Obrana vybírá nový Business jet – do výběrového řízení se přihlásil jediný zájemce
Ministerstvo obrany vypsalo výběrové řízení na nákup nového dopravního letounu s malou kapacitou. Urgentní potřeba přepravy nejvyšších činitelů ČR i armády přinesla možná až příliš rychlé zadávací řízení. Ve čtrnáctidenní lhůtě se tak přihlásil jediný zájemce.
Foto: Ministerstvo obrany vypsalo výběrové řízení na nákup nového dopravního letounu s malou kapacitou (ilustrační foto) | army.cz
„Ve stanovené lhůtě pro podání nabídek na pořízení malého dopravního letounu obdrželo Ministerstvo obrany jednu nabídku. Tu nyní posoudíme a rozhodneme o dalším postupu,“ uvedl mluvčí Ministerstva obrany Jan Pejšek. Kdo je oním přihlášeným Pejšek zatím nesdělil. Znám je tak tedy pouze požadavek, o kterém jste se mohli dočíst na našich stránkách dříve. Připomeňme si tedy ve stručnosti, že jde o letoun s kapacitou 14-19 osob, může být i lehce použitý s náletem do 4000 hodin a vyrobeným po roce 2012. Dolet je stanoven na 9000 kilometrů. Jde tak především o náhradu za v brzké době vyřazované JAK-40 a již velmi draze servisovaný Challenger, kde je servis zajištěn do roku 2021.
Foto: Challenger 601-3A ve službách AČR | army.cz
Otazníky vyvstávají s ohledem na rychlost výběrového řízení. Poptávka byla vyhlášena 12. 9. 2019 a termín odevzdání přihlášek byl stanoven nejpozději do 27. 9. 2019. Dle odborníka osloveného deníkem E15 jde o příliš krátkou dobu, která se resortu může vymstít. „Stanovení krátké lhůty se může ministerstvu vymstít, firmy totiž nemusí stihnout připravit své nabídky,“ uvedl odborník na oblast veřejných zakázek, který si nepřál být jmenován. Ať to je jak chce, nyní je resortu známa jedna nabídka a dle průzkumu trhu a zadaných parametrů se dá předpokládat, že může jít o jeden z následujících letounů. Bombardier Global Express, či Gulfstream G550. V obou případech jde o prověřené letouny typu Business Jet, které jsou využívány k přepravě státníků v řadě zemí světa.
Foto: Bombardier Global Express | pixabay.com se souhlasem autora
Foto: Gulfstream G550 | Flickr se souhlasem majitele
Doufejme, že nákup nepřinese více problémů, než užitku a že se díky soudním sporům neprotáhne natolik, aby byla ohrožena přeprava nejvyšších činitelů. Další otázkou je, zda-li je jeden letoun dostačující, když 24. základna dopravního letectva v Praze – Kbelích v příštím roce vyřadí z provozu dvojici JAK-40 a pravděpodobně nebude dále podporován servis Challengeru.
POZNÁMKA REDAKCE:
Ministerstvo obrany dnes (8. 10. 2019) zrušilo výběrové řízení na nákup malého dopravního letounu pro přepravu politiků. Podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška nabídka jediného uchazeče neodpovídala požadovaným parametrům. Úřad vypíše v polovině října nové zadávací řízení.