I žena může být leteckým mechanikem
Přišla v montérkách, a to přímo z haly plné vrtulníků určených k opravě. Nebojí si ušpinit ruce a dává přednost technickým bulletinům před „romantickým“ čtením. K rozhovoru jsem si pozvala Sabinu Novákovou, která do LOM PRAHA s.p. nastoupila před šesti lety. Má dvě děti a v současnosti pracuje ve kbelském závodu letadel (ZLD) jako letecký mechanik pro drak-motor.
Foto: I žena může být leteckým mechanikem | Jitka Šuláková
Co jste studovala a jak jste se do LOM PRAHA dostala?
Původně jsem vystudovala kadeřnickou školu, takže jsem neměla s tímto technickým oborem vůbec nic společného. Před pár lety jsem v LOMu začínala s přípravnými pracemi na vrtulnících a asi po roce mi nabídli, že bych se mohla zkusit naučit profesi leteckého mechanika. A tak se i stalo. Všechno, co umím a znám, jsem se naučila tady. Vrtulníky jsou pro mne jasná volba již čtyři roky.
A co jste od toho očekávala, když jste na tuto nabídku kývla? Splnilo to Vaše očekávání?
Žádná očekávání jsem neměla, jelikož jsem vůbec netušila, do čeho jdu. Ze začátku jsem se velmi bála, protože jsem nevěděla, jestli to zvládnu. Ale všichni mě v mém rozhodnutí velmi podporovali. Jak můj přítel, moje rodina, tak i kolegové v práci.
Na čem momentálně pracujete a na čem nejzajímavějším jste doposud pracovala?
Momentálně s kolegou strojíme hlavní reduktor k Mi-171. A upřímně, mně tady přijde zajímavá každá práce, každý typ vrtulníku. Také se teď připravuji na typové zkoušky na Mi-17 a Mi-171. Jakmile je složím, tak budu mít vše konečně černé na bílém. Chci dokázat zejména sama sobě, že na to mám.
Foto: Sabina Nováková do LOM PRAHA s.p. nastoupila před šesti lety | Jitka Šuláková
Jak se Vám v LOMu líbí a jak vypadá Váš běžný pracovní den?
Jsem tady moc ráda a moje práce mě velmi baví. Nedokážu si představit, že bych dělala něco jiného.
Dělám to, co je mi stanoveno. Buď pokračuji v rozdělané opravě, nebo mi můj nadřízený Lukáš Syrový přidělí práci novou. Žádný stereotyp.
A čemu se tedy věnujete konkrétně? Jaké pracovní postupy používáte?
Záleží, na jaké opravy nebo na jaké předepsané práce je do našeho závodu letadel ve Kbelích vrtulník přistaven. Nejdříve se takzvaně demontuje. Poté následují přípravné práce a pak samotná montáž různých agregátů a další stanovené pracovní úkony. Pracuji přesně podle technologického postupu a k práci používám převážně standardní manuální nářadí. Většinou pracuji ve dvojici s jedním z mých kolegů.
Cestujete v rámci své práce?
Ano, byla jsem s kolegy v Burkině Faso, kam jsme vezli dva stroje Mi-17 na generální opravu. A pak jsem byla také v Ghaně, kam se brzy zase vrátíme.
Foto: Sabinu práce baví, její favorité jsou jak bitevní, tak víceúčelové dopravní vrtulníky | Jitka Šuláková
Co Vás na Vaší práci baví a máte nějakého favorita mezi leteckou technikou?
Baví mě opravdu všechno. Papírování nemám moc v oblibě, ale k tomu se naštěstí moc často nedostanu. Mí favorité jsou jak bitevní, tak víceúčelové dopravní vrtulníky. V obojím jsem se již i svezla a byl to skvělý zážitek.
Jak trávíte svůj volný čas?
Věnuji se svým dětem a ráda sportuji.
Co byste vzkázala dívkám, které uvažují o stejné kariéře jako Vy?
Aby se toho nebály, že to stojí fakt za to. Svého rozhodnutí nelituji. Moje práce je i mým koníčkem.
V současné době je velmi aktuální otázka přezbrojení Armády ČR na americké vrtulníky Viper a Venom. I pro Vás toto může být pracovní výzva?
Osobně jsem o této možnosti neuvažovala z důvodu aktuální úrovně mojí angličtiny. Také místo budoucího pracoviště je pro mě velkou překážkou. Vrtulníková základna v Náměšti nad Oslavou je z Prahy dost z ruky. Bohužel jsem neměla možnost vidět tyto americké dopravní a bojové stroje naživo, ale snad se mi to brzy podaří.
Jaká práce Vás čeká v nejbližší době?
Čekají mě přípravné práce na dopravním vrtulníku Mi-171 pro Vzdušné síly Armády České republiky.
Chtěla byste na závěr ještě něco doplnit?
Jsem státnímu podniku LOM PRAHA moc vděčná, že mi dal tuto zajímavou příležitost. A také bych ráda pozdravila všechny mé kolegy z kbelského závodu letadel.