S letouny L-410 se v AČR stále počítá
Jednou z největších legend, kterou dal světu československý letecký průmysl, je malý dopravní stroj L-410 Turbolet z moravských Kunovic. Jeho první prototyp poprvé vzlétl 16. dubna 1969 a letouny této typové řady se vyrábí dodnes. V roce 2015 navíc spatřil světlo světa modernizovaný typ L-410NG. Armáda České republiky je také uživatelem několika těchto léty prověřených strojů. Jeden z nich, fotogrammetrická verze L-410FG s trupovým číslem 1526, prodělal v Aircraft Industries (LET Kunovice) roční generálku v hodnotě několika desítek milionů korun. Tím je zaručen provoz na dalších 10 let, respektive 4 800 letových hodin.
Foto: S letouny L-410 se v AČR stále počítá | Ministerstvo obrany ČR
„Revize se dělá jednou za deset let, či za 4 800 letových hodin a součástí revize byla také modernizace avionického vybavení a přestavba letounu tak, aby se letoun L-410FG maximálně přibližoval letounu L-410UVP-E20, který používá 24. základna dopravního letectva,“ uvádí Tomáš Králík, vedoucí oddělení údržby letadel Aircraft Industries (LET Kunovice). Servisních prací a úkonů bylo na tomto letounu uděláno nepřeberné množství. Vyjmenovat všechny úkony údržby by bylo vyčerpávající. Letounu se však dostalo maximální péče a velká pozornost byla věnována každičkému detailu. Zkušenému oku zákazníka neuniklo nic. Na letounu byla opravena, generálkována či vyměněna značná část přístrojů a agregátů. Cílem bylo zajištění bezproblémového provozu letounu do další revize. Rozsáhlá modernizace 30 Prosklené pracoviště operátora doznalo také řady změn z letounu, jako celku, který je starý bezmála čtyřicet let, dělá prakticky nový letoun. „Musím velice pochválit techniky z 24. základny, že se o letoun opravdu velice dobře starají. Tento letoun není zdaleka tak poznamenán svým provozem, jako letadla tohoto typu používaná v civilním provozu soukromými provozovateli. Je to samozřejmě dáno i náletem, který nyní činí zhruba 4 000 hodin, což je u letounu této kategorie relativně málo, ale je to samozřejmě dané operačním využitím,“ dále dodává Králík.
Odstrojení až na plech
Veškerému servisu samozřejmě předcházejí demontáže letadlových celků, přístrojů a agregátů. Jsou odkryta všechna přístupová místa údržby, svěšeny motory a vrtule, odstraněn lak, jelikož ten se v tomto případě také kompletně obnovil. Oproti přechozím letounům typu L410, které obdržely maskovací kamufláž, byl však zvolen lesklejší nátěr, který vykazuje delší životnost a není tolik náchylný k opotřebení jako čistě matný povrch. Turbolet nově získal i zvýrazněné žluté lemování všech dveří a vysekávací zóny dle normy STANAG 3230. Na přídi přibyl i nápis CZECH AIR FORCE, lvíček je vyobrazen pouze linkou a na trupu byla pod evidenčním trupovým číslem aplikována samolepka se znakem 24. základny dopravního letectva. Na samotném vybavení letounu lze pak zvenčí pozorovat také řadu rozdílů, jelikož vzhledem k tomu, že letoun nebyl původně modernizován na aktuální civilní předpisy, došlo nyní k potřebnému upgrade radionavigačního vybavení pro splnění podmínek Eurocontrol. Na spodní části trupu byly původní VHF antény radiostanic LUN3520 nahrazeny novými. Dále byly instalovány antény radiovýškoměru, antikolizního systému TCAS a povětrnostního radaru. Na pravé straně trupu bylo odstraněno kulovité okno. Oproti bývalé konfiguraci obletové laboratoře se do proskleného pracoviště operátora na přídi stroje vrátily panely s vybranými letovými přístroji, GPS či komunikačními prostředky.
Zdroj: A report, Ministerstvo obrany ČR