Pandemii odskákal letecký průmysl - otazníky visí nad projektem L-39NG
9. září uspořádal sněmovní výbor pro obranu seminář zabývající se perspektivou českého zbrojního průmyslu zasaženého koronavirovou pandemií, tedy téma, které rezonuje nejen v souvislosti s velkými akvizičními projekty Ministerstva obrany již od jara. Seminář inicioval místopředseda výboru a exministr kultury Antonín Staněk a mezi účastníky nechyběli zástupci obranného průmyslu, a také společnosti Aero Vodochody. Letecký průmysl patří mezi nejvíce zasažené segmenty, a čínská chřipka již přímo zabránila exportu slibného L-39NG do Senegalu. A nejistota panuje také kolem uplatnění letounu při výcviku pilotů Armády České republiky.
Foto: L-39NG | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Již prakticky hotový prodej čtyř zbrusu nových letounů Aero L-39NG do Senegalu, kde měly působit v roli lehkých bitevníků se schopností působit i proti vzdušným cílům, a být prvními bojovými proudovými letouny skromných leteckých sil bývalé francouzské kolonie, zhatila pandemie COVID-19. V jejím důsledku zástupci Aera nemohli vycestovat do Senegalu, a nemohla proběhnout finální jednání. Pro společnost, která je od roku 2017 ve ztrátě, jde o velmi nepříjemné zprávy přinášející chmurné výhledy do budoucna.
Během semináře nazvaného "Budoucnost a perspektivy obranného průmyslu v době po koronavirové pandemii" viceprezidentka pro veřejné vztahy a PR společnosti Aero Vodochody Alice J. Undus mj. uvedla, že Aero, které tak jako mnozí jiní výrobci v tomto odvětví produkuje jak civilní tak vojenské letouny, v důsledku celosvětového propadu zaznamenalo 30% pokles dodávek pro civilní letectví. Přitom nikdo neví, v jaké fázi krize se momentálně nacházíme, a situace se může dále zhoršovat. V České republice údajně krize zatím znamenala ztrátu pracovních míst v řádu stovek z celkového počtu přibližně 10 tisíc zaměstnanců, což již začíná být citelné.
Připomněla, že český letecký průmysl je mimořádný mj. tím, že je schopen kompletně vyvinout a vyrobit proudový vojenský cvičný letoun. Takovou schopnost má přitom jen devět zemí na světě, z toho v Evropě jen Velká Británie, Itálie a právě Česká republika. A aby si tuto kapacitu zachovala, potřebuje zejména v době krize státní podporu. Jednak formou referenční zakázky pro české ozbrojené síly, jednak přímou podporu formou grantů. U těch jde však při současném nastavení systému především o výzkum, vývoj a inovace, což neodpovídá příliš krizové situaci, v níž je třeba v první řadě zajistit odbyt vyrobených produktů, a jde o udržení výroby.
A podobně jako další účastníci semináře, mezi nimi prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek, zdůraznila viceprezidentka Aera referenční zakázky, tedy domácí akvizici produktů českého obranného průmyslu, která je nevyhnutelně jednou z prvních věcí, jež zajímají potenciální zákazníky v zahraničí.
V případě L-39NG se kromě zmíněného odkladu prodeje do Senegalu zatím nepodařilo uzavřít smlouvu s českým Ministerstvem obrany, resp. jím zřizovaným podnikem LOM Praha, na dodávku letounů pro účely výcviku pilotů vzdušných sil AČR. Této situace se média věnovala opakovaně již v minulosti. Vláda pořízení čtyř letounů pro LOM Praha odmítla začátkem roku 2019, a aktuálně nahrazuje vyřazované vysloužilé stroje L-39C pronájmem mladších exemplářů stejného typu.
"Máme specifickou situaci. Kupujícím byl státní podnik LOM Praha, je to velmi komplexní proces, trvá dlouho, je to prostě škoda. Letoun je těsně před certifikací, jsme připraveni kontrahovat," uvedla viceprezidentka Undus doslova, a z jejích slove je zřejmé, že se situace z počátku roku 2019 z hlediska prodeje příliš nepohla z místa. V tiskové zpráva z konce dubna Aero oznámilo, že jeho cílem je dosáhnout certifikace letounu v tomto roce. Jestli se potvrdí informace, kterou v červnu pro E15 uvedla mluvčí LOM Praha, totiž, že s L-39NG státní podnik stále počítá a plánuje jejich nasazení od druhé poloviny roku 2022, uvidíme. Aero Vodochody také nejen vzhledem ke vstupu maďarské společnosti HM Arzenál neopouští myšlenku na společný projekt v oblasti leteckého výcviku v rámci zemí V4, ale konkrétní podobu tyto úvahy zatím patrně nenabyly.