Od Sicílie až po polární kruh: Četařka Radostová projela s kamionem celou Evropu
400 tisíc kilometrů za volantem 40 tunového kamionu, řidičské průkazy na všechny skupiny vozidel a oprávnění vyučovat v autoškole – tím vším se může pochlubit četařka Romana Radostová z 15. ženijního pluku.
K řízení vozidel nad 3,5 tuny se poprvé dostala v 21 letech, rok poté už osedlala svoji první liazku. „Než jsem nastoupila do armády, jezdila jsem mezinárodní kamionovou dopravu, hlavně Itálii. V podstatě mám projetou celou Evropu, od Sicílie až po polární kruh. S kamionem s přívěsem,“ říká.
Foto: 400 tisíc kilometrů za volantem 40 tunového kamionu, řidičské průkazy na všechny skupiny vozidel a oprávnění vyučovat v autoškole – tím vším se může pochlubit četařka Romana Radostová z 15. ženijního pluku. | army.cz
Ve svých 38 letech vzpomíná na začátky za volantem s lehkou nostalgií. V té době byla žena, která řídí kamion, velkou raritou. „Během svých cest jsem měla spoustu zajímavých zážitků. Nejvíc mi ale v hlavě uvízla zkušenost z Norska, kde nás vyprošťovala místní odtahová služba.“
Zdaleka to nebylo poprvé, kdy musela Romana Radostová použít sněhové řetězy. Ty se ale ukázaly jako naprosto nevyhovující. „Když jsme srovnávali povinnou výbavu našeho kamionu s norskými řidiči, bylo to nebe a dudy. Mají například úplně jiné sněhové řetězy, s hroty, které se zahryzávají do sněhu a nepodkluzují. My jsme měli klasické, a protože jsme byli bez nákladu, a museli jsme přejet přes vysoké hory, neměli jsme nejmenší šanci. Pořád nám to podkluzovalo.“
Zkušenosti předává
Zkušenosti, které získala od zkušenějších řidičů, si nenechává jen pro sebe. Před sedmi lety absolvovala v civilu kurz učitele autoškoly na všechny skupiny řidičského oprávnění mimo autobusu a před čtyřmi lety složila zkoušky i na Vojenské akademii ve Vyškově jako instruktor přípravy řidičů. „Romana nám pravidelně pomáhá s vedením kurzů. V současné době, kdy se všechno ruší kvůli koronaviru, je to veliká výhoda. Můžeme si výuku organizovat přímo u nás, v posádce Bechyně a nepotřebujeme externí školitele,“ vysvětlil instruktor bojové přípravy 152. ženijního praporu nadrotmistr Pavel Křivohlavý.
Foto: Romana Radostová při kurzu k získání osvědčení řízení vozidel ozbrojených sil skupiny C+E. | army.cz
Nejdůležitější ze všeho je ale osobní přístup. „Romana má obrovskou výhodu v tom, že jí řízení i učení baví. A když někdo dělá to, co ho baví a umí to, nemá jinou šanci, než to dělat dobře,“ dodal Křivohlavý. Četařka Radostová v současné době působí u roty logistiky 152. ženijního praporu. Za sebou má pozici řidiče na velitelské rotě, kdy vozila zástupce a nakonec i velitele 151. ženijního praporu.