající technikou. Armáda České republiky zejména získá mobilní pracoviště s plnou balistickou ochranou.
Foto: V současné době má AČR starou, či zastarávající techniku (na snímku Praga V3S) | VHU
Již by nemělo být možné, aby místo velení sestávalo z „vejtřasky“ s velitelskou nástavbou, která dosáhne nejvyšší rychlosti 80km/h a k jejíž obsluze a účelu je nutné postavit dalších několik stanů. Ty samozřejmě při odhalení nepřítelem sbalit a přesunout se dále… Řešení šedesátých let zkrátka nemůže fungovat v moderní armádě.
Foto: Obrněné vozidlo TITUS na veletrhu IDET 2017 | Wikimedia Commons
Titus
Titus v sobě kombinuje výjimečné jízdní schopnosti v těžkém terénu srovnatelné s pásovými vozidly a vysoký stupeň balistické ochrany posádky. Konstrukce nástavby i tatrováckého páteřového podvozku 6x6 s řiditelnou první a třetí nápravou činí z vozidla univerzální platformu použitelnou nejen v ozbrojených silách, ale také u policie či bezpečnostních i záchranných složek. Vozidlo má pohon všech kol. Na silnici jede s pohonem 6x4, v terénu je možnost přepnout na 6x6. Nápravové i mezinápravové diferenciály jsou vybaveny uzávěrkami. Dvacetipalcové pneumatiky mají dojezdové vložky pro jízdu s defektem a systém centrálního dohušťování.
Foto: Obrněné vozidlo TITUS ve službách francouzské policie | Wikimedia Commons
Titus měří na délku 7,72m a na šířku 2,55m, výška činí 2,73m a světlá výška je nastavitelná v rozmezí 0,29 až 0,49m. Hmotnost dosahuje nejméně 17t, v bojové pohotovosti 23t, maximálně pak 27t. Motor o síle 500 koní má automatickou převodovku a vozidlo dosáhne rychlosti 110 km/h s dojezdem 700km. Titus má vzduchové bubnové brzdy. Zvládne vyjet sklon 60 procent, boční náklon 30 procent a projede vodou o hloubce 1,2m.