Česko jako staronová velmoc v sektoru obrněných pásových vozidel

 18. 11. 2024      kategorie: Téma

Kromě tanků verze Leopard 2A4, které se již ve službě nacházejí, by česká armáda mohla získat až 77 kusů nejmodernější varianty Leopard 2A8 a některých odvozených specializovaných obrněnců. Na realizaci této zakázky se bude rozsáhle podílet i český průmysl, který se má významně zapojit i do mezinárodního dodavatelského řetězce pro produkci těchto vozidel. Totéž platí i o výrobě bojových vozidel pěchoty CV90 MkIV pro českou armádu. Sílu českého průmyslu podtrhuje rovněž kontrakt, díky kterému se bude podílet na produkci dvoudílných obrněnců BvS10 pro tři členské státy Severoatlantické aliance. Co všechny tyto zprávy znamenají pro pozici České republiky v sektoru obrněných pásových vozidel?

Foto: V rámci naší návštěvy jsme měli možnost vidět dynamickou ukázku tanku Leopard 2A4 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Kromě tanků verze Leopard 2A4 (na snímku), které se již ve službě nacházejí, by česká armáda mohla získat až 77 kusů nejmodernější varianty Leopard 2A8 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Připomeňme, že Československo za první republiky náleželo mezi největší výrobce a vývozce zbraní na světě a v polovině 30. let se dostalo dokonce na první příčku žebříčku exportérů. Na těchto úspěších se významně podílela i obrněná technika, protože především společnost ČKD získala množství zahraničních kontraktů pro své tančíky a lehké tanky. Obrovská síla českého průmyslu ostatně reprezentovala i jeden z důležitých důvodů, proč o ovládnutí naší země tolik stálo Německo a následně Sovětský svaz. Masová výroba vojenské techniky včetně obrněnců tak pokračovala i za studené války, byť se většina sériové produkce tanků a dalších obrněných vozidel postupně přesunula do podniků na Slovensku. Probíhala tam převážně licenční výroba sovětských vzorů, kterými Československo zásobovalo další země Varšavské smlouvy a řadu dalších spojenců a satelitů Moskvy. V průběhu 70. let se proto stalo dokonce třetím největším (po SSSR a USA) vývozcem obrněných vozidel na světě.

Politické a ekonomické změny, které se dostavily po roce 1989, nevyhnutelně znamenaly také zásadní utlumení tohoto sektoru. Výroba podle sovětských licencí se zastavila a mnohé české a slovenské společnosti musely nalézt nové uplatnění. Některé to nezvládly a zanikly, další se přesunuly do jiných sektorů, avšak nemálo proslulých značek transformaci přečkalo a funguje dodnes. V novém století začal český obranný průmysl znovu nabírat dech, navázal spolupráci se zahraničím, postupně se konsolidoval a vytvořil si pevnou pozici na trhu. Některým firmám se daří natolik, že rozsáhle investují za hranicemi, aby rozšířily své výrobní kapacity. Přestože asi 90 % produkce českého obranného průmyslu směřuje na export, což souvisí i s pokračující válkou na Ukrajině, musí se pochopitelně uvést rovněž velmi významný podíl domácích firem na probíhající modernizaci Armády České republiky.

Tento proces se samozřejmě týká i obrněných vozidel. Za jakýsi symbol rostoucího významu a potenciálu domácího průmyslu se dá označit osmikolový obrněnec Pandur II, který původně pochází od nadnárodní korporace General Dynamics European Land Systems. Sériová výroba se odehrávala v Rakousku, avšak na dodávkách pro Armádu ČR se od začátku podílely i české podniky. Postupem času došlo ke kompletnímu přenesení výroby těchto vozidel do Česka, konkrétně do společnosti Tatra Defence Vehicle. Ta dnes dodává obrněnce Pandur II 8x8 i pro zahraniční zákazníky a vyvíjí vlastní verze této platformy. Mezi české výrobky v této kategorii patří též obrněnci využívající terénní podvozky společnosti Tatra Trucks – například čtyřkolový Patriot, šestikolový TITUS či nejnovější šestikolový TADEAS. Tyto obrněné platformy získaly kontrakty nejen pro českou armádu, ale i pro zahraniční klienty, mezi nimiž je například Polsko, které pravděpodobně zakoupí čtyřciferné počty licenčně vyráběných obrněnců na šasi Tatra. 

Další významný krok v modernizaci české armády představuje zavedení nové obrněné pásové platformy, tzn. nového bojového vozidla pěchoty, které má nahradit již naprosto nevyhovující obrněnce BVP-2. Volba padla na typ CV90 společnosti BAE Systems, jenž původně vznikl ve Švédsku a ve službách několika evropských států nasbíral velké provozní a bojové zkušenosti. Armáda ČR získá vozidla nejmodernějšího standardu CV90 MkIV v několika verzích, jelikož kromě samotných bojových vozidel pěchoty se musí zavést i některé typy specializovaných obrněnců. Počítá se samozřejmě i s širokým angažováním domácího průmyslu, který má zajistit realizaci nejméně 40 % hodnoty celého kontraktu. To je ovšem pouze začátek, protože zájem o vozidla CV90 deklarují také další země, a proto již společnost BAE Systems zvyšuje tempo produkce a zapojuje do svých dodavatelských řetězců další subjekty. České firmy se tedy budou podílet i na výrobě vozidel CV90 pro zahraniční zákazníky.

Foto: Ilustrace pásového BVP CV90 v české kamufláži | BAE Systems (redakčně upraveno)
Foto: Ilustrace pásového BVP CV90 v české kamufláži | BAE Systems (redakčně upraveno)

Mezi hlavní partnery firmy BAE Systems v České republice patří státní podnik VOP CZ, jenž by měl realizovat montáž většiny sériových CV90 MkIV pro českou armádu. Kromě toho má vyvinout dvě nové, resp. zatím neexistující varianty této platformy, a to obrněnou ambulanci a dělostřelecké pozorovací vozidlo, na které bude vlastnit licenci, a proto může profitovat z jejich případného exportu. Vysoce důležitá role připadne společnosti Excalibur Army, která by měla zajistit sériovou výrobu střeleckých věží, zatímco podnik Meopta se má podílet na dodávkách zaměřovacích systémů UTAAS, a to nejen pro obrněnce pro Armádu ČR, ale i pro další země, např. Slovensko, Švédsko či Dánsko. Společnost Ray Service bude dodávat kabelové svazky a jiné elektrické součástky. Seznam pěti klíčových partnerů zakončuje státní podnik VR Group, který se má podílet na výcvikových simulátorech.

Kromě této pětice hlavních českých partnerů společnost BAE Systems oslovila též mnoho dalších subjektů v českém průmyslu, takže na realizaci projektu nákupu vozidel CV90 MkIV se bude celkově podílet až třicet domácích firem. Patří mezi ně např. firma URC Systems, která by měla produkovat elektronické rušiče, nebo společnost B.O.I.S. – Filtry pro zajištění souprav pro maskování. Firma Pramacom se bude podílet na produkci komunikačního a informačního vybavení obrněnců a podniky Agados, Ace-Tech a Laser Centrum by měly zajišťovat přesnou produkci některých kovových součástí. Projektu se účastní rovněž společnost EVPÚ Defence, která se zapojí do dodávek zaměřovacích a ochranných systémů. Některé vývojové procesy budou probíhat ve spolupráci s univerzitou ČVUT a je třeba zmínit také společnost Tatra Trucks, jejíž podvozky budou využívat servisní automobily.

Spolupráce českého průmyslu s korporací BAE Systems se ovšem rozhodně neomezuje pouze na realizaci programu nákupu CV90 MkIV pro Armádu České republiky. V červnu 2024 byla zveřejněna zpráva o uzavření smlouvy společností BAE Systems a Tatra Defence Vehicle týkající se sériové výroby dvoudílných obrněných pásových vozidel BvS10. Také v tomto případě jde o platformu švédského původu, resp. design od značky Hägglunds, která kdysi vyvinula i CV90 a nyní tvoří součást korporace BAE Systems. Společnost Tatra Defence Vehicle má zabezpečit svařování, lakování a izolování obrněných koreb BvS10. Tyto vozidla nyní v rámci programu CATV-3N (Collaborative All-Terrain Vehicle – 3 Nations) nakupují tři členské země Aliance – Velká Británie, Německo a Švédsko. Podle smlouvy jde o dodání 250 kusů s opcí na dalších 274 exemplářů. Jedná se o další konkrétní případ zapojení českého průmyslu do produkčních procesů společnosti BAE Systems.

Foto: Obojživelné pásové obrněné vozidlo BvS10  | BAE Systems
Foto: Obojživelné pásové obrněné vozidlo BvS10 | BAE Systems

Mezi nejvýznamnější akviziční programy Armády České republiky a největší šance domácího průmyslu patří pořízení až 77 kusů nových tanků Leopard 2A8 a odvozených obrněnců. Od začátku se samozřejmě předpokládalo zapojení českého průmyslu a nejvíce se hovořilo o scénáři podobnému tomu, jako u vozidel CV90 MkIV – tedy o konečné montáži ve firmě VOP CZ. Postupně se ale plány spolupráce německé společnosti KMW a českých firem velmi zásadně rozšířily, což souvisí především s dramaticky vzrůstajícím zájmem o tanky v Evropě. Pod vlivem konfliktu na Ukrajině totiž svoje tankové útvary hodlá posílit a modernizovat řada států NATO a EU (kromě Česka např. Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Norsko, Španělsko, Itálie a pochopitelně i samo Německo) a zavedení této techniky plánují i státy, které dosud tanky neprovozují, především tři pobaltské republiky. Poptávka tak převyšuje nabídku, což se odráží ve velkém tlaku na zvýšení tempa produkce.

Favoritem ve většině uvedených zemí je sice Leopard 2A8, jenže na trhu působí i konkurence – například německý tank Rheinmetall Panther KF51, americký M1 Abrams a jihokorejský K2 Black Panther. Také proto německá společnost Krauss-Maffei Wegmann usiluje o zvýšení tempa dodávek tanků Leopard 2A8, které se nyní pohybuje okolo tří kusů za měsíc, kdežto za studené války šlo o počet až 20 vozidel za měsíc. Firma KMW se chce k oné dřívější rychlosti vrátit, což ovšem nebude nijak snadné ani rychlé. Jedno z řešení proto spočívá v zapojení zahraničních partnerů. Vyspělý a geograficky blízký český průmysl tak představuje logickou volbu. Podobně jako v případě vozidel CV90 MkIV tudíž probíhají rozhovory nejen o podílu českých společností na produkci nových obrněnců pro Armádu České republiky, ale i o zapojení do dodávek pro další zahraniční zákazníky.

Foto: Leopard 2A8 na Eurosatory 2024 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE
Foto: Leopard 2A8 na Eurosatory 2024 | Michal Pivoňka / CZ DEFENCE

Kromě finální montáže tanků Leopard 2A8 ve státním podniku VOP CZ se tudíž přemýšlí také o montáži nebo licenční výrobě tankových věží ve firmě Excalibur Army. Mluví se dokonce o variantě montáže či produkce koreb v Česku, což by v kombinaci s výše uvedenými procesy prakticky znamenalo, že by zde fungovala další výrobní linka na tanky Leopard 2A8. Spoustu možností uplatnění samozřejmě mohou mít další české podniky, které se podílejí na programu CV90 MkIV, takže by se mohly dostat také do pozice subdodavatelů pro tanky Leopard 2A8. Jde například o značky Meopta, Ray Service URC Systems nebo TDV, ale lze jmenovat i další subjekty s potenciálem produkovat komponenty pro tento program – Letecké přístroje Praha, Mesit, PBS Velká Víteš nebo Retia. Rozhovory každopádně pokračují a oznámení prvních smluv na téma průmyslové kooperace se očekává ještě letos.

Rostoucí význam domácích firem v oblasti obrněných pásových vozidel tak představuje jeden z vysoce významných indikátorů rostoucí síly českého obranného průmyslu. Moderní tanky a bojová vozidla pěchoty náleží mezi technologicky náročné produkty, jejichž výroba potřebuje opravdu vyspělou průmyslovou základnu. Rozsáhlé zapojení českých společností v programu pořízení obrněnců CV90 MkIV pro Armádu České republiky proto přesvědčivě prokazuje, že Česko touto technologickou a výrobní základnou skutečně disponuje. Lze předpokládat, že se domácí společnosti významně zapojí i do produkce tanků Leopard 2A8, a že v případě obou těchto platforem nezůstane pouze u dodávek pro českou armádu, jelikož firmy BAE Systems i Krauss-Maffei Wegmann chtějí integrovat české firmy do produkčních procesů pro svoje další zákazníky. Vše tak nasvědčuje tomu, že se Česká republika v oblasti pásových obrněnců znovu dostane mezi výrobce se světovým významem.

Zdroj: Ministerstvo obrany ČR

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP