Nová generace řady Tatra Force pro armádní použití bude mít premiéru na Eurosatory 2024

 14. 06. 2024      kategorie: Vojenská technika

Na letošním veletrhu Eurosatory automobilka Tatra Trucks plánuje ve světové premiéře představit nejnovější 3. generaci modelové řady Tatra Force v provedení pro ozbrojené síly. Novinka bude vybavena moderními motory, dostane vyspělou palubní elektroniku a přinese i větší bezpečnost nebo vyšší úroveň ergonomie a ovládání. V Paříži se představí ve verzi se standardní kabinou, později budou k dispozici i kabiny pancéřované.

Foto: Tatra Force 8x8 s prodlouženou kabinou a univerzálním kontejnerovým nakladačem | Tatra Trucks
Foto: Tatra Force 8x8 s prodlouženou kabinou a univerzálním kontejnerovým nakladačem | Tatra Trucks

Nejviditelnějším prvkem nejnovější 3. generace modelové řady Tatra Force jsou nově řešené kabiny, a to jak v krátkém (dvoudveřovém), tak i dlouhém (čtyřdveřovém) provedení s řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, vylepšeným interiérem nebo digitalizovanou palubní deskou a moderní elektronikou. Kabiny mají oproti předchozí generaci přepracovaný skelet s moderními konstrukčními prvky přinášejícími zvýšenou bezpečnost osádky a lepší výhled. Dvou i čtyřdveřové kabiny budou variabilní, automobilka tedy nabídne nízkou verzi, jež usnadní průjezdy v nízkých profilech, ale též např. nakládku do velkokapacitních transportních letounů apod., tak verzi s vyšším stropem.

Digitalizovaná přístrojová deska splňuje všechny současné nároky na ergonomii a bude de facto stejná jako u civilních vozů Tatra Force. Představuje kombinaci klasických spínačů a ovládání přes grafické rozhraní (plochý displej), které umožní sdružit aktuálně požadované údaje do jednoho místa bez nutnosti v kabině rozmisťovat další sadu displejů. Na pracovišti řidiče bude použit multifunkční volant, do kabiny bude nově možné instalovat vzduchem odpružené sedačky (v závislosti na velikosti použitých pneumatik).

Foto: Tatra Force 3. generace v základním provedení se standardní kabinou | Tatra Trucks
Foto: Tatra Force 3. generace v základním provedení se standardní kabinou | Tatra Trucks

3. generace řady Tatra Force je stejně jako předchozí generace konstruována s ohledem na možnost instalace zodolněných kabin. Vozy proto budou osazeny výměnnými prvky uložení a sklápění kabiny, přizpůsobeno bude také vedení elektrických a vzduchových svazků tak, aby bylo možné rychle a snadno vyměnit standardní kabinu za zodolněnou i v polních podmínkách. I to je důvod, proč již Tatra nebude nabízet mechanické ovládání převodovky ale výhradně elektronické.

Podvozek má osvědčenou tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. Díky tomu – a také vzhledem k nadprůměrným hodnotám nájezdových úhlů – se u třetí generace Tatra Force předpokládají ještě lepší jízdní vlastnosti na zpevněných komunikacích a v terénu, než má generace druhá. Vozy nové generace Tatra Force budou standardně nabízeny v konfiguraci se znakem náprav 4x4, 6x6 a 8x8 s možností osadit vozidla buď bubnovými nebo kotoučovými brzdami na všech kolech. Stejně jako u předchozích generací ale budou k dispozici též vícenápravové verze s různým počtem hnaných a řiditelných náprav.

Foto: Do základní nabídky nejnovější generace řady Tatra Force bude patřit podvozek 4x4 | Tatra Trucks
Foto: Do základní nabídky nejnovější generace řady Tatra Force bude patřit podvozek 4x4 | Tatra Trucks

Oproti předchozí generaci řady Tatra Force ta nová nabídne možnost alternativní montáže motoru pod přední částí kabiny nad přední nápravou nebo pod zadní částí kabiny za přední nápravou. V případě instalace motoru vepředu bude kabina o 110 mm výše než v případě instalace pohonné jednotky dozadu. Poloze motoru bude odpovídat i maska s jedním nebo dvěma průduchy.  Pod kabiny Tatra Force bude možné umístit jak tatrovácké vzduchem chlazené motory, tak i motory s kapalinovým chlazením zahraniční provenience. U provedení s motorem vpředu lze nově umístit chladicí systém vybraných kapalinou chlazených motorů pod kabinu v přední části, čímž odpadne nutnost instalace chlazení za kabinu, což je výrazný znak druhé generace vozů řady Force.

V případě motorů Tatra bude k dispozici buď elektronicky řízený vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 340 kW či dvanáctiválec s výkonem 440 kW (oba motory si zachovají možnost používat standardní vojenské palivo F-34 či vysokosírnatou naftu), v obou případech plnících normu Euro 3, alternativně i Euro 5. Především pro zahraniční zájemce budou v nabídce i kapalinou chlazené motory Cummins (v rozmezí zdvihového objemu 7 až 15 litrů). Úplnou novinkou je použití motoru Caterpillar C9.3B o objemu 9,3 litrů, jehož zajímavostí je možnost přepnout jej za jízdy do bojového režimu, kdy se zvýší jeho výkon z 392 kW na 447 kW a točivý moment až na 2250 Nm. 

S motory mohou být spojeny deseti nebo čtrnáctistupňové převodovky Tatra s vylepšeným elektronickým řazením. Nově v nabídce figuruje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon a automatická verze ZF EcoLife 2. Již zavedeným standardem jsou pak šestistupňové nebo sedmistupňové automatické převodovky Allison. 

Další vývoj rodiny vozidel Tatra Force se ubírá i směrem k využití alternativních druhů pohonů pro vojenské účely, a to v rámci řady značené jako e-Drive. V Tatře například pracují na hybridních vozidlech se spalovacím motorem a elektromotorem, která by mohla využívat čistě elektrický pohon v bojových a jinak exponovaných oblastech pro snížení zvukové i infračervené stopy, či na vozidlech, u nichž spalovací motor plní roli range extenderu.

Zdroj: Tatra Trucks

 Autor: Daniel Potocký

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP