Těžká technika na veletrhu Eurosatory 2024, o kterou Armáda ČR již projevila nebo by mohla v budoucnu projevit zájem
Na nedávném významném mezinárodním veletrhu obranných technologií a vojenské techniky Eurosatory 2024 bylo k vidění obrovské množství zajímavé vojenské kolové či pásové techniky, včetně vybraných systémů, o které Armáda České republiky již projevila nebo by mohla v budoucnu zájem projevit v souvislosti s její modernizací.
Video: Těžká technika na Eurosatory 2024, o kterou Armáda ČR již projevila nebo by mohla projevit zájem / CZ DEFENCE
Na veletrhu nás samozřejmě zaujala nejnovější 3. generace řady Tatra Force v provedení pro ozbrojené síly. Nová kabina disponuje řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, vylepšeným interiérem nebo digitalizovanou palubní deskou a moderní elektronikou. Oproti předchozí generaci má přepracovaný skelet s moderními konstrukčními prvky přinášející zvýšenou bezpečnost osádky a lepší výhled. Dvou i čtyřdveřové kabiny budou variabilní, automobilka tedy nabídne nízkou verzi, která usnadní průjezdy v nízkých profilech, ale též např. nakládku do velkokapacitních transportních letounů apod., tak verzi s vyšším stropem. 3. generace řady Tatra Force pak bude, stejně jako u předchozí generace, umožňovat také instalaci zodolněných (pancéřovaných) kabin.
Osvědčený podvozek nové Tatry s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami opět zajistí výborné jízdní vlastnosti a průchodivost vozidla terénem, která by měla být u třetí generace Tatra Force ještě o něco lepší, než má generace druhá. Nová Tatra Force bude standardně nabízena v konfiguraci 4x4, 6x6 a 8x8, avšak opět budou k dispozici, stejně jako u předchozí generace, také vícenápravové verze s různým počtem hnaných a řiditelných náprav.
Dalším vozidlem, u kterého jsme se zastavili, bylo pásové bojové vozidlo pěchoty CV90 MkIV. Právě tento typ vozidla od švédského výrobce BAE Systems Hägglunds bude mít Armáda České republiky resp. 7. mechanizovaná brigáda ve své výzbroji. Bude se jednat celkem o 246 kusů v sedmi variantách a první vozidla by naše armáda měla obdržet ke konci roku 2026. Vystavované pásové BVP CV90 disponovalo řadou nových observačních a ochranných prvků, které by měly osádce vozidla zajistit účinnou ochranu a vysoké situační povědomí na moderním bojišti.
Německo-francouzská společnost KNDS na letošním Eurosatory prezentovala ve světové premiéře svůj zcela nový projekt v podobě demonstrátoru tanku Leopard 2 A-RC 3.0 s bezosádkovou, dálkově ovládanou věží (o tomto novém systému jsme podrobněji psali již dříve).
Nás pak zajímal hlavně tank Leopard 2 A8, který byl vystavován v téměř identické konfiguraci, v jaké by ho mohli v budoucnu obdržet naši tankisté ze 73. tankového praporu. AČR plánuje pořídit minimálně 61 tanků Leopard 2 A8 v šesti modifikacích s možností pořízení dalších 16 strojů. Celkem se tedy jedná o pořízení až 77 kusů tanků v šesti modifikacích (bojová, velitelská, vyprošťovací, ženijní, mostní a pro výcvik řidičů). Tanky mají být pořízeny formou společného nákupu (Cooperative Procurement Arrangement, CPA), dohodou mezi několika zainteresovanými státy. Předmětem vyjednávání je především průmyslová spolupráce na projektu s cílem zajistit maximální bezpečnost dodávek, financování včetně případných zálohových plateb, smluvní zajištění dodávek jednotlivých modifikací tanků a model zajištění záručního a pozáručního servisu. Na vyjednávání, které nyní mezi českým a německým ministerstvem obrany probíhá, je stanoven termín do 31. prosince 2024. Pokud nenastanou komplikace, nové hlavní bojové tanky Armády ČR by měly být zavedeny do užívání v roce 2027 s tím, že ukončení dodávek se očekává nejpozději v roce 2030.
Armáda ČR se v budoucnu bude zabývat také akvizicí samohybných minometů (pravděpodobně ráže 120 mm) umístěných na kolové a/nebo pásové platformě. V rámci pásové varianty se pak jako logické řešení jeví platforma CV90, které již naše armáda bude mít zavedené ve své výzbroji. Ohledně kolové platformy připadá v úvahu české vozidlo Pandur II 8x8 CZ (které je již také v naší armádě řadu let zavedeno) resp. Pandur Pandur II 8x8 EVO, což bude nová generace v Česku vyráběného pancéřovaného vozidla. Možným řešením je také finské vozidlo Patria AMV (Armoured Modular Vehicle) s minometným systémem NEMO (120 mm), které bylo na letošním pařížském veletrhu v této konfiguraci vystavováno.
Naše armáda resp. naši ženisté budou také v budoucnu potřebovat nové doprovodné mostní systémy a pontonové mostové soupravy, což patří mezi modernizační projekty AČR. Vzhledem k plánovanému pořízení nových tanků Leopard 2 A8 se v této souvislosti jeví jako logické řešení pořízení mostního systému Leguan na stejném pásovém podvozku, tedy podvozku tanku Leopard 2. Právě tento systém byl na letošním Eurosatory vystavován společností KNDS.
Mostní systém Leguan však může být umístěn také na kolovém podvozku, čímž se kombinují výhody kolové platformy a její mobility s nosností MLC 80, která s rezervou postačuje i pro nejmodernější hlavní bojové tanky. Kolové řešení v podobně umístění systému Leguan na osvědčenou českou kolovou platformu Tatra 10x10 byl pak k vidění v rámci venkovní expozice společností KNDS a Tatra Trucks.
Leguan umožňuje mobilitu hlavního bojového tanku Leopard 2 a spolu s tím také maximálně shodnou logistiku provozu i údržby. Jeho mosty o délce 14 m a 26 m splňují nejpřísnější požadavky na nosnost MLC 80 (vozidlo samo spadá do kategorie MLC 70), a z definice své koncepce je přímo určen pro zajištění mobility hlavních bojových tanků Leopard 2. Spolu s tím nabízí vysoce výkonné koncepce ochrany a řadu dalších prvků výbavy, jako je chladicí systém, pomocný generátor energie atd. Jeho most lze přizpůsobit prakticky všem podvozkům těžkých pásových vozidel. Vyznačuje se modulární koncepcí, díky čemuž je univerzální a rozšiřitelný.
Jak již bylo zmíněno, naše armáda bude kromě mostních systémů poptávat také pontonové mostové soupravy. V oblasti pontonových souprav již před časem šternberská Excalibur Army společně s korporací General Dynamics European Land Systems (GDELS) představila řešení v podobě pontonové mostní soupravy IRB na podvozku Tatra 815-7 Force, která pro pásová vozidla spadá do kategorie MLC 80 přesně tak, jak armáda požaduje. Jedním z možných řešení pro AČR tak může být právě tento systém.
Na letošním Eurosatory pak bylo prezentováno také další řešení v podobě motorizovaného plovoucího mostu, a to systém PFM od francouzské společnosti CNIM. Tento systém je schopen zajistit bezpečný přejezd pro nejtěžší vozidla ozbrojených sil, jako je např. tank Abrams M1A2 SEPV3, Leopard 2A7, Challenger 2 apod. a již slouží či bude sloužit v několika členských armádách NATO.
Kromě námi vybrané těžké techniky se na pařížském veletrhu prezentovala celá řada dalších moderních kolových či pásových systémů, z nichž se některé určitě v budoucnu objeví ve výzbroji světových armád včetně členských armád NATO.