Možnosti přezbrojení těžké mechanizované brigády Ozbrojených sil Slovenské republiky německou technikou
Pozemní síly Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR) projdou v následujících několika letech výraznou modernizací. Aktuálně probíhá tendr na nákup nových pásových BVP a před pár dny slovenská vláda schválila návrh ministerstva obrany na nákup obrněných vozidel na podvozku 8x8 Patria AMVXP. Právě v souvislosti s obstaráním první uvedené techniky nedávno společnost Rheinmetall oznámila, že v případě úspěchu jejího vozidla Lynx KF41 ve slovenském tendru je na pořadu dne vybudování výrobního závodu v Moldavě nad Bodvou. V budoucnu bude muset Slovensko nakoupit i nové tanky a je otázkou, zdali nejít v modernizaci pozemních sil, zejména těžké mechanizované brigády, podobnou cestou, jako Maďarsko.
Vedení Ministerstva obrany Slovenské republiky plánuje v nadcházejících několika letech realizovat dva rozsáhlé vyzbrojovací projekty. Konkrétně se jedná o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty a kolových bojových obrněných vozidel 8x8. Pásových BVP plánuje v první fázi slovenský rezort obrany nakoupit 152 za 1,739 miliardy eur a kolových vozidel 76 za zhruba 332 milionů eur. Právě pořízení nových pásových BVP, které mají nahradit zastaralá vozidla BVP-1, BVP-2 a BVP-M mají tvořit kostru těžké mechanizované brigády, kterou Slovensko slíbilo vybudovat do roku 2026.
Nabídky na bojová vozidla pěchoty Slovensko obdrželo od čtyř zemí. Švédsko nabízí vozidla CV90, Španělsko vozidla ASCOD 2, Polsko nabízí vozidla Borsuk a Maďarsko vozidla Lynx KF41. Právě výrobce vozidel Lynx, společnost Rheinmetall, nedávno oznámila, že jestli se Slovensko rozhodne pro maďarskou nabídku, kterou společně Rheinmetall a Maďarsko koordinují, může se až 80 % produkce vozidel Lynx KF41 pro OS SR vyrábět na území Slovenské republiky ve východoslovenském městě Moldava nad Bodvou. Nový závod by se měl stát centrálou společnosti Rheinmetall na Slovensku a podle slov Olivera Mittelsdorfa, viceprezidenta společnosti Rheinmetall pro prodej, by závod mohl zodpovídat nejenom za produkci a testování vozidel, ale i za jejich údržbu, modernizaci a produkci dalších produktů z portfolia německé společnosti. Zároveň by se jednalo o výraznou investici do regionální ekonomiky, a také do samotného rozvoje regionu. Podobný koncept společnost Rheinmetall realizuje nyní v Maďarsku.
Maďarsko ostatně za posledních pár let výrazně navýšilo své investice do obrany a nakupuje novou techniku pro svou armádu. To platí i pro pozemní síly maďarské armády. Ty budou v nejbližších letech vyzbrojeny zejména německou technikou, konkrétně bojovými vozidly pěchoty Lynx KF41, tanky Leopard 2A7HU a samohybnými pásovými houfnicemi Pzh2000. Právě v případě vozidel Lynx KF41, kterých se Maďarsko rozhodlo nakoupit 218, se společnost Rheinmetall dohodla s maďarskou vládou na vybudování výrobního závodu v Zalaegerszegu. V tomto závodě má být vyrobeno až 172 vozidel Lynx KF41. S nákupem houfnic Pzh2000 a tanků Leopard 2A7HU a 2A4 určených k výcviku, v období od října 2017 do srpna 2021 bylo Maďarsko největším nákupčím německé vojenské techniky. Maďarsko tak kromě výrazné modernizace své armády a zvýšení své bezpečnosti navázalo v oblasti obrany silnou spolupráci s Německem, které je jedním z největších hráčů v Evropě.
Foto: V případě vozidel Lynx KF41, kterých se Maďarsko rozhodlo nakoupit 218, se společnost Rheinmetall dohodla s maďarskou vládou na vybudování výrobního závodu v Zalaegerszegu. První část tohoto nového strojírenského a výrobního závodu v západním Maďarsku byla slavnostně otevřena 26. března. | Rheinmetall
Tak, jako v případě Maďarska, i Slovensko může svou těžkou mechanizovanou brigádu vybudovat na technice německé provenience. Kromě nových bojových vozidel pěchoty bude Slovensko muset řešit i otázku kolem dosluhujících tanků T-72, respektive jejich náhradu. Jako náhrada zastaralých tanků T-72 připadají prakticky v úvahu pouze tři typy tanků, a to konkrétně americké tanky Abrams, jihokorejské K2 Black Panther nebo tanky Leopard 2 německé výroby. Jako nejlogičtější varianta se pak nabízejí právě tanky Leopard 2, konkrétně verze 2A7.
Důvodů pro výběr tanků Leopard je hned několik. Krom toho, že se jedná o tank, který naprosto dominuje v armádách evropských států (celkem 13 uživatelů Leopardů v Evropě), tanky Leopard jsou jedinými evropskými tanky, jejichž výroba stále probíhá. Zároveň ve prospěch tanků Leopard 2 hraje geografická blízkost Německa ke Slovensku. To zaručuje lepší dostupnost servisu a náhradních dílů pro tyto tanky. Z hlediska geografie je pro Slovensko zajímavé určitě i to, že drtivá většina zemí střední Evropy má ve své výzbroji právě tanky Leopard 2, z toho tři země se Slovenskem přímo sousedí. Konkrétně se jedná o Maďarsko, Polsko a Rakousko. Všichni uživatelé tanků Leopard 2 napříč kontinenty jsou navíc sdruženi ve spolku LeoBen. Tento neformální spolek uživatelů tanků Leopard 2 umožňuje členským zemím dělit se o zkušenosti s těmito tanky, pomoci novým uživatelům s adaptací na tanky Leopard 2 a zároveň v přímé komunikaci s výrobcem těchto tanků, společností Krauss-Maffei Wegmann, využít své zkušenosti k vylepšování vlastností tanků Leopard 2.
Foto: Z hlediska geografie je pro Slovensko zajímavé určitě i to, že drtivá většina zemí střední Evropy má ve své výzbroji právě tanky Leopard 2, z toho tři země se Slovenskem přímo sousedí. (ilustrační foto) | KMW
Výběr vozidel Lynx KF41 a tanků Leopard 2 pro Slovensko tak představuje zajímavou příležitost. Výroba pásových BVP Lynx KF41 na Slovensku může výrazně zvýšit soběstačnost Slovenska v oblasti obrněné techniky a akvizicí tanků Leopard 2 se Slovensko může stát uživatelem jednoho z nejvíce rozšířených tanků na světě. Zároveň tak zvýší svou interoperabilitu v rámci středoevropských zemí a může se navíc zapojit do vylepšování tanku Leopard 2 a přispět tak k posilování evropské bezpečnosti.
Zdroj: Pravda.sk, Ministerstvo obrany SR