Hiluxy ušetří armádě miliony korun na PHM ročně

 24. 11. 2020      kategorie: Armáda ČR

Armáda České republiky si nedávno vybrala jako nástupce zastaralých vozů UAZ a již zastarávajících vozů Land Rover Defender nová vozidla Toyota Hilux se stopadesátikoňovým motorem 2.4 D‑4D, s pohonem 4x4, plnící normu EURO 6. Dodavatelem nových vozidel bude společnost Glomex. Pojďme se na tyto nové vozy podívat z pohledu spotřeby pohonných hmot.

123770362_3691284477569909_1719228416277920078_oFoto: Armáda České republiky si nedávno vybrala jako nástupce zastaralých vozů UAZ a již zastarávajících vozů Land Rover Defender nová vozidla Toyota Hilux (ilustrační foto) | army.cz

Legendární pick-up od svého uvedení na trh v roce 1968 zanechal stopu snad všude, kde se jen objevil. A Toyota Hilux představuje vrchol mezi pick-upy, což dokazuje svojí robustností vyplývající z rámové konstrukce karoserie, v kombinaci s markantním designem, velmi kvalitním interiérem a schopností utáhnout přívěs o hmotnosti až 3,5 t. Bez obav ho vystavte nástrahám náročného terénu nebo stresu každodenního života - Toyotě Hilux ničím nenaženete strach. Tak zní marketingová slova Toyoty a kdo viděl pořad TopGear nebo sleduje automobilovou scénu, ví, že jde skutečně o robustní a kvalitní vozy. Co se týká celkové spolehlivosti / poruchovosti vozidel, lze jen doufat, že dnešní verze Hiluxu, která je elektronikou a různými čidly doslova nabitá, bude sloužit stejně spolehlivě, jako původní staré verze Hilux, kde bylo elektroniky minimum.

Pokud se podíváme na oficiální předpoklad armády, který uvádí, že se počítá u jednoho vozu s ročním nájezdem 11000 kilometrů, z toho 75 % na silnici, 15 % na polních cestách a zbylých 10 % v terénu, můžeme si jednoznačně vyvodit, že spotřebu lze nejlépe vypočítat s ohledem právě na silniční provoz. Pokud budeme počítat s tím, že v provozu bude všech 1200 kusů a skutečně se budeme bavit o většinovém provozu vozidel na silnici, což potvrzuje i fakt, že vozidla budou určena pro přesuny vojáků a materiálu do výcvikových prostor, můžeme použít jednoduchou rovnici pro výpočet spotřeby.

Výrobce Hiluxu uvádí kombinovanou spotřebu 7,2 litru na 100 km. My nebudeme tak optimističní a budeme počítat s výše uvedeným částečným provozem vozidel v terénu a na zmíněných polních cestách s celkovou spotřebou 11 litrů nafty na 100 kilometrů. Při deklarovaném nájezdu 11000 kilometrů se tak dostáváme na cca 33000 korun za PHM ročně při počítání 27 korun za litr nafty.

uaz
Foto: Vozidlo UAZ ve službách AČR | army.cz

Pokud se podíváme na vozidla UAZ, dostáváme se v rámci reálné spotřeby v kombinaci terén, silnice a polní cesty (z toho počítejme s provozem na silnicích ze 75 %, jak je uvedeno u Toyoty) na průměrnou spotřebu okolo 17 litrů benzínu na 100 kilometrů (při ceně 28 korun za litr benzínu). Provoz jednoho vozu pak v rámci PHM by pak stál cca 52000 korun ročně.

A nakonec se dostáváme k vozidlu Land Rover Defender. Armáda používá vozdila LR 90,  LR 110 a LR 130 Kajman. V daném poměru silnice, polní cesty a terén výše uvedená vozidla spotřebují v průměru 13 litrů nafty na 100 km. Provoz jednoho vozu by pak na PHM ročně stál zhruba 38000 korun.

defender
Foto: Vozdilo Land Rover Defender ve službách AČR | army.cz

Průměrná spotřeba obou v současné době využívaných vozidel AČR by tedy při ročním nájezdu 11000 km činila přes 45000 korun ročně na PHM, oproti 33000 korunám v případě Toyoty Hilux. Jde tedy o celkem markantní ušetření a  při celkovém provozu všech 1200 vozů bychom se dostali na celkovou roční úsporu na PHM přes 14 milionů korun a to už je znát. Jen pro představu, jedna nová přilba pro AČR od společnosti Argun vyšla na zhruba 14000 korun. Díky úspoře na PHM by bylo možné těchto přileb pořídit přes 1000 kusů.

Ve výše uvedeném výpočtu nereflektuji náhradní díly a cenu oprav. Vozidla Land Rover Defender a UAZ stojí nyní v rámci servisu nemalé peníze, kdežto vozy Toyota Hilux budou v záruce.

V souvislosti s pořízením nových vozidel pick-up jsme se zeptali Tiskového oddělení Kanceláře náčelníka Generálního štábu na pár otázek:

1) Jsou plánovány či zvažovány možné úpravy nedávno vysoutěžených vozidel s krycí nástavbou na ložné ploše (hard top), resp. bude verze hard top jakousi základní verzí pro další případné varianty a modifikace?

Provádění jakýchkoliv úprav nově pořizovaných vozidel není plánováno.

2) Je vozidlo pick-up ve verzi hard top v rámci AČR určeno pro uspokojení potřeb všech druhů vojsk?

Tato vozidla nahradí u všech druhů vojsk vojenská zabezpečovací vozidla určená pro přepravu osob na pozemních komunikacích a v terénu.

3) Je vozidlo pick-up ve verzi hard top určeno i pro uspokojení potřeb nově vzniklého 43. výsadkového pluku?

Těmito vozidly bude vybaven i 43. výsadkový pluk.

4) Na základě jakých kritérií bylo stanoveno množství vysoutěžených vozidel pick-up ve verzi hard top?

Počet vozidel byl dán potřebami resortu obrany.

 Autor: Martin Šiška

Spolupracujeme sCZ- LEXCZ - AOBP