Podpůrná a dílenská vozidla v AČR. Jaké podvozky zvolí tuzemská armáda?
V původních propozicích, či chcete-li v zadávací dokumentaci na nová BVP, bylo uvedeno, že armáda bude chtít 29 dílenských vozidel na podvozku Tatra. Později Ministerstvo obrany uchazečům poslalo propozice, kde bylo uvedeno jen 29 dílenských vozidel bez uvedení podvozku. Je na místě spekulovat o dodavateli podvozků s ohledem na další modernizační projekty a možnosti českého zbrojního průmyslu?
O zapojení vozů a podvozků Tatra v AČR netřeba diskutovat. Prověřené platformy a co víc, domácí. Veškerá výroba se uskutečňuje v České republice, tím je i vyřešen snadný servis a zapojení firem v případě krize, nedej Bože válečné výroby. V ten okamžik se můžete spolehnout jen a pouze na to, co máte, takříkajíc na pozemku, rozuměj v České republice. Co je doma, to se počítá, by zde sedělo skvěle. Ale…
Foto: Nákladní automobil Tatra T-810 ve službě Armády ČR | Wikimedia Commons
Armáda České republiky se v brzkém tendru, který určí, jaká bojová vozidla pěchoty budou brázdit Libavou, Doupov, ale i výcvikové prostory po Evropě (nejčastěji Polsko, pozn.), musí spolehnout i na další podpůrné, servisní a dílenská vozidla. Původní tendr zněl jednoznačně. Podvozky Tatra, ovšem jak již bylo uvedeno v úvodu, toto není samozřejmé, jelikož zadavatel, tedy armáda, ono pomyslné uvedení výrobce vynechal. Mohlo by se zdát, že jde pouze o slovíčkaření a tendr by byl beztak propojen s domácím obranným průmyslem, ale to není samozřejmostí, leč to logicky smysl dává.
Foto: Tatra 815 AV 15 | vavyskov.cz
Vozidla Tatra, či podvozky Tatra provází armádu od nepaměti. Absolutní spolehlivost, průchodnost a kvalita nenechávají nikoho na pochybách. Bohužel, co je pro některé logické, pro jiné být nemusí a tak doufejme, že kupříkladu integrátor zakázky na nová BVP, státní podnik VOP CZ, bude domácím výrobkům též nakloněn. Konec konců, pravidelné dodávky do armády hovoří jasně ve prospěch tuzemského výrobce.
Náhrada za AV-15
Přitom celá řada současné techniky AČR na podvozcích Tatra je nahrazována technikou novou, či bude muset být nahrazena novou. Není tomu ani jinak u Tatry 815 AV-15. Tento vyprošťovací automobil, i přes své skvělé terénní vlastnosti, jednoznačně zastarává. Možná náhrada na trhu samozřejmě existuje v podobě modelu Treva-15 od Excalibur Army (Holding CSG), což je vyprošťovací prostředek odvozený od zmíněného, osvědčeného vyprošťovacího automobilu AV-15.
Foto: Těžký vyprošťovací automobil TREVA-15
Vozidlo je postaveno na podvozku TATRA FORCE T 815-7 8x8 s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou pro přepravu osádky z evakuovaného vozidla. Nástavba automobilu z velké míry vychází z prověřené AV-15 a zachovává jednoduchost obsluhy a provozní odolnost. Došlo navíc k navýšení odsunových kapacit pro odsun automobilů, obrněných transportérů a jiných vozidel v polovyvěšeném stavu až do hmotnosti 30 tun, tedy téměř dvojnásobné hodnoty oproti předchůdci.
AČR v minulém roce převzala pět kusů unikátní dílenské techniky Tatra T815-7-D 8×8, a to ve dvou modifikacích podle úrovně prováděné údržby a oprav.
Foto: Vyprošťovací vozidla na podvozku Tatra T-815-7 V8x8 | army.cz
Tři dílenská vozidla (T815-7-D 8×8 V) jsou určena k provádění technické údržby a běžných oprav kolových obrněných transportérů řady Pandur pro 1. úroveň (družstvo, resp. četa oprav) a dvě vozidla (T815-7-D 8×8) pro 2. úroveň (prapor oprav) v různých klimatických podmínkách a terénech. Samozřejmě, i v tomto případě je dominantní použitá technika Tatra.