Jiří Protiva: Nové simulační centrum NG1 je posunem na nejvyšší evropskou úroveň ve výcviku pilotů
Státní podnik LOM PRAHA tento týden v Centru leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích slavnostně uvedl do provozu novou budovu simulačního centra NG1 pro pozemní výcvik. Symbolické přestřižení pásky ředitelem LOM PRAHA Jiřím Protivou, předsedou představenstva společnosti VR Group Vítem Ryškou, ředitelem pardubického CLV Jaroslavem Špačkem, jeho zástupcem pro pozemní výcvik Jaroslavem Šeflem a předsedou představenstva Trigema Building Radimem Šponarem znamenalo další milník v propojení praktického a syntetického výcviku pilotů Vzdušných sil Armády České republiky.
Reportáž: Nové simulační centrum NG1 je posunem na nejvyšší evropskou úroveň ve výcviku pilotů / CZ DEFENCE
Ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva pro CZ DEFENCE uvedl, že otevření simulačního centra je posunem na nejvyšší evropskou úroveň ve výcviku pilotů, a to nejenom taktického letectva. Nové simulační centrum totiž neobsahuje pouze Full Mission simulátor L-39NG (L-39 Skyfox), ale do budoucna se sem přesunou i další simulátory. Nový objekt vyrostl za neuvěřitelných 10 měsíců. „Celkově jsme na vybudování simulačního centra potřebovali necelých 200 milionů korun. Jedná se o výstavbu samotné budovy i vybavení jednotlivými technologiemi,“ dodal Protiva.

Dalším unikátem je, že celý projekt je ryze českým řešením – od samotné budovy přes simulační technologie, po roli státního podniku LOM PRAHA, resp. CLV, které poskytuje letecký výcvik nejen Armádě České republiky.
Simulační výcvik nabírá stále více na významu. „Simulace jako takové hrají stále větší a větší roli ve výcviku pilotů. Je to o efektivitě, ekonomičnosti, ale i bezpečnosti samotného leteckého výcviku. Na simulátorech piloti ve virtuálním, ale velmi realistickém prostředí cvičí klasické letecké akce, ale i akce bojové,“ dodal Jiří Protiva.

Klíčovou roli v novém centru bude plnit simulátor podzvukového proudového letounu L-39NG (Skyfox) kategorie Flight Training Device Level 2 z produkce dceřiné společnosti LOM PRAHA VR Group. Tato sofistikovaná výcviková platforma byla certifikována Odborem dohledu nad vojenským letectvím a v souladu s mezinárodně platnými předpisy Evropské agentury pro bezpečnost letectví. Kabina simulátoru je umístěna ve středu osmikanálového projekčního systému, který promítá obraz okolní scény na sférickou projekční plochu s horizontálním výhledem 300° a vertikálním 120°. Pilot je tak plně vtažen do virtuální scény bez jakýchkoli rušivých prvků. Součástí projekce je také obraz průhledového displeje (Head-Up Display-HUD). V rámci špičkových technologií simulátoru je možné zmínit i systém VTS (Virtual Training System), který doplňuje vybavení letounu o virtuální radar a zbraňové systémy, což výrazně rozšiřuje škálu úkolů pro cvičící piloty.
Nový objekt nebude využíván pouze pro pozemní výcvik na proudových letounech L-39 Skyfox, které jsou nově součástí výcvikové flotily pardubického Centra leteckého výcviku. V plánu je také implementace simulátorů vrtulových letounů Zlín Z-242/Z-143 a trenažérů vrtulníků Mi-17 a Enstrom 480B-G.

Budova disponuje moderním zázemím, včetně učeben, kanceláří či briefingových místností, které jsou situovány v prvním i druhém nadzemním podlaží objektu. Při maximálním provozu může v objektu NG1 současně cvičit zhruba sedmdesát osob, což ocenil zejména ředitel CLV Jaroslav Špaček, podle kterého nové pracoviště změní průběh výcviku nových pilotů. „My jsme doposud neměli žádné tzv. Full Mission simulátory. Měli jsme jen simulátory na procedury v kokpitu. Tento simulátor nyní dokáže nahradit spoustu letových hodin. Dojde k zefektivnění leteckého výcviku i k jeho zlevnění. Dá se říct, že zhruba 40 až 45 procent plněných úkolů může probíhat na simulátoru, takže žáci nejprve projdou výukou zde v učebnách, kde jsou interaktivní obrazovky. Začnou létat nejprve na simulátoru, kde se naučí základní věci, pak jdou do letadla. Následně se budou postupně střídat letové hodiny na letadle a simulátoru,“ přiblížil změny ve výuce Jaroslav Špaček.

Výhodou simulátoru je mimo jiné i fakt, že umožňuje výcvik nouzových postupů, které by se jinak v reálu cvičily velmi obtížně. Jde například o katapultáž a další krizové momenty. Nový Full Mission simulátor L-39NG také umožní v rámci CLV navýšení celkového počtu pilotů ve výcviku. Podle ředitele Špačka je obrovskou výhodou, že je tento simulátor k dispozici přímo v pardubickém výcvikovém centru. „V případě špatného počasí pilot nemusí do skutečného letadla, ale může tady cvičit například nouzové nebo jiné postupy. Dá se na něm cvičit spousta věcí, a je to přímo v místě, takže se dá využít v podstatě hned,“ dodal ředitel CLV Jaroslav Špaček.
Jak již bylo zmíněno, klíčovým partnerem projektu NG1 byla společnost VR Group, která se vývoji a výrobě simulačních technologií věnuje dlouhodobě, kdy dodání nového Full Mission simulátoru pro letouny Skyfox je pro tuto firmu dalším významným milníkem. Kromě Pardubic byly Full Mission simulátory již dodány i dalším zákazníkům. „VR Group předalo už třetí simulátor L-39NG. Po vietnamském zákazníkovi a maďarském zákazníkovi přišel na řadu LOM PRAHA. Simulátor je unikátní a certifikovaný,“ sdělil naší redakci předseda představenstva VR Group Vít Ryška. Díky certifikaci musí být celý kokpit naprosto věrný, včetně veškerého přístrojového vybavení. „Veškerá technika, která je v kokpitu obsažena, musí být ve shodě s reálným letounem. V simulátoru se nacházejí i části reálného letounu, části reálného softwaru, a to vše tvoří homogenní celek, který je certifikovaný jako simulátor FTD2,“ uvedl Ryška.
K některým úpravám však dojít přeci jen muselo, aby odpovídaly simulačnímu prostředí. „Upravuje se samozřejmě software, kabina. Tu si děláme sami. Od výrobce letounu získáme podkladovou dokumentaci a kabinu si vyvíjíme sami. Je to naše velká konkurenční výhoda, že veškerý software, veškeré mechanické práce, konstrukce i elektronický vývoj je z díla naší společnosti. To znamená, že nejsme závislí na dalších dodavatelích,“ prozradil Vít Ryška.
Mezi klíčové zákazníky VR Group patří pochopitelně Armáda České republiky. „Armáda České republiky je strategický partner. Jsme součástí LOM PRAHA a vhodně doplňujeme výcvikové portfolio našimi simulační systémy. Pro armádu děláme i řadu dalších zakázek. Teď vyvíjíme systém konstruktivní simulace. Dále máme střelecké simulátory, tady poskytujeme simulační systémy CLV Pardubice. 80 až 90 procent výcvikových simulačních systémů z Armády ČR je dílem společnosti VR Group,“ prozradil Ryška.

Připomeňme, že VR Group se kromě leteckých simulátorů věnuje také vývoji a výrobě simulátorů pro pozemní síly. „Určitě je to jedno z portfolií, kterým se dlouhodobě věnujeme. Tzv. Virtual Maintenance je výuka techniků a výuka operátorů v prostředí 3D virtuální reality,“ sdělil předseda představenstva společnosti VR Group Vít Ryška.
Otevření nového simulačního centra, ve kterém se v budoucnu počítá se zprovozněním druhého Full Mission simulátoru, vytváří pro státní podnik LOM PRAHA nový potenciál. „Je to rozšíření našich schopností. Dostáváme se skutečně na evropskou špičku a my se soustředíme na to, abychom nabízeli komplexní letecký výcvik. To znamená nejenom praktický výcvik ve vzduchu, ale i teorii a samozřejmě simulace. A tento komplexní balíček je pak zajímavý nejenom pro naši armádu, ale i pro případné zahraniční zákazníky,“ prozradil ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva.
Zařazení letounů L-39 Skyfox do flotily CLV v Pardubicích je také důležitým momentem pro doplnění výcvikového řetězce ohledně letounů F-35. „Letouny Skyfox jsou dalším kamínkem do mozaiky ohledně výcviku pilotů pro budoucí pilotování F-35 a simulace hrají zásadní roli nejenom u letounu L-39 Skyfox v rámci výcviku, ale budou stěžejní součástí i v rámci výcviku na bojové letouny F-35 přímo na vojenských základnách,“ sdělil naší redakci Protiva.
Nový objekt však nebude plnit pouze tento typ výcviku, jeho využití je daleko širší. „Dnešní otevření simulačního centra je jen začátek. V současné době zde máme implementován simulátor L-39NG, včetně související simulační technologie. Do budoucna sem budeme přesouvat simulátory na vrtulníky Enstrom a Mi-17 a také simulátor na nové výcvikové vrtulové letouny Zlín. A budova má další rozvojový potenciál, například na vytvoření simulačního zázemí pro různé scénáře elektronického boje,“ dodal Jiří Protiva s tím, že LOM PRAHA je ohledně plánovaného přechodu na nové letouny páté generace flexibilní. „A právě i elektronický boj je něco, co v této simulační hale chceme dále rozvíjet, protože to bude zapotřebí pro pilotování F-35,“ prozradil ředitel státního podniku.
Zajímalo nás, jak se v současné době vyvíjí spolupráce se společností Lockheed Martin – výrobcem letounu F-35 a zdali v budoucnu uvidíme nějaký typ simulátoru na letoun F-35 také v pardubickém CLV. „Státní podnik LOM PRAHA jako první český subjekt podepsal průmyslovou dohodu z Lockheed Martin. A právě v tomto období probíhají rozhovory nad tím, jak přizpůsobit výcvik co nejlépe a co nejefektivněji tomu, aby piloti mohli z L-39 Skyfox rovnou pilotovat F-35. Samozřejmě do budoucna se v CLV mohou objevit také nějaké jednodušší simulátory pro F-35 tak, aby to bylo zakomponováno do správného výcvikového procesu pro Armádu České republiky,“ uzavřel ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva.