Nákup nových terénních osobních vozů pro AČR se urychluje
V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to především vozidel UAZ a Land Rover Defender, která už mají za sebou desítky let služby. Brzy se tedy armáda bude muset rozhodnout, čím je nahradí.
Přestože měl nákup nových vozidel proběhnout až v roce 2023, AČR si nově na ministerstvu obrany prosadila pořízení až 1200 vozů za 1,6 miliardy korun o několik let dříve a chce výběrové řízení uskutečnit ještě letos s tím, že by se první dodávka vozidel realizovala již na podzim roku 2020. Ministerstvo financí se však zdráhá nákup ministerstvu obrany povolit s tím, že původní návrh na výběrové řízení byl stanoven až na rok 2023. Od té doby proběhlo jednání se zástupci ministerstva financí a podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška byly dohodnuty další postupy k zajištění schválení registračního listu, jímž je podmíněno zahájení celé akvizice.
Česká armáda má dnes kolem 1500 terénních vozidel o hmotnosti od dvou do čtyř tun. Jde především právě o UAZy, těch je něco přes 600, a o více než sedm stovek vozů Land Rover Defender různých verzí. Původně sovětská vozidla UAZ byla do čs. armády zavedena v roce 1974. Ta, která jsou dnes ve výzbroji mají datum výroby spadající do 80. let. Land Rovery Defender se do armády začaly dodávat v polovině 90. let a přes původní záměry dodnes sovětské UAZy zcela nenahradily.
Foto: Land Rover Defender 130 Kajman | DP
Navíc byla ukončena jejich výroba, takže české armádě nezbývá nic jiného než hledat nový typ, který nahradí nejen dosluhující vozy, ale bude také dávat záruku kontinuální a trvající výroby v budoucnu včetně potřebné servisní podpory.
Mezi horké favority výběrového řízení na pořízení nových terénních osobních vozů patří určitě Toyota. Jen málo vozidel se z hlediska zkušeností a popularity může těšit podobné pozici jako britský Land Rover. Do této nepočetné skupiny ale jistě patří japonský vůz Toyota Land Cruiser, jenž se začal vyrábět již v roce 1951 a spolu s menším příbuzným typem Toyota Hilux se dnes řadí na absolutní špičku ve své kategorii. Do konce roku 2018 bylo dodáno okolo 6,5 milionu kusů a nikoli nepodstatná část slouží i v ozbrojených silách, a to včetně Armády ČR, která používá sériové modely Toyota Land Cruiser 100, 120, 150, 200 a RC15.
Foto: Toyota Land Cruiser | DP
Automobily řady Toyota Land Cruiser 70 nabízí české armádě společnost Autosalon Dajbych, jejíž portfolio dovoluje vystřídat všechny užívané modifikace vozu Land Rover Defender, a to včetně těch pro výsadkové a speciální síly. Pro ty jsou určeny zejména vozy, jež dostaly název Gepard a oproti běžným sériovým podobám se vyznačují rozsáhlými změnami. Lehčí verze se nazývá Gepard RDV (Rapid Deployment Vehicle) a měla by nahradit automobily Land Rover Defender 110 SOV (tedy „Kovboje“).
Foto: RDV Gepard na podvozku Toyota LC 70 | DP
Nemá balistickou ochranu, a tak hmotnost nepřekračuje 3,5 tuny, pro řízení proto postačuje řidičský průkaz skupiny B. Těžší provedení Gepard LRPV (Long Range Patrol Vehicle) reprezentuje náhradu za vůz Land Rover Defender 130 Kajman, a proto disponuje větší nosností a balistickou ochranou.
Foto: LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70 | DP
Mezi další favority se řadí vozidlo Mercedes-Benz G. Automobil Mercedes-Benz řady G (Geländewagen) vznikl v podstatě coby německá odpověď na britský Land Rover. Od počátku byl konstruován i s ohledem na vojenské využití a začal se vyrábět roku 1979. V současnosti se nabízí spektrum modernizovaných civilních verzí, ovšem podoba pro vojenské zákazníky se příliš nezměnila.
Foto: Mercedes-Benz řady G (Geländewagen) | Wikimedia Commons
Vozidlo, které pochází od firmy SVOS a nese jméno S80, je dalším kandidátem. Nejedná se ale o původní českou konstrukci, protože český výrobce navázal spolupráci s čínskou automobilkou BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) a převzal konstrukci jejího vozidla BJ80.
Foto: SVOS navázal spolupráci s čínskou automobilkou BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) a převzal konstrukci jejího vozidla BJ80 (na snímku)
V nabídce nových terénních vozidel pro AČR je také přítomen vůz od slavné americké značky Jeep, a sice Jeep J8. Konstrukčně vychází z populárního typu Jeep Wrangler, jenže na rozdíl od něj je od počátku konstruován pro vojenské zákazníky. Poprvé byl představen v roce 2007 a kromě USA se licenčně vyrábí rovněž v Egyptě a Izraeli. Podoba z židovského státu nese označení AIL Storm III a představuje základní lehký taktický automobil izraelské armády, což už samo o sobě znamená excelentní referenci.
Kromě toho se Jeep J8 vyskytuje ve výzbroji některých států Latinské Ameriky (např. Peru nebo Guatemaly). České armádě nabízí vozidla Jeep J8 skupina STV Group a je pravděpodobné, že tento vůz by mohl splnit naprostou většinu požadavků, ale z hlediska speciálních sil chybí varianta s větší nosností.