První české letouny L-39NG pro Vietnam předány. V ČR plnohodnotný výcvik na „engéčkách“ započne v průběhu roku 2025

 17. 08. 2024      kategorie: Události

OMNIPOL za podpory specialistů z výrobní společnosti AERO Vodochody AEROSPACE předala prvních šest letounů L-39NG vzdušným silám Vietnamu.

U tohoto prvního našeho zákazníka pro letouny L-39NG byl úspěšně dokončen takzvaný SAT (Site Acceptance Test). Šest letounů L-39NG tedy úspěšně prošlo finálním převzetím, během kterého byly stroje kompletně smontovány, byly ověřeny všechny jejich funkce a byly zalétány továrním pilotem přímo ve Vietnamu. Celý projekt tak probíhá dle domluvených termínů a obě strany na něm intenzivně spolupracují.

Foto: OMNIPOL předal prvních šest letounů L-39NG Vzdušným silám Vietnamu | AERO Vodochody AEROSPACE
Foto: OMNIPOL předal prvních šest letounů L-39NG Vzdušným silám Vietnamu | AERO Vodochody AEROSPACE

Letouny budou sloužit jako výcviková platforma pro trénink stíhacích pilotů. „Jsme hrdí, že šest strojů této nejnovější verze legendárních českých cvičných letounů je již v provozu u svého prvního zákazníka. Pro skupinu OMNIPOL i společnost AERO Vodochody je to významný milník,“ říká k tomu prezident skupiny OMNIPOL Jiří Podpěra.

Zákazník dostává k hotovým letounům L-39NG také příslušnou sadu teoretického a praktického školení, která obsahuje například simulační výcvikový systém či manuály pro piloty a mechaniky.

Na výrobě L-39NG se podílí přibližně 400 dodavatelských společností, přičemž asi 65 % dodavatelů pochází z České republiky.

Foto: Mezi zásadní investice podniku v příštím roce patří nákup letadel L-39NG pro výcvik pilotů | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Podzvukový proudový letoun L-39NG | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Platforma stroje – kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti – v současné době umožňuje západní i východní konfiguraci a splňuje podmínky komplexního a nákladově efektivního výcviku budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace.

L-39NG lze však použít také jako lehký bojový letoun, jak nám potvrdil v dřívějším rozhovoru Filip Kulštrunk, výkonný viceprezident AERO Vodochody pro obchod: „L-39NG lze zároveň využít jako lehký bojový letoun proti pozemním cílům a vzdušným, pomalu a nízko letícím cílům, jako jsou například drony, které útočí daleko uvnitř ukrajinského území a proti kterým jsou dnes využívány mimo jiné i velice drahé raketové systémy. L-39NG disponuje pěti závěsníky pro různé zbraně a vybavení pro mise, například řízené i neřízené pumy, kulomety, řízené a neřízené rakety, přídavné nádrže, a to až do 1 650 tun. Průzkumná verze se správnými senzory dále rozšiřuje možnosti využití letounu pro zpravodajské účely, přehled a průzkum, je využitelná například pro hlídání prostoru v blízkosti hranic. Letoun má navíc schopnost rychle reagovat, má bezkonkurenční vytrvalost a operační dosah. Letoun nepotřebuje zpevněná letiště, je schopný přistávat i vzlétat z nezpevněných ploch, jako je například travnaté letiště. Využít se dá i proti větším bezpilotním prostředkům, které se proti Ukrajině hojně v boji používají. Samozřejmě je nutno podotknout, že letoun nemá pancéřování nebo prostředky pro vlastní ochranu, nehodí se tedy do oblastí boje vysoké intenzity,“ řekl Filip Kulštrunk.

L-39NG pro výcvik pilotů Vzdušných sil AČR

Letouny L-39NG si vybrala k výcviku i naše armáda. Ty bude LOM PRAHA, resp. jeho dceřiná společnost CLV Pardubice, využívat pro různé druhy výcviku (základní i pokročilý), kde se piloti budou učit principům použití proudových letounů při plnění bojových úkolů. Pořizované letouny budou primárně sloužit pilotům Vzdušných sil Armády ČR, nicméně se s nimi počítá také pro výcvik pilotů dalších zemí v programu NATO Flight Training Europe (NFTE).

V polovině letošního června pak proběhl v areálu AERO Vodochody první let letounu L-39NG určeného pro státní podnik LOM PRAHA, u kterého byla redakce CZ DEFENCE přítomna. Tento letoun bude mimo jiné sloužit pro výcvik budoucích českých pilotů F-35.

Videoreportáž: L-39NG pro LOM PRAHA absolvoval svůj první let / CZ DEFENCE

V rámci naší návštěvy jsme se zeptali továrního pilota AERO Vodochody kpt. v.v. Vladimíra Továrka, v čem se letoun L-39NG liší od L-39C. „Letoun sice vypadá jako L-39C, ale je do posledního šroubku rekonstruovaný. Byly použity nové materiály, je lehčí, má nový motor, je daleko lepší. Spotřebuje také daleko méně paliva, obsahuje moderní avioniku a instruktor má daleko lepší výhled než ve staré L-39,“ sdělil naší redakci Továrek, který si chválil i pohodlné sedačky, kde podle něj není problém sedět až čtyři hodiny bez únavy. Ohledně ovládání letounu nám pilot Vladimír Továrek sdělil následující: „Je to velice pilotážně přívětivý letoun, v podstatě nezáludný, vhodný pro žáka od screenru po pokročilý výcvik.“ Zeptali jsme se také, zda vyvstaly v rámci testování nového letounu L-39NG nějaké připomínky. „No, samozřejmě jsme měli spoustu připomínek. Tohle letadlo už je někde jinde, než byl první prototyp, který fabrika vyrobila,“ sdělil Vladimír Továrek.

Foto: Tovární pilot AERO Vodochody Vladimír Továrek | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Tovární pilot AERO Vodochody Vladimír Továrek | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Výroba čtyř letounů L-39NG určených pro Centrum leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA byla zahájena v květnu loňského roku. Kontrakt na dodávku čtyř kusů letadel s možností opce na další čtyři stroje výrobce AERO Vodochody s LOM PRAHA podepsal v listopadu 2022. Podpis smlouvy pro vodochodskou firmu znamenal především velmi důležitou referenci, podniku LOM PRAHA zas nákup nových cvičných letounů umožňuje pokračovat ve výcviku taktických pilotů AČR na stejné, avšak modernější platformě letounu L-39. První letoun by měl být do Centra leteckého výcviku v Pardubicích dodán na přelomu let 2024 a 2025 a k plnohodnotnému zahájení výcviku na těchto letounech by mělo dojít až v průběhu roku 2025.

Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE

 Autor: Michal Pivoňka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP