Armáda poptává servis letounů L-410 Turbolet
Armáda poptává komplexní zabezpečení servisní podpory leteckých motorů M-601D, M-601E letounů L-410 Turbolet všech verzí, imatrikulací 1134, 1525, 1526, 2312, 2601, 2602 a 2710. Jde tedy jak o novější verze, které používají motor M-601E od roku 1985, tak i starší varianty, které stále slouží. Rodina motorů M601byla v Československu zkonstruována koncem 60. let 20. století v tehdejším podniku Motorlet, později Walter. Nyní čeká tyto motory rozsáhlý servis.
Foto: Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet (na snímku) je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy. | army.cz
Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy. Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru. Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi.
Foto: Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E (na snímku), poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. | army.cz
Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému. Speciálně upravená verze letounu L-410FG, která také na vojenském letišti v Praze-Kbelích slouží, je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřicími přístroji.
Pojďme však zpět k zadání. Společnost, která zakázku získá, musí splňovat řadu certifikací. Mimo jiné Osvědčení organizace k údržbě motorů podle předpisů EASA (European Agency for Safety Aviation – Evropská agentura pro bezpečnost letectví) nebo FAA (Federal Aviation Authority – Federální úřad pro letectví – USA) PART 145 nebo EMAR 145 a řadu dalších. Tím se seznam možných dodavatelů značně zužuje. Jako vždy, i zde rozhoduje vyjma splnění profesních požadavků a požadavků na rozsáhlou certifikaci nejnižší celková nabídková cena. Co vše armáda, respektive resort obrany poptává?
Půjde zejména o provádění:
- generálních oprav
- dílenských revizí, oprav, údržby, servisu
- dodávek náhradních dílů, materiálu a vybavení v rámci údržby a oprav
- oprav, údržby, servisu, kalibrací a nájmu kontrolně měřící techniky, pozemního vybavení a příslušenství k letecké technice
- zabezpečení technické podpory – technických asistencí, konzultační a poradenské činnosti při provádění údržby letounů L-410 včetně školení pozemního vojenského leteckého personálu
Servis šesti letounů L-410 Turbolet v rozličných verzích je skutečně potřebný, jelikož v případě verze pro přepravu cestujících jde stále o nedocenitelného, odolného pomocníka a s ohledem na absenci plánování nové techniky se armáda, ani resort obrany bez těchto strojů neobejde.
Foto: Doufejme, že tuzemské letouny L-410 Turbolet bude možné ještě řadu let provozovat. Jejich výpadek by byl pro armádu citelnou ztrátou. | army.cz
Lhůta pro podání nabídek končí dne 8. 2. 2021 v 9:00 hod. Doufejme tedy, že se do té doby přihlásí certifikované společnosti a bude tak garantována další životnost těchto sice již letitých, avšak stále spolehlivých letounů.