Armáda nakupuje letištní ohřívače vzduchu

 19. 02. 2021      kategorie: Armáda ČR

Předmětem nedávno vypsané veřejné zakázky je dodávka 23 ks letištních ohřívačů vzduchu ve třech provedeních s příslušenstvím pro zabezpečení vojenského leteckého provozu předehříváním leteckých motorů, listů, rotorů a součástí vrtulníků, motorových částí pozemní techniky, vytápění kabin a palubních prostorů letadel před zahájením létání a pracovišť leteckého personálu zejména v zimním období na letištích v České republice i v zahraničí během mezinárodních cvičení nebo zahraničních operací.

ohrivace_TITFoto: Předmětem nedávno vypsané veřejné zakázky je dodávka 23 ks letištních ohřívačů vzduchu ve třech provedeních s příslušenstvím pro zabezpečení vojenského leteckého provozu předehříváním leteckých motorů, listů, rotorů a součástí vrtulníků apod. (ilustrační foto) | US Air Force / CC BY-NC-ND

Armáda chce prověřeného a zkušeného dodavatele uvedené techniky, což podmiňuje i následujícím kritériem: „V seznamu účastník řízení uvede alespoň 3 dodávky obdobného zboží dodávané na evropské letiště v minimální hodnotě 3.000.000 Kč bez DPH,“ čímž je garantována zkušenost v oboru. Dále je součástí specifikace zakázky obligátní tlak na nejnižší podanou cenu při splnění technických požadavků na ohřívací zařízení. Systémy, které armáda poptává, se nevyhnou přísným zkouškám a požadavkům na plnění vojenských standardů.

Co přesně armáda na letiště tedy poptává? Jsou požadovány shodné nástavby 23  kusů ohřívačů vzduchu s příslušenstvím ve 3 variantách konstrukčního provedení:

1. provedení: ohřívací účelový přívěs – se skříňovou nástavbou ohřívače tvořenou dvounápravovým přívěsem s řízením přední nápravy točnicí přívěsu - určeného k pohybu po letišti (5 ks);

2. provedení: vozidlo s účelovou nástavbou - jehož základem je dvounápravový podvozek vozidla s pevně namontovanou nástavbou ohřívače vzduchu (13 ks);

3. provedení: vozidlo s výměnnou ohřívací/valníkovou nástavbou - jehož základem je dvounápravový podvozek vozidla s výměnným provedením nástavby ohřívače vzduchu (5 ks).

Jsou požadovány shodné podvozky s kabinou vozidla pro 2. a 3. variantu konstrukčního provedení. Pevný rám a pohonná jednotka podvozku vozidla s náhonem minimálně 4x2 musí pro 2. a 3. provedení vyhovovat rozměrům, hmotnosti a dostupnosti ovládacích prvků nástavbové části ohřívače vzduchu. Ohřívač vzduchu tvoří samostatná pohonná jednotka (vznětový motor a elektromotor) určená k pohonu výkonného dmychadla urychlujícího tok velkého objemu ohřátého vzduchu, naftový hořák s výměníkem tepla, objemná palivová nádrž a úložné prostory pro příslušenství - teplovzdušné rukávy apod.

Hlavní podmínkou pro pořízení nového typu 23 kusů ohřívačů vzduchu je dodržení požadovaného minimálního objemu, teploty a přenosu ohřátého vzduchu a jeho kvality, a to následovně:

•    Množství ohřátého vzduchu – minimálně 5 000 m3/ hod;
•    Tepelný výkon – minimálně 500 000 BTU;
•    Výstupní teplota vzduchu na konci teplovzdušného rukávu až 90 °C;
•    Není přípustný systém založený na spalování automobilního benzínu!

Požadované příslušenství:
•    skládací teplovzdušné rukávy;
•    rozvaděč (rozdělovač) proudu vzduchu;
•    přechodky (spojky) rukávů;
•    připojovací kabel;
•    přenosné hasicí přístroje;
•    ruční teploměr;
•    analyzátor spalin (přítomnost oxidu uhelnatého CO).

Nová vozidla budou vítaným pomocníkem na letištích v rámci České republiky, kdy pravděpodobně půjde o základny Praha - Kbely, Pardubice, Čáslav a Náměšť, přičemž jako sekundární se nyní vždy s ohledem na provoz a technické schopnosti počítá se starým terminálem letiště Václava Havla.

Zatímco např. u osobního automobilu se námraza seškrabuje mechanicky, u létající techniky tento postup nejde použít. Škrabání a otloukání námrazy by mohlo způsobit poškození potahu trupu vrtulníku a tím vést ke snížení jeho pevnosti. Pokud vrtulník stojí venku na stojánce, jsou listy nosného rotoru před samotnou námrazou vždy chráněny, tedy zabaleny do speciálních plachet. Ani to ale není vždy stoprocentně účinné, v nepříznivých podmínkách může plachta přimrznout k vrtulníku. Pokud k tomu dojde, musí ji obsluha nahřát a postupně sundat. Nikdy ji nesmí násilně strhnout.

Námraza se objevuje na trupu vrtulníku, u okének kokpitu a na listech nosného a vyrovnávacího rotoru. „Pokud není námraza dokonale odstraněna, vrtulník nesmí vzlétnout,“ objasnil Mráz, náčelník oddělení inženýrsko-leteckého zabezpečení. Odmrazování se provádí v co nejkratší době před vzletem letadla.

vrtulnik-mi-171s-zabalen-do-ochranne-plachty-_3_Foto: Vrtulník Mi-171Š ve speciální ochranné plachtě | Ministerstvo obrany ČR

Za nepříznivých meteorologických jevů a v kombinaci s teplotou pod třemi stupni nad nulou je nezbytné, aby byla letecká technika ošetřena speciálními postupy.

Odmrazování zabezpečuje speciálně vyškolená obsluha – technici vrtulníků. Ke zbavení ledu a sněhu u vrtulníků, stojících na takzvané stojánce, slouží v současné době technika TO-5 na podvozku V3S nebo AVIE. Každé auto má k dispozici až čtyři rukávy o průměru 25 centimetrů na foukání teplého vzduchu. Pokud je sníh čerstvě navátý, jeho odstranění je pro obsluhu snadné – smetení obyčejnými košťaty. Přimrzlý sníh je naopak nutné odstranit proudem vzduchu.

odmrazovacFoto: Odmrazovací stroj TO-5 na podvozku AVIE | Ministerstvo obrany ČR

Vzduch má maximální teplotu 60 stupňů Celsia a směřuje na listy rotoru, trup a ocasní nosník. „V zimním období je zpravidla příprava vrtulníků před vzletem delší o hodinu. Někdy ale ani to nestačí a protáhne se na čtyři a více hodin, a to v případě, kdy je silná námraza,“ vysvětlil major Mráz.

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP