Ruská agrese se dotýká transportního programu SALIS, který využívá i Česká republika

 25. 02. 2022      kategorie: Armáda ČR

Letiště Hostomel na Ukrajině bylo nedávno obsazeno výsadkáři z Ruska. Toto letiště slouží zejména pro potřeby společnosti Antonov, ale jsou zde parkována také letadla, která využívá NATO, zejména pak stroje Antonov AN-124 Ruslan a An-225 Mrija. Právě obří transportní letoun An-225 Mrija byl dle nepotvrzených zpráv poškozen, o dalších ukrajinských transportních letadlech v době vydání tohoto článku nebyly k dispozici žádné potvrzené informace. Velkokapacitní přeprava v rámci NATO resp. EU je tak díky ruské bezprecedentní agresi narušena a ohrožena.

shutterstock_2113385114Foto:  Antonov An-225 Mrija, 24. ledna 2022 | Shutterstock

Systém SALIS (Strategic Airlift International Solution) využívá řada zemí, včetně České republiky, kdy se mimo jiné pronajímaná letadla Antonov An-124-100 používají jako strategické řešení pro mezinárodní leteckou přepravu. SALIS tak poskytuje zajištěný přístup až k šesti letadlům An-124-100 (které jsou připraveny na misi do devíti dnů v případě krize) na podporu operací NATO a Evropské unie.

V prosinci 2016 NSPA uzavřela dvě smlouvy se dvěma společnostmi se sídlem na letišti Lipsko-Halle v Německu (Antonov SALIS Gmbh a Ruslan SALIS Gmbh). Na základě těchto smluv je zúčastněným zemím programu SALIS poskytnut přístup ke strategickým leteckým přepravám nadměrného nákladu na základě dohodnuté kvóty letových hodin ročně. Původní program počítal s americkými strategickými transportními letouny C-17 Globemaster, avšak od tohoto řešení se nakonec ustoupilo, jelikož se Antonov ukázal jako mnohem lepší řešení.

V současné chvíli není známo, kolik ukrajinských transportních letounů bylo na letišti Hostomel poškozeno či zničeno, případně kolik strojů se v rámci provozu v době ruské invaze nacházelo mimo Ukrajinu a jsou tak v bezpečí. Otázkou také je, jak bude systém SALIS fungovat dál, pokud Ukrajina padne.

Video: Útok ruských helikoptér na letiště Hostomel / YouTube

Každopádně jsou nyní přepravní kapacity v rámci systému SALIS omezeny, což se mimo jiné dotýká i České republiky resp. AČR. Současné přepravní kapacity AČR jsou velmi omezené, a to se nebavíme o přesunu vojenské techniky (např. LOV Iveco, Tatra-815 atd.). Dvojice stávajících dopravních letounů Airbus A-319CJ, kterými AČR disponuje, mají značně omezené možnosti a o ostatních letounech, které má naše armáda k dispozici, nemá smysl s ohledem na dolet a kapacitu ani hovořit.

Armáda České republiky by měla disponovat vlastní přepravní kapacitou a nespoléhat se pouze na Alianci, či různé smluvní dopravce. Tento fakt potvrdily zkušenosti s evakuací z území Afghánistánu v minulém roce a ukazuje to i současný konflikt na Ukrajině.

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP