Akvizice stíhacích letounů F-16 pro slovenskou armádu: První piloti už cvičí v USA

 27. 05. 2021      kategorie: Události

Nákup nových stíhacích letounů F-16 Block 70/72 pro slovenské vzdušné síly je jedním z největších modernizačních projektů slovenské armády. Kontrakt na jejich zakoupení byl podepsán koncem roku 2018 ještě předcházejícím vedením Ministerstva obrany v čele s bývalým ministrem obrany Petrem Gajdošem. Zatímco první kusy nových stíhacích letounů F-16 má Slovensko obdržet v roce 2023, už v průběhu letošního roku se piloti slovenských vzdušných sil připravují na pilotování těchto letounů ve Spojených státech.

F-16V.Block.70.Lockheed.Martin.FUFoto: Nákup nových stíhacích letounů F-16 Block 70/72 (na snímku) pro slovenské vzdušné síly je jedním z největších modernizačních projektů slovenské armády. | Lockheed Martin / CC BY-NC-ND

Krátká historie nákupu stíhacích letounů

Nákup nových stíhacích letounů jako náhradu za dosluhující stroje MiG-29 patří mezi priority vyzbrojovaní, které jsou uvedeny v Bílé knize o obraně Slovenské republiky z roku 2016. V současnosti slovenská armáda využívá stíhací letouny MiG-29, konkrétně tyto stroje využívají letci Taktického křídla Otto Smika, které je dislokováno ve městě Sliač. Ne všechny migy jsou ale provozuschopné. Příběh náhrady stíhacích letounů MiG-29 se začal psát už v roce 2013, kdy se tehdejší vedení Ministerstva obrany SR v čele s Martinem Glváčem rozhodlo, že se vydá cestou pronájmu letounů švédské výroby JAS-39 Gripen od společnosti SAAB. Tento typ letounů má v pronájmu Česká republika a Maďarsko. Na konci roku 2015 tehdejší ministr obrany Martin Glváč informoval veřejnost, že k podpisu dohody se švédskou stranou je vše připraveno. Jelikož se ale blížily parlamentní volby, tehdejší ministr obrany Glváč se rozhodl ponechat rozhodnutí o pronájmu letounů JAS-39 Gripen na novou vládu. Po tom, co do čela Ministerstva obrany v roce 2016 nastoupil Peter Gajdoš, se podle medializovaných informací objevily problémy s pronájmem těchto strojů.

Problémy podle tehdejšího vedení Ministerstva obrany souvisely údajně s tím, jak informoval bývalý tajemník služebního úřadu Ministerstva obrany Ján Hoľko, že švédská strana neuvažuje o pronájmu stíhacích letounů JAS-39 Gripen, protože to neumožňují mezinárodní smlouvy. Tento postup tehdejšího Ministerstva obrany odstartoval vlnu kritiky. Mezi kritiky postupu MO SR byl i nynější ministr obrany Jaroslav Naď, který tehdy tvrdil, že žádný problém s mezinárodními dohodami a smlouvami není. Problém s mezinárodními dohodami a smlouvami neviděla ani švédská strana. Podle dostupných informací se pod neúspěch společnosti SAAB a jejích gripenů podepsalo i to, že švédská strana upustila od původního záměru pronajímat Slovensku gripeny a chtěla, aby Slovensko koupilo letouny formou leasingu. I z těchto důvodů se Slovensko začalo ohlížet po jiných nabídkách, včetně možnosti nákupu amerických letounů F-16.

Koncem roku 2017 potvrdilo velvyslanectví Spojených států na Slovensku probíhající jednaní o možném dodání letounů F-16–V Block 70/72 slovenské armádě. Jde o nejnovější verzi stíhacího letounu F-16, který slouží v mnoha zemích po celém světě. V létě roku 2018 se do klubu budoucích uživatelů stíhacích letounů F-16 přidalo i Slovensko. Zelenou nákupu 14 letounů F-16 Block 70/72 dala Bezpečnostní rada státu a vláda SR v červenci 2018, kdy toto rozhodnutí přijala na základě doporučení Ministerstva obrany. Na tiskové konferenci po jednání vlády tehdejší předseda vlády Peter Pellegrini uvedl, že za 14 stíhacích letounů F-16 Block 70/72 zaplatí Slovensko 1,589 miliardy eur. Cena obnáší kromě samotných letounů i výcvik 22 pilotů a 160 členů vojenského personálu, munici i logistiku. Peter Pellegrini zároveň doplnil, že šlo o ekonomicky nejvýhodnější a technicky nejlepší nabídku.

Nabídka americké strany je z hlediska nákladů na více než 30letý životní cyklus letounů o osm procent nižší, než švédská nabídka na letouny JAS-39 C/D Gripen. Slavnostní podpis smlouvy s americkou vládou proběhl 12. 12. 2018. Až do roku 2020 však byla smlouva utajovaná a odtajnit ji se povedlo až současnému ministru obrany Jaroslavu Naďovi po nástupu do funkce ministra obrany v roce 2020. Sám Naď v souvislosti s odtajněním smlouvy uvedl, že cena za letouny F-16 Block 70/72 překročí cenu 1,589 miliard eur. Slovensko by mělo 14 kusů nových stíhacích letounů obdržet do konce roku 2024, přičemž prvních sedm kusů by mělo být dodáno v roce 2023. S nákupem nových letounů souvisí i modernizace letecké základny Sliač.

První piloti už cvičí v USA

Jak již bylo zmíněno, akvizice 14 kusů nových letounů F-16 Block 70/72 zahrnuje také výcvik 22 pilotů. Tento výcvik odstartoval již v tomto roce. Podle vyjádření mluvčí Ministerstva obrany Martiny Kovaľ Kakaščíkové se v současnosti nachází v USA na výcviku 6 pilotů slovenských vzdušných sil a v průběhu tohoto roku se k nim připojí další čtyři.

Slovenští piloti v USA nejdřív absolvují výcvik na cvičných letounech T-38 a po úspěšném absolvování této části výcviku se přesunou na F-16. Výcvik technického a podporného personálu, který je také součástí smlouvy, je naplánován podle harmonogramu Ministerstva obrany na rok 2022. Dne 29. dubna zveřejnilo Ministerstvo obrany tiskovou zprávu, že první čtyři piloti už měli možnost pilotovat samotné letouny F-16 na americké vojenské základně ve státě Arizona.

Prvním slovenským pilotem, který usedl do kokpitu stíhacího letounu F-16, byl nadporučík Lukáš Kúdela. První piloti by měli ukončit výcvik v Americe v roce 2023, tedy ve stejném roce, kdy má Slovensko dostat prvních sedm stíhacích letounů F-16. Poslední piloti, kteří byli vybráni k pilotování letounů F-16, by měli ukončit výcvik v roce 2028. Předtím, než se piloti účastní výcviku ve Spojených státech, potřebují absolvovat výcvik na letecké základně Sliač, kde se k výcviku využívá cvičný taktický letoun L-39.

 Autor: Otto Dóka

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP