Probíhá aktivace vojenského areálu Plzeň-Líně pro potřeby Armády ČR
Současná mimořádně špatná mezinárodní bezpečnostní situace způsobená napadením Ukrajiny ozbrojenými silami Ruské federace vyžaduje zásadní změnu přístupu České republiky k potřebám zajišťování obrany státu. Změna v přístupu k zajišťování obrany, vojenských schopností a dalších funkcí obranného systému České republiky se promítla i do zajištění dostatečně kapacitní a moderní nemovité infrastruktury, proto v současné době probíhá aktivace vojenského areálu Plzeň-Líně pro plnění potřeb Ministerstva obrany ČR a Armády České republiky. Aktivace areálu přispěje také ke splnění závazků České republiky v rámci společného obranného úsilí NATO.
Rozvoj a modernizace potřebné nemovité infrastruktury ministerstva obrany s důrazem na odstranění dlouhodobé zanedbanosti především skladových kapacit a výcvikových a ubytovacích zařízení je jedním z úkolů vyplývajících ze strategických koncepčních dokumentů, zejména z Obranné strategie České republiky a Dlouhodobého výhledu pro obranu 2035. Z uvedených dokumentů pak vyplývá požadavek, aby měl stát zajištěné vlastnické právo k vojenským objektům, což se týká i vojenského areálu s letištěm Plzeň-Líně.
Základní předpoklad pro obnovení vojenského areálu Plzeň-Líně pro plnění potřeb resortu obrany a Armády České republiky byl vytvořen usnesením vlády České republiky ze dne 3. dubna 2024 o ukončení Projektu revitalizace brownfieldu, přípravy a výstavby strategického podnikatelského parku Plzeň-Líně. Rozhodnutí o ukončení uvedeného strategického projektu pak Ministerstvu obrany ČR umožňuje obnovit ve strategicky významné lokalitě západních Čech dostatečně kapacitní a moderní nemovitou infrastrukturu, což je jeden z cílů vyplývající z obranné strategie České republiky a Dlouhodobého výhledu pro obranu 2035.
Objekt areálu byl ministerstvem obrany převzat od dosavadního nájemce – společnosti PlaneStation Pilsen s.r.o., 11. července 2024. Areál v současné době není dosud zcela vyklizený, ministerstvo obrany eviduje celkem 130 uživatelů, kteří dosud užívají pozemky a objekty na základě podnájemních smluv uzavřených se společností PlaneStation Pilsen s.r.o. nebo ho užívají bez právního titulu. Na základě stanoviska Armády České republiky a při splnění stavebnětechnických podmínek budou se schválenými uživateli uzavřeny nájemní smlouvy, zatím do konce roku 2025.
V rámci převzetí areálu byl zběžně posouzen i jeho celkový technický stav, který zástupci ministerstva obrany hodnotí jako velmi špatný a v některých částech až kritický. Oplocení areálu v podstatě neexistuje, jsou zřejmé jeho obrysy, v některých místech jsou sloupky, vrata apod. Vstup do areálu není nijak regulován, a ač při jeho vjezdu je monitorován hlídačem (pár metrů vedle není plot), bude velmi obtížné do doby oplocení zajistit jeho ostrahu a zamezit přístupu nepovolaných osob do něj. Většina areálu je zarostlá náletovými dřevinami, sutí, zbytky po činnosti podnájemníků (zbytky strojů, vozidel, dřeva apod.), budovy a objekty jsou prorostlé dřevinami. V prostoru bývalých nádrží paliv je předpoklad ekologické zátěže. Asanace celého území areálu si vyžádá několik let (min. 3–5 let) a bude potřebné ji rozfázovat v závislosti na etapách postupných úprav areálu. Stav vozovek a cest v areálu je špatný, jsou neudržované několik let, plné neopravovaných výmolů způsobených provozem těžkých nákladních vozidel uživatelů areálu. Pojezdová a přistávací dráha a věž jsou v relativně dobrém stavu – podle předběžného sdělení zástupců Armády České republiky však bude potřeba její stav a parametry přizpůsobit požadavkům a budoucímu záměru využití areálu. Kromě několika málo budov, které jsou aktuálně využívány (např. objekt letecké záchranné služby, aeroklubu, apod.) je většina staveb (z nichž část není zapsána v katastru nemovitostí) vhodná k demolici. Areál je využíván obyvateli okolních obcí k rekreačním účelům (někteří obyvatelé zde dokonce mají postaveny mobilhousy, kontejnery, buňky a jiné přístřešky apod.) k parkování nepoužitelných vraků vozidel, strojů, k uskladnění letadel a jiného materiálu apod. Podrobné zhodnocení stavu jednotlivých stavebních objektů bude ministerstvem obrany provedeno s ohledem na jejich množství do konce roku 2025.
Letecký provoz na letišti Plzeň-Líně nebyl přerušen. Provozovatelem letiště v režimu mezinárodní neveřejné a vnitrostátní veřejné je na základě Rozhodnutí o povolení provozovat letiště Plzeň-Líně vydaného Úřadem pro civilní letectví 10. července 2024 LOM PRAHA s.p. K vlastnímu převzetí odpovědnosti za řízení letiště došlo dne 11. července 2024 bez přerušení jeho provozu. S ohledem na vyjednávání o podmínkách smlouvy o užívání pozemků s obcí Nová Ves, byla vzletová a přistávací dráha zkrácena z 1 450 m na 800 m, což se však nikterak negativně neodráží v současném způsobu užívání letiště, neboť letiště si zachovalo stejnou kategorii bez dopadu na provozovatele letadel. Po dořešení smluvního vztahu s obcí Nová Ves požádá LOM PRAHA, s.p. Úřad pro civilní letectví o prodloužení vzletové a přistávací dráhy na původní délku. V současné době v souvislosti se zajištěním civilních letů jsou přednostně uzavírány nájemní smlouvy s majiteli letadel na jejich uskladnění a zabezpečení provozu a smlouvy k pravidelnému užívání letiště a zajištění civilních letů, tzv. koordinační dohody. Ministerstvo obrany předpokládá v tomto režimu provozovat letiště až do doby, než bude potřebné pro Armádu České republiky.
Ministerstvo obrany ČR a Armáda České republiky předpokládá postupně aktivovat a využívat vojenský areál především:
- k vytvoření předpokladů pro poskytování podpory aliančních sil při přesunech přes území České republiky a potenciálnímu předsunutí zásob materiálu pro plnění úkolů kolektivní obrany
- k zajištění provozu letecké záchranné služby do roku 2028 a dále jako výcvikové středisko STRATEVAC, MEDEVAC, součástí integrovaného záchranného systému a k provádění součinnostních cvičení s jednotkami NATO
- k výcviku a uskladnění majetku praporu územní obrany Plzeňského kraje (jednotka aktivních záloh)
- k dislokaci útvaru podpory Teritoriálních sil (logistická jednotka)
- jako záložní vojenské letiště využívané k plnění úkolů uvedených v Koncepci rozvoje letištní sítě pro potřeby zajišťování obrany České republiky schválenou usnesením vlády České republiky ze dne 23. října 2017
Postupnou aktivaci areálu zamýšlí ministerstvo obrany realizovat ve čtyřech fázích, přičemž některé úkoly 1. fáze jsou již průběžně plněny nebo zcela splněny.
1. fáze (roky 2024–2025), v rámci níž bude řešeno:
- převzetí areálu od společnosti PlaneStation Pilsen s.r.o., zajištění organizačních a personálních opatření k jeho provoznímu zabezpečení – nutno dořešit nevyklizené objekty
- zahájení majetkoprávního vypořádání a uzavření smluv na užívání pozemků s vlastníky pozemků (zejména obcemi) a zajištění komunikace v rámci vzájemného „soužití“ v regionu – probíhá (ukončení se předpokládá postupně v průběhu 1. fáze, tedy do konce roku 2025)
- vyhodnocení a případné uzavření nových smluv se subjekty dosud působícími v areálu (nastavení způsobu spolupráce – uzavření nájemních smluv) – 1. etapa provedena
- naplánování peněžních prostředků a zajištění výstavby oplocení, střežení, nájmu pozemků a na zahájení rekultivace – připraveno, částečně realizováno
- podrobné zmapování stavu stavebních objektů na základě dokumentace, kterou ministerstvo obrany obdrželo od ministerstva průmyslu a obchodu, resp. Diamo – probíhá
- zahájení nezbytné sanace území a provedení archeologického průzkumu – sanace území bude zahájena po oplocení areálu v 1. čtvrtletí 2025, záměr na provedení archeologického průzkumu má Vojenský historický ústav zpracován
- zahájení kroků k převzetí úkolů spojených se změnou provozovatele vnitrostátního veřejného a neveřejného mezinárodního letiště Plzeň-Líně prostřednictvím LOM PRAHA, s.p. – provedeno, od 11. července 2024 je provozovatelem letiště LOM PRAHA, s.p., provoz na letišti nebyl přerušen
- podrobné rozpracování záměru a naplánování využití areálu a objektů pro potřeby Armády České republiky zpracování podrobných podkladů pro zadání zpracování prostorové a zastavovací studie a její vysoutěžení – probíhá
- zpracování prostorové a zastavovací studie podle kritérií a požadavků definovaných Armádou České republiky
- předložení finálních podkladů do změny č. 6 Zásad územního rozvoje Plzeňského kraje – probíhá shromažďování podkladů pro přípravu požadavků ministerstva obrany. Podklady ministerstvo obrany předloží nejpozději do konce roku 2025, samotnou změnu předpokládá Plzeňský kraj provést v roce 2026.
2. fáze (roky 2026–2028), která obsahuje:
- pokračování v postupné sanaci celého území včetně zahájení demolic nepotřebných budov a ostatních stavebních objektů
- nezbytné stavební úpravy objektů podle priorit stanovených Armádou České republiky
- zajištění dopravní obslužnosti areálu – napojení areálu na obchvat silnice I/26 (využití pro realizaci staveb – snížení zátěže obcí)
- zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci stávajících a výstavbu nových stavebních objektů (v závislosti na stanovených prioritách a vyčleněných peněžních prostředcích)
3. fáze (roky 2029–2032) v průběhu které ministerstvo obrany předpokládá:
- zahájení postupné rekonstrukce stávajících a výstavby nových objektů pro potřeby zajištění činnosti Armády České republiky
4. fáze (po roce 2032)
- dokončení výstavby a plnohodnotná aktivace areálu Plzeň-Líně pro potřeby plnění úkolů Armádou České republiky
Ministerstvo obrany vykalkulovalo k zabezpečení provozu a údržby areálu na nejbližší 3 roky potřebu peněžních prostředků ve výši okolo 1 mld. Kč. K zajištění plnohodnotné aktivace vojenského areálu Plzeň-Líně pro potřeby plnění předpokládaných úkolů Armády České republiky odhaduje resort obrany vyčlenit do roku 2032 zhruba 1,4 mld. Kč.
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR