Excalibur Army poskytla pro IZS provizorní most, tým firmy ho instaloval v náročných podmínkách
Společnost Excalibur Army na žádost IZS zajistila ve spolupráci s HZS a AČR provizorní přemostění řeky Bělá v České vsi na Jesenicku s využitím svých mostních systémů AM 70 EX a AM 50 EX. Most byl instalován ve velmi náročných podmínkách během pátku, soboty a neděle od 20. a 22. září. Díky perfektní spolupráci armádních ženistů a hasičů s pracovníky společnosti Excalibur Army je most od nedělního odpoledne k dispozici pro přesun vozidel i příslušníků IZS, což významně zefektivnilo záchranné práce po povodních. Most není určen pro veřejnost. Na místě bude tak dlouho, dokud potrvá jeho potřeba ze strany IZS.
Pro instalaci mostu byla použita dvě mostová pole, jedno ze systému AM 70 EX a druhé ze systému AM 50 EX. Číslice v názvech systému označují orientační bezpečnou nosnost v tunách podle standardu NATO. Instalaci zajistil mostní automobil AM-70 EX, osmikolové vozidlo na podvozku Tatra Force.
Jiří Talanda, výrobní ředitel Excalibur Army, uvádí: „Prosba ze strany IZS, zda je v silách naší firmy zajistit provizorní přemostění řečiště, k nám dorazila ve čtvrtek 19. září a majitel skupiny CSG, do které naše firma patří, pan Michal Strnad, okamžitě rozhodnul, abychom poskytli IZS vše, co máme k dispozici. Neváhali jsme ani vteřinu a pustili se do přípravy dvou mostních systémů, které máme v našem areálu a které využíváme pro prezentaci zákazníkům. V pátek bylo upřesněno, že místem instalace je Česká ves u Jeseníku, kde byla potřeba IZS k přemostění vodního toku největší.“
Instalace mostu na místě začala v pátek 20. září krátce po 19. hodině ve spolupráci ženistů Armády ČR, příslušníků HZS a týmu společnosti Excalibur Army. Jednalo se o mimořádně složitou lokalitu na hranici technických možností kvůli šířce koryta, rozdílu ve výšce obou břehů řeky, nedostatku místa pro manipulaci a poškození říčního dna, do kterého bylo třeba zapustit podpěry. První mostové pole bylo položeno v pátek po 23. hodině, ale bylo třeba zlepšit stabilitu konstrukce. Po konzultaci s expertem Univerzity obrany na ženijní konstrukce, doc. Pavlem Maňasem, se tým na místě rozhodl pro novou instalaci. Proto bylo mostní pole vyzvednuto z řečiště a pokládka proběhla znovu. Most byl předán do užívání IZS v neděli 22.9. ve 13 hodin.
Jiří Talanda uvádí: „Děkuji za vynikající spolupráci HZS, PČR a AČR. Jejich příslušníci zajišťovali rekognoskaci terénu, uzavírku komunikace, zázemí pro náš tým a samozřejmě pomoc při položení mostu. Děkuji také týmu zaměstnanců Excalibur Army, který na projektu pracoval. Od čtvrtka jsme se nezastavili a přes víkend naspali sotva pár hodin. Výsledek ale stojí za to a dělá nám obrovskou radost.“
Petr Mudra, starosta České vsi, uvádí: „Mám obrovský respekt k práci, kterou tým Excalibur Army spolu s hasiči a vojáky při stavbě mostu odvedl. Most hraje při odstraňování následků povodní v naší obci velkou roli a nejen to: Dnes díky němu mohla technika HZS zasáhnout proti požáru, který vypuknul u jedné z nemovitostí, které se poblíž řeky Bělá nachází.“
Mostní systémy společnosti Excalibur Army jsou jedním z jejich důležitých produktů: Desítky souprav byly dodány zákazníkům v Pákistánu a Vietnamu.
Jak probíhá proces instalace mostu
- Je třeba připravit terén v místě pokládky. Situaci komplikuje, pokud je povrch tvořen betonem, asfaltem či kamennou rovnaninou, což byl případ této instalace.
- Vozidlo nesoucí mostní pole přijede na místo a musí být umístěno do správné polohy vůči oběma břehům. V tomto případě vozidlo muselo zaujmout polohu s přesností na centimetry.
- Dojde k rozvinutí mostu nad překážku (např. vodní řečiště), vysunutí hydraulických podpěr a sklopení mostu do překážky.
- Dojde k ukotvení mostu a jeho uvedení do vodorovné polohy.
- Proběhne zátěžová zkouška mostu se zátěží minimálně 20 tun a jeho opětovné srovnání do vodorovné polohy.
- Přijede vozidlo s druhým mostovým polem. Vozidlo najede na již stojící první mostní pole.
- Druhé mostní pole je sklopeno a ukotveno do prvního mostního pole.
- Most je rozvinut přes překážku.
Most je určen pouze pro složky IZS a nemůže sloužit veřejnosti vzhledem ke specifickým pravidlům jeho používání: Platí omezení rychlosti, brždění a akcelerace při jeho překonávání, jsou nepřípustné prudké změny směru jízdy. Pěší osoby se mohou pohybovat pouze středovou částí mostovky.
Zdroj: Excalibur Army