Vládní letouny Airbus A-319 jsou připraveny na budoucnost
Společné evropské nebe čekají největší změny ve více než stoleté historii komerční letecké dopravy. Po patnácti letech příprav jde do finální fáze společný projekt EU, který představuje revoluci v řízení letového provozu. Modernizační program SESAR umožní zvýšit frekvenci komerčních letů nad starým kontinentem až trojnásobně. Přitom se bude létat mnohem bezpečněji a také na čas. Oba airbusy A319 CJ vládní letky jsou na novou éru letecké dopravy připraveny.
Foto: Letoun Airbus A-319 patří do skupiny dopravních letounů s krátkým a středním doletem. Typ A-319 začal s cestujícími létat v roce 1996. | army.cz
V závěru loňského roku se v hangárech společnosti Lufthansa Technik v Hamburku podrobily postupně oba vládní, české airbusy důležité úpravě. Do jejich elektronického komunikačního vybavení přibyly nové odpovídače třídy ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). S nimi se tuzemské vládní speciály vyrovnají s požadavky nového systému uspořádání letového provozu SESAR, který vstupuje v platnost už za necelé tři roky. Projekt SESAR (zkratka Single European Sky ATM Research) umožní mnohem plynulejší odbavování letadel ve vzdušném prostoru, takže bude schopen zvládnout až trojnásobný nárůst letecké dopravy v Evropě při desetinásobném zvýšení její bezpečnosti. Zároveň by mělo odpadnout tradiční kroužení nad letišti při čekání na volnou přistávací dráhu, takže by během každého letu mělo dojít ke snížení negativní zátěže životního prostředí průměrně o 10 %. Spolu s tím poklesnou náklady související s uspořádáním letového provozu až o polovinu. Cestující tuto změnu pocítí především na výrazném snížení počtu zpožděných letů, k nimž v přetíženém letovém provozu nad Evropou běžně dochází a nevyhýbají se ani vládním letům.
Zavedení programu SESAR do praxe však od majitelů a provozovatelů dopravních letadel vyžaduje přijetí určitých technických opatření. Nejdůležitějším z nich je, že nejpozději do 7. června roku 2023 budou muset být všechna v Evropě provozovaná letadla, jejichž vzletová hmotnost přesahuje 5,7 tuny, případně jejich maximální rychlost přesahuje 250 uzlů (460 km/h), vybavena odpovídači třídy ADS-B. Ty reagují na „dotazy“ vysílané čidly pozemních přehledových radarů a v jednosekundových intervalech automaticky po celou dobu letu vysílají přesnou polohu letadla, jeho identifikaci, výšku, rychlost a další nezbytné údaje pro řízení letu v reálném čase. V současné době proto většina evropských leteckých dopravců řeší zabudování odpovídačů ADS-B do letadel své flotily. Zatímco ještě v listopadu 2018 jimi bylo vybaveno pouze asi 20 procent evropských letadel, v současné době je to již přes šedesát procent. Armádě České republiky, která provozuje letouny vládní letky, dodala pro airbusy potřebné vybavení společnost Lufthansa Technik z Hamburku. Vývojová část programu SESAR (Single European Sky ATM Research) je koordinována Společným podnikem SESAR založeným v roce 2007 Evropským společenstvím a agenturou EUROCONTROL, která koordinuje činnost národních organizací řídících letecký provoz. Projekt SESAR je evropskou obdobou systému NextGen provozovaného v USA. Letový provoz nad severním Atlantikem monitoruje (prozatím jen ve zkušebním provozu) systém Aireon.
Foto: A-319CJ - prostor pro cestující | army.cz
Není to poslední investice, kterou budou muset vládní letouny podstoupit. V následujících letech bude nezbytná také modernizace satelitní komunikace, a to buď modernizací stávajícího SATCOMu, nebo rozšířením schopností včetně palubního bezdrátového internetu. I tentokrát jde o investici vnucenou vnějšími okolnostmi, protože síť komunikačních satelitů Inmarsat I3, kterou letouny Airbus využívají, zastarává a bude nutné tyto 12 let staré letouny přizpůsobit novým standardům.